Κυριακή 14 Δεκέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολύτιμος θησαυρός στο φως

Γιαννούλης Χαλεπάς, «Νεφέλη», πριν το 1924
Γιαννούλης Χαλεπάς, «Νεφέλη», πριν το 1924
Μια σημαντική εικαστική έκθεση φιλοξενείται αυτές τις μέρες στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 51). Τίτλος της «Ελληνική Γλυπτική - Χαρακτική. Συλλογές Θόδωρου Χατζησάββα». Εκτίθεται ένα μικρό μέρος από τη μεγάλη σε ποσότητα και αξία συλλογή του γιατρού Θόδωρου Χατζησάββα, η οποία αποτελεί καρπό 35χρονης συλλογής. Ενώ συχνά λήμματα σε σχετικά λεξικά παραπέμπουν σ' αυτήν, είναι η πρώτη φορά, που αποσπασματικά έστω, παρουσιάζεται η συλλογή Χατζησάββα στο κοινό, κερδίζοντας τη θέση της ανάμεσα σε άλλες ανάλογες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερα από 800 γλυπτά 71 Ελλήνων καλλιτεχνών, 2.000 χαρακτικά 100 δημιουργών και αρκετά μετάλλια Ελλήνων καλλιτεχνών. Συμπληρώνεται από μεγάλο αριθμό συλλεκτικών βιβλίων με αυθεντικά χαρακτικά Ελλήνων καλλιτεχνών και εκθέσεων που έγιναν στην Ελλάδα, εργαλεία γλυπτικής και χαρακτικής, προσωπικά αντικείμενα καλλιτεχνών, δημοσιεύματα για ζητήματα εικαστικών τεχνών. Η συλλογή Χατζησάββα διασώζει πλήρη αρχεία καλλιτεχνών, όπως του Μ. Τόμπρου, του Κ. Δοβλέτογλου, του Γ. Καρύδη, του Ε. Ζέπου, του Φ. Μαστιχιάδη κ.ά, καθώς και σχετικώς άρτια αρχεία των: Κ. Δημητριάδη, Σ. Λασκαρίδου, Β. Φαληρέα, Γ. Ματαράγκα κ.ά. Ακόμη, περιλαμβάνει επιστολές και έγγραφα των: Κωνσταντίνου Παρθένη, Γιόχαν Ρωμανού, Εμμανουήλ Καρπαθάκη, στοιχεία για ελληνικά μαρμαρογλυφεία, λιθογραφεία και στοιχειοχυτήρια.

«Ψυχή» της συλλογής αποτελεί η χαρακτική, η οποία παρακολουθεί την πορεία της ελληνικής χαρακτικής στον 20ό αιώνα και καταγράφει με σαφήνεια τη διαδρομή που οδήγησε στην καλλιτεχνική της αυτονόμηση. Ξεκινά από το 1920 με τον «Τολστοϊκό άνθρωπο» του Γιάννη Κεφαλληνού. Περιλαμβάνει έργα των θεμελιωτών και πρωτοπόρων της ελληνικής χαρακτικής: Λ. Κογεβίνα, Αγ. Θεοδωρόπουλου, Δ. Γαλάνη, Ευθ. Παπαδημητρίου. Των συνεχιστών και ανανεωτών: Γ. Κεφαλληνού, Β. Κατράκη, Τάσσου, Κ. Γραμματόπουλου, Γ. Βαρλάμου, Π. Τέτση και σύγχρονων χαρακτών (Τ. Κατσουλίδης, Μ. Παντελιάς κ.ά.). Από τους καλλιτέχνες της χαρακτικής σημειώνουμε ακόμη τους: Λ. Μαγγιώρου, Χρ. Δαγκλή, Αλ. Κορογιαννάκη, Γ. Βελισσαρίδη, Β. Κατράκη, Δ. Γιαννουκάκη, Ν. Βεντούρα, Γ. Μόσχο, Γ. Κυριακίδη κ.ά. Στην έκθεση παρουσιάζονται και έργα χαραγμένα από ζωγράφους και γλύπτες, οι οποίοι παράλληλα με την κυρίαρχη ενασχόλησή τους καταπιάστηκαν δημιουργικά και με τις τεχνικές χάραξης. Ανάμεσά τους δημιουργίες του Αν. Πρωτοπάτση, του Γ. Μιγάδη, του Ορ. Κανέλλη, της Ασ. Παπαδοπεράκη, του Γ. Μιγάδη, του Χρ. Μπότσογλου κ.ά.

Μιχάλης Τόμπρος, «Οι δύο φίλες», 1930
Μιχάλης Τόμπρος, «Οι δύο φίλες», 1930
Η συλλογή γλυπτικής περιλαμβάνει μικρογλυπτά στην πλειοψηφία τους και μεσαίων διαστάσεων έργα, με τα παλαιότερα να φιλοτεχνούνται στις αρχές του 20ού αιώνα και τα πιο πρόσφατα στο τέλος της δεκαετίας του '80. Ανάμεσά τους έργα των: Θ. Θωμόπουλου, Γ. Χαλεπά, Μ. Τόμπρου, Θ. Απάρτη, Γ. Σκλάβου, Γ. Ζογγολόπουλου κ.ά. Οπως σημειώνει στον καλαίσθητο κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση, η διευθύντρια της Πινακοθήκης και των Μουσείων του Δήμου Αθηναίων, Νέλλη Κυριαζή «Η ανθρώπινη μορφή, θεματικό μοτίβο των περισσότερων στη συλλογή, με ελάχιστες εξαιρέσεις (Σκλάβος, Σπητέρη, Στεργίδης, Δικέφαλος), στοιχείο ενδεικτικό του παραστατικού πειρασμού, αλλά κυρίως της ανθρωποκεντρικής αντίληψης που επικράτησε στη νεοελληνική γλυπτική, κληρονομιά από κραταιά παράδοση. Ούτως ή άλλως ο τρόπος απόδοσης του "φυσικού αντικειμένου" οροθέτησε τα διάφορα κινήματα του μοντερνισμού έως την πλήρη απομάκρυνσή του στην αφαίρεση, πορεία που ακολούθησαν και οι καλλιτέχνες της πατρίδας μας, αν και με τεράστιες χρονικές αποκλίσεις. Τα γλυπτά καταθέτουν μαρτυρίες, αντιπροσωπευτικές, κατά το δυνατόν, των θεματικών αναφορών, των μορφοπλαστικών αναζητήσεων και κατά μία ευρύτερη έννοια, έστω και ενδεικτικά, ορισμένους μορφικούς προβληματισμούς από τη δεκαετία του 1920 έως την προτελευταία του 20ού αιώνα στην ελληνική γλυπτική». Εκτίθενται ακόμη οι πλάκες και τα εργαλεία των χαρακτών, αλλά και φωτογραφίες των καλλιτεχνών.


Γιώργης Βαρλάμος, «Γυμνό», 1986
Γιώργης Βαρλάμος, «Γυμνό», 1986

Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ο εικαστικός Αριστείδης Πατσόγλου στο «Μονόγραμμα» (2020-06-12 00:00:00.0)
«Εφυγε» ο Δ. Παπαστάμος (2008-03-22 00:00:00.0)
Ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική (2008-02-02 00:00:00.0)
«Εφυγε» ο Θ. Χατζησάββας (2007-05-19 00:00:00.0)
Περί ...χαρακτικής στην «Αργώ» (2006-04-02 00:00:00.0)
Νέα αποκτήματα (1997-04-19 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ