Τρίτη 22 Ιούνη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
ΜΕΣΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ
Νομοθετικές ρυθμίσεις ζητά από την κυβέρνηση

Ζητήματα για το πόθεν έσχες, τα συγγενικά πρόσωπα και τις εξωχώριες εταιρίες θέτει το ΕΣΡ στο υπόμνημά του προς την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζει για τη χορήγηση αδειών σε τηλεοπτικούς σταθμούς, στην περίπτωση της τυχόν ακύρωσης από το ΣτΕ των προκηρύξεων για τις άδειες, αλλά και στην κατοχύρωση της ανεξαρτησίας του αναφέρεται το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης στο υπόμνημα που απέστειλε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Στο υπόμνημα γίνεται φανερό πως υπάρχουν σοβαρά προβλήματα για τη χορήγηση αδειών, προβλήματα που ως γνωστό έχουν να κάνουν με το καθεστώς της διαπλοκής στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των τηλεοπτικών σταθμών. Το ΕΣΡ κάτω από αυτές τις συνθήκες ουσιαστικά δηλώνει την αδυναμία του να χορηγήσει άδειες με το υπάρχον νομικό καθεστώς και θα υποχρεωθεί να κηρύξει - όπως και το προηγούμενο ΕΣΡ - το διαγωνισμό άγονο.

Από την άλλη πλευρά, το ΕΣΡ ζητά θεσμικές αλλαγές, για τις οποίες φυσικά είναι άγνωστο εάν η κυβέρνηση τις κάνει αποδεκτές. Αν και όπως είναι γνωστό, η ΝΔ όταν ήταν στην αντιπολίτευση δεν έχανε την ευκαιρία να αναφέρεται στο νομικό καθεστώς του βασικού μετόχου, χαρακτηρίζοντάς το ως «κερκόπορτα» της διαπλοκής.

Το ΕΣΡ στο υπόμνημά του αναφέρεται στο χάος που κυριαρχεί «πλέον της 15ετίας στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο», το οποίο «οφείλεται κατά κύριο λόγο στο καθεστώς της προσωρινότητας», με το οποίο λειτουργούν οι περισσότεροι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί.

Στο υπόμνημα καταγράφονται τα προβλήματα που «ανεφάνησαν από τη μέχρι τούδε διαδικασία της εξέτασης των περισσοτέρων από τους φακέλους» των υποψηφίων για άδεια χορήγησης εθνικής εμβέλειας τηλεοπτικών σταθμών. Τα σημαντικότερα εξ αυτών είναι «η αδυναμία να ελεγχθεί το πόθεν έσχες των μετόχων μέχρι φυσικού προσώπου, κυρίως όταν στη σύνθεση μετέχουν εξωχώριες εταιρίες ή όταν υφίσταται συμμετοχή συζύγων ή συγγενών σε δύο ή και περισσότερα ΜΜΕ».

Στη συνέχεια το ΕΣΡ αναφέρεται στις ενδεχόμενες «εξελίξεις» που μπορεί να έχει η διαδικασία χορήγησης αδειών. Η πρώτη περίπτωση είναι να κηρυχτεί άγονος ο διαγωνισμός, κάτι που θα έχει ως συνέπεια τη συνέχιση της λειτουργίας όλων των τηλεοπτικών σταθμών με προσωρινή άδεια και να συνεχιστούν τα «υφιστάμενα» προβλήματα και η «διαιώνιση του υφισταμένου χάους» στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.

Η δεύτερη περίπτωση είναι να εκδοθούν νέες προκηρύξεις μετά την τυχόν ακύρωση από το ΣτΕ των προκηρύξεων που έχει εκδώσει το ΕΣΡ. Στην περίπτωση αυτή, το ΕΣΡ μεταξύ άλλων αναφέρει ότι θα πρέπει να προστεθεί άρθρο στο νόμο 3051/2002 που να παρέχει τη δυνατότητα στο ΕΣΡ να ζητά συμπληρωματικά στοιχεία. Επίσης, ζητά από την κυβέρνηση την ανάκληση της κοινής υπουργικής απόφασης την οποία ως γνωστό την είχαν εκδώσει παραμονές των εκλογών ο υπουργός Τύπου Χρήστος Πρωτόπαππας και ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Βερελής, με την οποία ορίστηκε ότι «η εφαρμογή των χαρτών συχνοτήτων θα αρχίσει να ισχύει από την 1η Ιανουαρίου του 2006 και όχι από της εκδόσεώς των».

Στην τρίτη περίπτωση που γίνουν δεκτές από το ΣτΕ - δεν έχει ακόμη εκδοθεί η απόφαση - οι αιτήσεις ακύρωσης που έχουν ασκηθεί από τον τηλεοπτικό σταθμό «Mad» κατά των προκηρύξεων εθνικής εμβέλειας, το ΕΣΡ τονίζει ότι «θα πρέπει να τροποποιηθεί το υφιστάμενο νομικό καθεστώς» κυρίως μεταξύ των άλλων με τις ακόλουθες βασικές αρχές: - «Ουδεμία υπό σύσταση εταιρία ή κοινοπραξία δικαιούται να υποβάλει αίτηση προς χορήγηση άδειας». - «Ουδεμία ανώνυμη εταιρία δικαιούται να υποβάλει αίτηση αδείας αν προηγουμένως δεν έχουν ονομαστικοποιηθεί όλες οι μετοχές της, εξαιρουμένων των εταιριών που είναι εισηγμένες σε χρηματιστήριο». - «Ουδεμία εταιρία δύναται να υποβάλει αίτηση, εφόσον μέτοχος αυτή ή μέτοχος μετόχου απεριορίστως είναι εξωχώρια εταιρία» - «Ουδεμία εταιρία δύναται να λάβει άδεια, εφόσον αυτή ή μέτοχός της ή μέλος της διοικήσεώς της έχει άδεια ή είναι μέτοχος ή συμμετέχει στη διοίκηση άλλου μέσου ενημέρωσης του αυτού είδους ή μετέχει σε εταιρία που συνάπτει συμβάσεις με το δημόσιο». - «Είναι λίαν δυσχερής η διαπίστωση υπάρξεως παρενθέτων προσώπων και ο νόμος πρέπει να καθορίσει τις προϋποθέσεις και τ' αποδεικτικά μέσα τέτοιας παραδοχής». - «Το κριτήριο χρόνου λειτουργίας και η μοριοδότηση επ' αυτού θα έχει ως πιθανότερο αποτέλεσμα την πρόκριση των ήδη λειτουργούντων τηλεοπτικών σταθμών».

Το ΕΣΡ επίσης στις νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν σχέση με τη λειτουργία του τονίζει πως «επιβάλλεται η κωδικοποίηση των διάσπαρτων κανόνων δικαίου» και η προσαρμογή τους με το άρθρο 15 παρ. 2 του Συντάγματος έτσι ώστε να κατοχυρωθεί η ανεξαρτησία του ΕΣΡ. Ζητά επίσης την υπαγωγή του ΕΣΡ στο Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων καθώς και την εκχώρηση της αρμοδιότητας για τη χορήγηση αδειών συνδρομητικών ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών. Επισημαίνεται επίσης ότι «επιβάλλεται» η τροποποίηση της νομοθεσίας για τα πάρκα κεραιών.

Τέλος, να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος και τα μέλη του ΕΣΡ έχουν κληθεί να παραβρεθούν στη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής στις 30 Ιούνη.


Κούλα ΑΝΤΩΝΙΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ