Παρασκευή 12 Δεκέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Τέχνη» για ... ποιους;

Σ' αυτό τον τόπο ο λαός και οι δημιουργοί του πνεύματος και των τεχνών βασανίστηκαν σκληρά από τη φίμωση της ελευθερίας των ιδεών, του λόγου και της καλλιτεχνικής έκφρασης, που επέβαλε η - ξενόδουλη, μην το ξεχνάμε - άρχουσα τάξη και τα εκτελεστικά όργανά της. Σε άντρα βασανιστηρίων, φυλακές και εξορίες βρέθηκαν πλήθος δημιουργοί, μόνο και μόνο γιατί το έργο τους θεωρήθηκε «ανατρεπτικό» από τα εκάστοτε «δημοκρατικά» ή δικτατορικά γκουβέρνα της αστικής τάξης.

Λ.χ. ο Βάρναλης διώχτηκε και εξορίστηκε για το «Φως που καίει» και τα άλλα έργα του. Πλήθος έργων μεγάλων δημιουργών σ' αυτό τον τόπο συκοφαντήθηκαν, «θάφτηκαν», ρίχτηκαν στην πυρά ή πολτοποιήθηκαν από τους μηχανισμούς της εξουσίας. Χρειάστηκε μεγάλος και μακρόχρονος αγώνας του λαϊκού κινήματος και των προοδευτικών δημιουργών για να καταργηθεί η μάστιγα της λογοκρισίας. Μιας λογοκρισίας, που «έπνιγε» μόνον εκείνα τα δημιουργήματα που ήταν «φως» για τις λαϊκές μάζες.

Κανείς, σήμερα, δε διανοείται, δε δέχεται την επιστροφή στο σκοταδισμό της λογοκρισίας. Ούτε μπορεί να συμφωνεί με μια - ολοφάνερα καιροσκοπική - κυβερνητική επιβολή λογοκρισίας, μόνο και μόνο γιατί άσκησαν πιέσεις κάποιοι φανατικοί και εκλογοκαιροσκόποι, όπως συνέβη με ένα από τα «εικαστικά» λεγόμενα έργα ενός Βέλγου στην έκθεση «Outlook». Ολοι, όμως, ιδιαίτερα οι δημιουργοί και ο λαός, που πληρώνει με δισ. τα «γούστα» κάποιου που ταυτίζεται με τα ισχυρά κυκλώματα των εμπόρων έργων τέχνης, και δικαιούνται και οφείλουν να προβληματιστούν:

Τι είναι, τελικά, τέχνη; Τι σημαίνει, τελικά, «ελευθερία της έκφρασης»; Σε ποιους, σε πόσους, προς ποια κατεύθυνση παρέχεται η δυνατότητα, επομένως και η ελευθερία, να δημιουργήσουν; Στο όνομα της «ελευθερίας της έκφρασης», θα πληρώνει ο λαός και θα αποδέχονται οι αρμόδιοι οτιδήποτε αναγορεύει κάποιος, άνευ όρων και ορίων, ως «έργο τέχνης»; «Ελευθερία» είναι, λ.χ. όπως την εμφάνισε η χτεσινή «Αυγή», η βράβευση από τα αγγλικά εμπορευματικά κυκλώματα του έργου του τραβεστί Γκρέισον Πέρι για ένα έργο του, που αναπαριστούσε βιασμούς μικρών παιδιών και το σόου που έδωσε στην γκαλερί ντυμένος με φουστάνια, σόου που ως «παγκόσμιο καλλιτεχνικό γεγονός» προβλήθηκε διεθνώς από τα ΜΜΕ;

Λογοκρισία δεν έχουμε, ούτε πρέπει να έχουμε. Επιβάλλεται, όμως, να αναρωτηθεί ο καθένας: Είναι σύγχρονο «έργο τέχνης» και το έργο που αποκαθηλώθηκε και τα υπόλοιπα του Βέλγου «εικαστικού»; Είναι «έργα τέχνης» και πολλά από τα εκθέματα της συγκεκριμένης έκθεσης; Είναι τέχνη η «μεταμοντέρνα», εκφυλιστική θεματολογικά, σαβούρα, που προβάλλεται ως «τελευταία λέξη» στη σύγχρονη τέχνη; Είναι «σύγχρονη τέχνη» τέτοια έργα, ή ένα ακόμη «μέσο» της άρχουσας τάξης για την αποχαύνωση των λαϊκών μαζών;


Α. ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ