Παρασκευή 14 Φλεβάρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΚΕΡΔΗ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Χρυσές δουλειές με τον τζίρο να εκτοξεύεται στα 12 δισ. ευρώ

Την ώρα που τα λαϊκά νοικοκυριά κόβουν από παντού

Χρυσές δουλειές με το αίμα και τον ιδρώτα των λαϊκών νοικοκυριών κάνουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι των σούπερ μάρκετ, που το 2024 τα έσοδά τους έφτασαν τα 12,1 δισ. ευρώ από 11,8 δισ. ευρώ το 2023! Κύριος λόγος που οι σουπερμαρκετάδες πλουτίζουν είναι η ακρίβεια, ως αποτέλεσμα της πολιτικής υπέρ του κεφαλαίου, των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και της ίδιας της «λειτουργίας της αγοράς», που έχει εκτοξεύσει τις τιμές των βασικών καταναλωτικών αγαθών, με τον τζίρο των ομίλων να είναι αυξημένος κατά 2,6% σε σχέση με το 2023.

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών «Circana» (πρώην IRI). Θυμίζουμε ότι αυτοί οι τζίροι έρχονται σε συνθήκες άγριων περικοπών στις αγορές από τα νοικοκυριά. Είναι χαρακτηριστικό ότι και το 2024 και το 2023 και το 2022 η κατανάλωση είχε συμπιεστεί λόγω κυρίως των μεγάλων ανατιμήσεων.

Το 2024 τα τρόφιμα «έκλεισαν» με αυξήσεις τιμών και, ειδικότερα, τα τρόφιμα είναι η κατηγορία που συνέβαλε στη συνολική αύξηση του τζίρου ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, υπεραποδίδοντας στην αγορά, με ανάπτυξη 3,6%. Οι άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες, προϊόντα προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικά, σημείωσαν πτώση 0,9% έκαστη. Σε επίπεδο τιμών, ενώ στα τρόφιμα παρατηρήθηκε μεσοσταθμικά αύξηση 0,7%, στα μη αλκοολούχα ποτά σημειώθηκε αύξηση τζίρου 6,1% και αύξηση όγκου 4,6%, καταδεικνύοντας και τις αυξήσεις τιμών στην κατηγορία που καταγράφει σωρευτική ανάπτυξη σχεδόν 18% την τελευταία διετία, παρά τις αυξήσεις τιμών στις πρώτες ύλες. Υπενθυμίζεται ότι η τιμή του χυμού πορτοκαλιού αυξήθηκε σχεδόν 50% το 2024 και έχει πενταπλασιαστεί η τιμή του από το 2020.

Ειδικότερα, στα αναψυκτικά και μη αλκοολούχα ποτά καταγράφεται αύξηση τιμών 1,4% και σωρευτικά στη διετία 2023 - 2024 οι ανατιμήσεις στην κατηγορία είναι της τάξης του 7,7%. Ωστόσο, πέρυσι η κατηγορία με τη μεγαλύτερη αύξηση τιμής ανά προϊόν ήταν τα σνακς, 3,1%, παραμένοντας για δεύτερη χρονιά (πέρυσι η αύξηση ήταν 8%) στην κορυφή της λίστας των προϊόντων με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις. Τα καρυκεύματα και βοηθήματα μαγειρικής εμφανίζουν αύξηση τιμών 2,1% συνεχίζοντας ανοδικά μετά την περσινή αύξηση 8,8%.

Στα κατεψυγμένα τρόφιμα οι τιμές έμειναν σταθερά στα ύψη, αφού πέρυσι είχαν αυξηθεί κατά 7,5%. Ιδια τάση και στα συσκευασμένα τρόφιμα με ανατιμήσεις 5,7%. Το 2024 παρατηρήθηκε μείωση των τιμών στο γάλα, αλλά δεν αποτυπώθηκε σε αύξηση της κατανάλωσης, με ενδεικτικό το γεγονός ότι τα γαλακτοκομικά είναι μία από τις δύο κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται και χύμα (μαζί με τα αλλαντικά), και έγραψαν απώλειες το 2024 της τάξης του 3,3%. Αλλωστε, από το 2022 μέχρι σήμερα οι αυξήσεις στα γαλακτοκομικά φτάνουν ακόμα και το 60%.

Στο μεταξύ, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας «τρέχουν» με υπερδιπλάσιο ρυθμό από τις πωλήσεις των επώνυμων, ήτοι 4,4% από 2% αντίστοιχα, με τους ομίλους να σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κέρδους από αυτά τα προϊόντα. Το 2024 το μερίδιό τους αυξήθηκε σε 26,7% από 26,3% το 2023, ενώ τα επώνυμα κατέχουν μερίδιο 73,3% από 73,7% αντίστοιχα. Μάλιστα, η αύξηση που παρατηρήθηκε αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα τρόφιμα, σε 27,4% από 26,7% έναν χρόνο πριν.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Φουσκοθαλασσιές (2025-01-31 00:00:00.0)
Ανατιμήσεις - φωτιά σε είδη διατροφής τις πρώτες μέρες του 2025 (2024-12-27 00:00:00.0)
Το πάρτι κερδών στα σούπερ μάρκετ βυθίζει στη φτώχεια τα νοικοκυριά (2024-12-10 00:00:00.0)
«Καπαμάς» για τον λαό και νέα κέρδη για τους ομίλους (2024-01-13 00:00:00.0)
«Καλάθι» που διασφαλίζει τα κέρδη των επιχειρηματιών (2023-01-12 00:00:00.0)
«Ποδαρικό» στο 2023 με νέο σοκ ανατιμήσεων που φτάνουν και το 35%! (2023-01-05 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ