Κυριακή 10 Απρίλη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΥΓΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
Ποιοτική ευρω-προσαρμογή στις απαιτήσεις του κεφαλαίου

Ιδρύεται και Ανώνυμη Εταιρία για την πληροφορική στα νοσοκομεία

«Ορθολογική κοστολόγηση των ιατρικών πράξεων», υπόσχονται οι σχεδιαστές της πληροφορικής στα νοσοκομεία διευρύνοντας - και με αυτόν τον τρόπο - την εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών Υγείας
«Ορθολογική κοστολόγηση των ιατρικών πράξεων», υπόσχονται οι σχεδιαστές της πληροφορικής στα νοσοκομεία διευρύνοντας - και με αυτόν τον τρόπο - την εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών Υγείας
Την περασμένη Δευτέρα (4.4.2005), ο υπουργός Υγείας Ν. Κακλαμάνης, μιλώντας σε σύσκεψη των προέδρων των Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας (ΠεΣΥΠ), τους κάλεσε να περαιώσουν τις εκκρεμότητες που έχουν ως πρόεδροι των ΠεΣΥΠ, διότι από τις αρχές του Μάη θα τεθεί σε ισχύ ο προσφάτως ψηφισθείς νόμος για το «Εθνικό Σύστημα Υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης», που προβλέπει τη μετονομασία των ΠεΣΥΠ σε Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (ΔΥΠΕ).

Την ίδια μέρα (4.4.2005), το υπουργείο Υγείας έδωσε στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου «για την ποιότητα και την ασφάλεια των υπηρεσιών Υγείας και το εθνικό σύστημα πληροφοριών Υγείας». Μ' αυτό καθιερώνονται οι βασικές παράμετροι για τη λεγόμενη τυποποίηση, αξιολόγηση και πιστοποίηση των υπηρεσιών Υγείας, ενώ δημιουργείται μια ακόμα Ανώνυμη Εταιρία για την εισαγωγή των πληροφορικών συστημάτων στα νοσοκομεία.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, με συντονισμένα βήματα, συνεχίζει και βαθαίνει την πολιτική της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης που ξεκίνησε το ΠΑΣΟΚ. Πρώτα ψήφισε το νόμο για την Ανώνυμη Εταιρία, που θα διαχειρίζεται όλες τις μονάδες υγείας (νόμος για την Πολυκλινική του Ολυμπιακού χωριού). Στη συνέχεια, ψήφισε το νόμο ανασυγκρότησης του ΠΑΣΟΚικού μοντέλου με τη μετονομασία των ΠεΣΥΠ σε ΔΥΠΕ. Και τώρα έρχεται να ψηφίσει έναν ακόμα νόμο, που συμπληρώνει τους άλλους δυο νόμους, ώστε να εξασφαλίσει τη λειτουργικότητα της εμπορευματοποίησης των υπηρεσιών υγείας. Επίσης, με αυτό το νομοσχέδιο, επιχειρείται να γίνει το σύστημα υγείας απολύτως συμβατό στο «ανταγωνιστικό περιβάλλον του Ευρωπαϊκού Χώρου», όπως αναφέρεται και στο ίδιο το νομοσχέδιο.

«Συναίνεση εταίρων» και διπλή αξιολόγηση

Το νομοσχέδιο έχει 23 άρθρα, που αναφέρονται στην «ποιότητα και την ασφάλεια των υπηρεσιών υγείας» (άρθρα 1-13) και στο «Κέντρο Διαχείρισης Πληροφοριών Υγείας και Υποστήριξης Συστημάτων Υγείας» ή «KEΠΥΣΥ ΑΕ» (άρθρα 14-23).

Για την εφαρμογή του νόμου αυτού, εισάγονται (άρθρο 1) ορισμένοι όροι και έννοιες, μεταξύ των οποίων είναι η τυποποίηση, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση.

Τυποποίηση ονομάζονται οι ελάχιστες προδιαγραφές που χρειάζονται για τις μονάδες του δημόσιου συστήματος Υγείας, Πρόνοιας και της Δημόσιας Υγείας (δηλαδή οι υπηρεσίες ελέγχου των τροφίμων, των νερών κλπ.).

Αξιολόγηση είναι η συμφωνία για τη μέτρηση ορισμένων μεγεθών των υπηρεσιών των παραπάνω τομέων. Αυτή η μέτρηση θα γίνεται μετά από συμφωνία των λεγόμενων κοινωνικών εταίρων και γι' αυτόν το λόγο η κυβέρνηση θεσμοθετεί το Ανοιχτό Φόρουμ για την Υγεία (άρθρο 5).

Πιστοποίηση ονομάζεται η διαδικασία, «με την οποία ένα τρίτο μέρος (Φορέας Πιστοποίησης) παρέχει γραπτή διαβεβαίωση ότι ένα προϊόν, μια διεργασία ή μια υπηρεσία συμμορφώνεται με τις προδιαγεγραμμένες απαιτήσεις».

Τα άρθρα 1-3 αναφέρονται στις γενικές αρχές, στους στόχους, στα μέσα και στις υποδομές για την ποιότητα και την ασφάλεια των υπηρεσιών υγείας. Για το σκοπό αυτό δημιουργείται (άρθρο 4)το Εθνικό Κέντρο Ποιότητας Υπηρεσιών τομέα Υγείας (ΕΚΕΠΥΥ), που θα «έχει την ευθύνη για τη διάθεση και διατήρηση των μέσων για την Ποιότητα των υπηρεσιών του τομέα Υγείας».(Το ΕΚΕΠΥΥ θα προέλθει απ' τη μετονομασία του προβλεπόμενου από το άρθρο 9 του νόμου 1579/1985 του Εθνικού Κέντρου Ερευνών Υγείας).

Στο ΕΚΕΠΥΥ συνιστάται (άρθρο 6) το «Ινστιτούτο Κατάρτισης και Επιμόρφωσης Ανθρώπινου Δυναμικού τομέα Υγείας», που θα αποτελέσει και τον ουσιαστικό μηχανισμό «για την υλοποίηση του σχεδιασμού ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού του τομέα Υγείας στα πρότυπα βέλτιστων πρακτικών σχεδιασμού, υλοποίησης, αξιολόγησης και πιστοποίησης των προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης και των δεξιοτήτων που αποκτώνται μέσω αυτών».

Για τα μετρήσιμα μεγέθη επιστρατεύονται και εδώ οι περίφημοι «κοινωνικοί εταίροι» και γι' αυτό το λόγο θεσμοθετεί το Ανοιχτό Φόρουμ Υγείας. Η εντύπωση που δίνεται είναι ότι τον πρώτο λόγο θα τον έχουν εκείνοι που έχουν και τον πρώτο λόγο στην αγορά των υπηρεσιών Υγείας.

Στο άρθρο 5 αναφέρονται τα εξής:

  • Ο σχεδιασμός για την ποιότητα και την ασφάλεια των υπηρεσιών, τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και την προώθηση και ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα της Υγείας εμπλέκει τους κύριους κοινωνικούς εταίρους και τους συντελεστές της φροντίδας τομέα Υγείας, στους οποίους συγκαταλέγονται οι επαγγελματίες του τομέα Υγείας, οι ΔΥΠΕ, οι Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΠΥΥΚΑ) και οι λοιπές Μονάδες Υγείας και οι φορείς χρηματοδότησής τους.
  • Θεσμοθετείται το Ανοικτό Φόρουμ Υγείας, το οποίο αποτελεί τον κύριο εθελοντικό μηχανισμό μελέτης, ανάπτυξης και διαβούλευσης επί θεμάτων που αφορούν στο περιεχόμενο του Εθνικού Συστήματος Πληροφοριών του τομέα Υγείας, στο σχεδιασμό των προγραμμάτων μεταπτυχιακής εκπαίδευσης και εξειδίκευσης επαγγελματιών υγείας, στον καθορισμό των προτεραιοτήτων ανάπτυξης και ενίσχυσης της έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα της Υγείας.

Μέλη του Ανοικτού Φόρουμ Υγείας είναι επιστημονικές οργανώσεις, επαγγελματικές εταιρίες, σύλλογοι και άλλες επιστημονικές Ομάδες Ειδικού Ενδιαφέροντος.

Η αξιολόγηση των υπηρεσιών Υγείας θα είναι διπλή:

- Η εσωτερική αξιολόγηση θα γίνεται από το Παρατηρητήριο του Εθνικού Συστήματος Υγείας που θα είναι μια μονάδα στο υπουργείο Υγείας (άρθρο 12).

- Η εξωτερική αξιολόγηση θα γίνεται «από διαπιστευμένους, ανεξάρτητους φορείς πιστοποίησης». Οι φορείς πιστοποίησης υπηρεσιών του τομέα Υγείας διαπιστεύονται από το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) ή άλλους ισοδύναμους φορείς, μέλη της European Accreditation ή του διαδόχου φορέα.

Ενα παράδειγμα αξιολόγησης είναι οι συγκρίσεις στα κόστη, π.χ., ομοειδών τομέων σε διαφορετικά νοσοκομεία. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται απόκλιση, θα υπάρξουν πολιτικές αποφάσεις προς το χαμηλότερο επίπεδο, καθώς κεντρική θέση στο νομοσχέδιο έχουν «τα χαρακτηριστικά των παρεχόμενων υπηρεσιών του τομέα Υγείας, σε όρους κόστους οφέλους και ποιότητας».

Ετσι, από τη μια μεριά, θα έχουμε μια κατηγοριοποίηση των υπηρεσιών υγείας και, από την άλλη, την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και επιλογών από τα ίδια τα νοσοκομεία για να εξοικονομήσουν τα απαραίτητα κονδύλια ή να μειώσουν τα κόστη.

ΑΕ κερδών και ...περικοπών

Το νομοσχέδιο (άρθρα 15-21) αναφέρεται στη σύσταση Ανώνυμης Εταιρίας Κοινής Ωφέλειας για τη «διαχείριση των πόρων του Εθνικού Συστήματος Πληροφοριών του Τομέα Υγείας» - με το διακριτικό τίτλο ΚΕΠΥΣΥ ΑΕ.

Και η νέα ΑΕ λειτουργεί κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, προβλέπει την εκχώρηση σε φορείς του δημόσιου τομέα μέχρι και του 49% των μετοχών του μετοχικού κεφαλαίου, το οποίο αναλαμβάνεται εξ ολοκλήρου από το Εθνικό Κέντρο Ποιότητας Υπηρεσιών Τομέα Υγείας (ΕΚΕΠΥΥ).

Το ΕΚΕΠΥΥ είναι μετονομασία του Εθνικού Κέντρου Ερευνών Υγείας, που προβλεπόταν από το άρθρο 9 του νόμου 1579/1985 (ΦΕΚ Α` 217). Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η ΑΕ για την πληροφορική θα έχει κέρδη τα οποία - κατά τους σχεδιαστές του νομοσχεδίου - θα προέλθουν από τις πληρωμές των νοσοκομείων για την υποστήριξή τους από την ΑΕ όσον αφορά την πληροφορική και το λογισμικό. Με άλλα λόγια, τα νοσοκομεία θα πληρώνουν εκείνους που θα τους οδηγούν στην «κλίνη του Προκρούστη» των περικοπών, καθώς βασικός όρος «εξορθολογισμού» είναι η μείωση των δαπανών.

Αλλες διατάξεις

Το άρθρο 7 αναφέρεται στην Ασφάλεια Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού και ορίζει ως Αρμόδια Αρχή για τα Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα το ΕΚΕΒΥΛ, που μέχρι τώρα ήταν θυγατρική του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων.

Με αυτή τη διάταξη, επιχειρείται η πιστοποίηση των προμηθευτών των ιατροτεχνολογικών προϊόντων, ώστε να αντιμετωπιστούν - όπως ισχυρίζονται οι συντάκτες του νομοσχεδίου - οι παρενέργειες των προμηθειών στα νοσοκομεία.

Το άρθρο 8 αναφέρεται στην τυποποίηση του τομέα Υγείας, ενώ το άρθρο 9 προβλέπει τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Συστήματος Πληροφοριών του τομέα Υγείας (ΕΣΠΥ), το «οποίο θα αποτελέσει τον κρίκο αξιόπιστης διάθεσης πληροφοριών του τομέα Υγείας και της επικοινωνίας ανάμεσα στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και τις μονάδες Υγείας».

Με το άρθρο 10, θεσμοθετείται ο ενιαίος Αριθμός Μητρώου Υγείας (ΑΜΥ), που - μελλοντικά - θα λειτουργήσει στα πλαίσια της καθιέρωσης Κάρτας Υγείας στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ετσι και τα ιατρικά δεδομένα - απόρρητα σύμφωνα με την αρχή της Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων - καθίστανται πλέον και με βούλα της κυβέρνησης βορά στις επιχειρηματικές δραστηριότητες.


Γ. Μ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ