Τρίτη 30 Μάρτη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
Τηλεόραση
«Πιστοποιητικά» αντιπαράθεσης

Σε ανοιχτή αντιπαράθεση του προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, Ιωάννη Λασκαρίδη, και του αντιπροέδρου, Δημήτρη Χαραλάμπη, εξελίσσεται το θέμα των πιστοποιητικών διαφάνειας που εκδίδει το ΕΣΡ. Στην έκθεση πεπραγμένων του ΕΣΡ για το 2003 υπογραμμίζεται ότι εκδόθηκαν 4.078 πιστοποιητικά διαφάνειας.

Ο πρόεδρος του ΕΣΡ την περασμένη Τρίτη είχε διευκρινίσει ότι τα πιστοποιητικά διαφάνειας εκδίδονται μετά από έλεγχο του Τμήματος Ελέγχου και Διαφάνειας του ΕΣΡ από τον αντιπρόεδρο (Δ. Χαραλάμπη). Πιστοποιητικά διαφάνειας έρχονται στην Ολομέλεια του ΕΣΡ, όπως είπε ο Ιωάννης Λασκαρίδης, μόνο σε περίπτωση που το Τμήμα Ελέγχου και Διαφάνειας του ΕΣΡ κρίνει πως υπάρχει κάποιο πρόβλημα.

Ο Δημήτρης Χαραλάμπης με επιστολή του «απαντά» σε δημοσιεύματα σχετικά με τον έλεγχο διαφάνειας. Τα δημοσιεύματα αυτά να σημειωθεί ότι αναφέρονταν στα όσα είπε ο πρόεδρος του ΕΣΡ στους τηλεοπτικούς συντάκτες στην περασμένη συνεδρίαση του ΕΣΡ, αλλά και στην προσωρινή διαταγή του ΣτΕ για αναστολή των πιστοποιητικών διαφάνειας που εξέδωσε το ΕΣΡ για τις εταιρίες «Ακτωρ» του ομίλου Μπόμπολα και «Παντεχνική» της οικογένειας Σαραντόπουλου. Να σημειωθεί ότι τα εν λόγω πιστοποιητικά είχαν εκδοθεί από το Τμήμα Διαφάνειας και δεν είχαν περάσει από την Ολομέλεια του ΕΣΡ. Τα πιστοποιητικά διαφάνειας, ως γνωστό, εκδίδονται για ν' αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει ασυμβίβαστο μεταξύ κατόχου μετοχών ΜΜΕ και εργολάβου ή προμηθευτή του Δημοσίου.

Ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ στην επιστολή του μεταξύ άλλων επισημαίνει ότι ο έλεγχος για τη διασταύρωση των στοιχείων δεν αρκείται στα στοιχεία που είναι κατοχυρωμένα στο μητρώο του τμήματος και σ' αυτά που προσκομίζονται από τις αναθέτουσες αρχές, αλλά -ανάλογα με τις περιπτώσεις- απευθύνεται σε έναν ή περισσότερους φορείς. Μάλιστα, όπως αναφέρει, το Τμήμα Διαφάνειας αναγκάζεται συχνά να «υπερβεί το ασφυκτικό χρονικό όριο των 10 ημερών» όπως προβλέπεται από το νόμο. Σημειώνει επίσης ότι ο μεγαλύτερος αριθμός από τα 4.078 πιστοποιητικά που εκδόθηκαν το 2003 αφορά μικρές επιχειρήσεις, το «καθεστώς των οποίων δεν είναι ιδιαίτερα περίπλοκο».

Αναφέρει επίσης ότι εισήχθησαν στην Ολομέλεια του ΕΣΡ 22 περιπτώσεις, είτε διότι το Τμήμα Διαφάνειας κατέληγε σε έκδοση απορριπτικής πράξης, είτε διότι το Τμήμα ή μέλη του Συμβουλίου τα «οποία εννοείται ότι έχουν πλήρη πρόσβαση στη διαδικασία ελέγχου του Τμήματος, θεώρησαν ότι έπρεπε να εξεταστούν συγκεκριμένες περιπτώσεις στην Ολομέλεια, εφόσον αφορούσαν έργα ή επιχειρήσεις για τα οποία υπήρχε ιδιαίτερη ευαισθησία στην κοινή γνώμη». Στο πλαίσιο αυτό υπήρξε «θετική απόφαση» από την ολομέλεια του ΕΣΡ για τις εταιρίες «Intracom», JP - ΑΒΑΞ, ALTEC.

Από την επιστολή δε λείπουν ουσιαστικά και αιχμές κατά της πλειοψηφίας του ΕΣΡ, υπογραμμίζοντας ότι θεώρησε πως αρκεί η εκπροσώπηση του Συμβουλίου ενώπιον των δικαστηρίων από το γραφείο του νομικού συμβούλου του υπουργείου Τύπου, πράγμα μάλιστα το οποίο μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα, τονίζοντας συγκεκριμένα πως είναι δυνατόν να «αναιρεθεί η συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξαρτησία του Συμβουλίου». Δεν παραλείπει επίσης να επισημάνει ότι οι «περί δημοσίων συμβάσεων οδηγίες» της Ευρωπαϊκής Ενωσης, «δεν περιέχουν περιορισμούς ανάλογους με αυτούς που τίθενται από το ελληνικό Σύνταγμα και τους νόμους.

Σε χτεσινή του συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ ο Δημήτρης Χαραλάμπης αναφέρθηκε σε πήχη, χαμηλό και υψηλό, επικαλούμενος συγχρόνως τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ο Δ. Χαραλάμπης όμως δε διευκρινίζει ποιος είναι ο χαμηλός και ποιος ο υψηλός πήχης και με ποια μέτρα και σταθμά θα μετρηθεί. Για τον αντιπρόεδρο του ΕΣΡ, όπως φαίνεται, δε θα πρέπει να υπάρχει καμία δέσμευση και να μην υπάρχει ασυμβίβαστο. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι οι δεσμεύσεις που υπάρχουν στο Σύνταγμα και το νόμο είναι δεσμεύσεις που δεν αναγνωρίζουν οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αναφέρθηκε στο νόμο για το «βασικό μέτοχο» λέγοντας πως έχει θέσει πάρα πολύ χαμηλά τον πήχη, ούτως ώστε όλες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν κάποια σχέση με το Δημόσιο, εμπλέκονται με αυτή τη διαδικασία. Για να συμπληρώσει πως θα «ήταν αναγκαία μια τροπολογία του νόμου, η οποία πρώτα από όλα θα ανέβαζε τον πήχη, ούτως ώστε να μην έχουμε πληθώρα - χιλιάδες εταιρίες να συμμετέχουν, οι οποίες δεν παίζουν ουσιαστικό ρόλο στα οικονομικά και τα πολιτικά πράγματα. Για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις επιταγές της Κοινότητας θα έπρεπε πχ τυχόν κυρώσεις να μεταφερθούν στα ΜΜΕ και όχι στον εργολήπτη». Υπογράμμισε επίσης πως «δε μας ενδιαφέρουν, ως ελεγκτές ή ως τρίτους τα συμφέροντα του ενός ή του άλλου», αλλά μια «ορθολογική ρύθμιση» που «θ' αποτρέπει τη διαπλοκή».

Μετά και από αυτές τις εξελίξεις που αφορούν την ίδια τη λειτουργία του ΕΣΡ, αλλά και το μείζον θέμα της διαφάνειας και της διαπλοκής, γίνεται για μία ακόμη φορά φανερό πως ο νόμος για το «βασικό μέτοχο» έχει περιπλέξει ακόμη περισσότερο τα πράγματα δίνοντας ένα ακόμη βήμα στην παραβίαση του ασυμβίβαστου.

Ο «ασκός του Αιόλου» είχε ανοίξει με το νόμο Βενιζέλου και με την οικογενειοκρατία των μεγαλοεκδοτών και μεγαλοπρομηθευτών του Δημοσίου, ανοίγοντας τα «παράθυρα» μέσα από την «οικονομική αυτοτέλεια» συζύγων, παιδιών και συγγενών, καθορίζοντας το «βασικό μέτοχο» στο ποσοστό του 5%. Η ΝΔ έχει εξαγγείλει πως θα μειώσει το ποσοστό του «βασικού μετόχου» το οποίο -εάν τελικά προχωρήσει σε νέα ρύθμιση- θα είναι 1%. Και με αυτό το μέτρο όμως δεν μπαίνει φρένο στη διαπλοκή και στο ασυμβίβαστο. Το νομικό πλαίσιο θα παραμένει ασαφές, προκειμένου να μην υπάρχει δυνατότητα ελέγχου και οι μέτοχοι των ΜΜΕ να μπορούν τελικά να είναι και προμηθευτές του Δημοσίου, παρά τις διακηρύξεις και του νυν υπουργού Εσωτερικών, Προκόπη Παυλόπουλου, πως με τη μείωση του ποσοστού θα «κλείσει» η θεσμοθετημένη «κερκόπορτα της διαπλοκής στα ΜΜΕ». Η διαπλοκή ζει, θα ζει και θα βασιλεύει, όσο δεν κλείνουν οι υπόγειες διαδρομές μεγαλοεπιχειρηματιών με τις εκάστοτε κυβερνήσεις!


Κ. Α.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ