Τετάρτη 13 Οχτώβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σημαντικοί κι ακριβοθώρητοι

Χαρακτηριστικά παραδείγματα μιας εκ των πολλών πτυχών της εμπορευματοποίησης της τέχνης - διαδικασία στην οποία έχουν σημαίνοντα ρόλο συλλέκτες και... «συλλέκτες» - αποτελούν δύο ειδήσεις που αφορούν σε αντίστοιχα έργα δύο σπουδαίων Ευρωπαίων ζωγράφων: του Κλοντ Μονέ και του Φραντσίσκο ντε Γκόγια. Κοινό στοιχείο και των δύο πινάκων είναι πως δεν μπορούν να τους δουν οι... «κοινοί θνητοί» αλλά μόνο οι ιδιοκτήτες τους.

Ο συγκεκριμένος ιμπρεσιονιστικός πίνακας του Μονέ απεικονίζει το εξωτερικό της βρετανικής Βουλής. Η, σύντομη, παρουσίασή του στους «εκλεκτούς» πελάτες θα γίνει από τον γνωστό οίκο δημοπρασιών «Christie's» στη Ν. Υόρκη, στις αρχές Νοέμβρη, έπειτα από έναν ολόκληρο αιώνα που βρισκόταν στα χέρια ιδιωτών. Φυσικά, το έργο θα ξαναπάει στα χέρια ιδιωτών που θα έχουν κατ' αποκλειστικότητα την απόλαυσή του. Βέβαια, εκτός από την απόλαυση, ο συλλέκτης κάνει και μια πρώτης τάξης επένδυση μεγαλώνοντας την εμπορική αξία του έργου, αφού, οι εκτιμήσεις λένε ότι μπορεί να «πιάσει» και τα 10 εκατομμύρια λίρες!

Ο Μονέ δημιούργησε τον πίνακα στις αρχές του 20ού αιώνα. Συνολικά φιλοτέχνησε 19 ελαιογραφίες, με θέμα το βρετανικό Κοινοβούλιο, έντεκα από τις οποίες παρουσιάστηκαν σε έκθεση του ζωγράφου το 1904 στο Παρίσι. Τα περισσότερα από εκείνα τα έργα αγόρασαν συλλέκτες στη διάρκεια εκείνης της έκθεσης. Από αυτά μόνο πέντε παραμένουν στα χέρια ιδιωτών, ενώ τα υπόλοιπα βρίσκονται σε διάφορα μουσεία του κόσμου. Αυτό όμως που πωλείται τώρα θεωρείται από τα πιο σημαντικά των 19 εκείνων έργων.

Την ίδια στιγμή, ένα άγνωστο έργο του διάσημου Ισπανού ζωγράφου Φρανσίσκο ντε Γκόγια (1746-1818) βρέθηκε στη Μάλαγα. Ο πίνακας με τον τίτλο «Παρθένος Μαρία» είχε αποδοθεί από λάθος στον επίσης Ισπανό ζωγράφο Μαριάνο Σαλαδόρ Μαέγια, σύγχρονο του Γκόγια. Η πραγματική «ταυτότητα» του πίνακα ήρθε στο φως όταν ο κάτοχός του, συλλέκτης κι αυτός, αποφάσισε να συντηρήσει τον πίνακα. Μετά από σειρά επισταμένων ελέγχων και εξετάσεων αποδείχτηκε ότι ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 1781 από τον Γκόγια. Η αξία του υπολογίζεται σε 3 εκατομμύρια ευρώ.

Τώρα, τι θα γινόταν αν ο ιδιοκτήτης δεν αποφάσιζε (!) να συντηρήσει τον πίνακα είναι μόνο μία πλευρά ενός θέματος που αποκαλύπτει τον κυνισμό του κεφαλαίου όταν επιμένει να προπαγανδίζει τα περί... «προσβασιμότητας» στην τέχνη...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ