Σάββατο 31 Δεκέμβρη 2005 - Κυριακή 1 Γενάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
ΝΕΑ ΚΑΠ ΚΑΙ Δ΄ ΚΠΣ
Μοχλοί επιτάχυνσης του ξεκληρίσματος της μικρομεσαίας αγροτιάς

Εχει γίνει πια παράδοση να πανηγυρίζουν οι ελληνικές κυβερνήσεις μετά από κάθε σύνοδο κορυφής της ΕΕ, ανεξάρτητα αν εκ των υστέρων οι πανηγυρισμοί διαψεύδονται από την πραγματικότητα και μάλιστα με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.

Στο πλαίσιο αυτής της παράδοσης εντάσσονται και οι πρόσφατοι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης της ΝΔ για τα κονδύλια του Δ΄ ΚΠΣ (Τέταρτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης), όπως και οι πανηγυρισμοί της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ για τα κονδύλια των γεωργικών επιδοτήσεων, που και τα δύο μαζί αποτελούν τον κοινοτικό προϋπολογισμό της περιόδου 2007-'13, ο οποίος σε σταθερές τιμές του 2004 οριστικοποιήθηκε στα 861.564 εκατομμύρια ευρώ.

Με τους πανηγυρισμούς του, το ΠΑΣΟΚ ισχυρίζεται ότι με την ενδιάμεση αναθεώρηση της ΚΑΠ, η οποία έγινε επί προεδρίας του στην ΕΕ το 2003 και θα μπει σε εφαρμογή από τις αρχές του 2006, διασφάλισε τις αγροτικές επιδοτήσεις μέχρι το 2013. Ομως, το τελικό κείμενο του Συμβουλίου της ΕΕ για τον κοινοτικό προϋπολογισμό της περιόδου 2007-2013 διαψεύδει τους πανηγυρισμούς του ΠΑΣΟΚ που ασπάζεται και η ΝΔ. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι τα κονδύλια του κοινοτικού προϋπολογισμού που θα δίνονται ως αγροτικές επιδοτήσεις σε σταθερές τιμές του 2004 θα μειώνονται κάθε χρόνο κατά 1% και από 43.120 εκατ. ευρώ το 2007, θα φθάσουν στα 40.645 εκατ. ευρώ το 2013. Από τα κονδύλια αυτά, όπως αναφέρεται στο ίδιο κείμενο, θα πρέπει να αφαιρεθούν τα ποσά που θα προκύψουν από τη λεγόμενη διαφοροποίηση, τα οποία θα μεταφερθούν στο δεύτερο πυλώνα για την ανάπτυξη της υπαίθρου. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με τη «διαφοροποίηση», η οποία αποτελεί βασικό στοιχείο της νέας ΚΑΠ, στα αγροτικά νοικοκυριά που το σύνολο των αποσυνδεδεμένων από την παραγωγή επιδοτήσεων ξεπερνούν τα 5.000 ευρώ, θα παρακρατείται σταδιακά μέχρι το 2007 και μετά ποσοστό 5%, το οποίο θα μεταφέρεται στο δεύτερο πυλώνα, στον οποίο αποδέκτες δε θα είναι μόνο οι αγρότες αλλά κυρίως οι επιχειρηματίες που θα δραστηριοποιούνται στους τομείς του δεύτερου πυλώνα, όπως αγροτοτουρισμός, κ.ά.

Δραστικές μειώσεις

Ομως, οι μειώσεις που θα γίνουν στις επιδοτήσεις κάθε αγρότη στην περίοδο 2007-'13 θα είναι πολύ μεγαλύτερες από τη γενική μείωση, κατά 1% το χρόνο, και τη μείωση που προκύπτει από τη «διαφοροποίηση», επειδή με τα μειωμένα κονδύλια θα πρέπει από το 2007 μέχρι και το 2013 να καλυφθεί και το υπόλοιπο 70% των αγροτικών επιδοτήσεων που δικαιούνται οι αγρότες των δέκα νέων χωρών που εντάχθηκαν στην ΕΕ. Θα πρέπει επίσης από αυτά τα κονδύλια να διατεθούν 8 δισ. ευρώ ως αγροτικές επιδοτήσεις στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία που θα ενταχθούν στην ΕΕ το 2007. Και αυτό γιατί κατά την ένταξη των δέκα νέων χωρών συμφωνήθηκε οι αγροτικές επιδοτήσεις να δίνονται σταδιακά, ξεκινώντας από το 25% το 2005, με στόχο να εξισωθούν το 2013, ενώ για την ένταξη των δύο νέων χωρών δεν προβλέφτηκε κανένα επιπλέον κονδύλι. Δηλαδή, το μοίρασμα λιγότερων κονδυλίων σε πολύ περισσότερους αγρότες, σχεδόν διπλάσιους, το ΠΑΣΟΚ μαζί με τη ΝΔ το προβάλλουν σαν μεγάλη επιτυχία.

Βέβαια, και αυτά τα κονδύλια κινδυνεύουν να μειωθούν δραστικά πριν το 2013, επειδή και η κυβέρνηση της ΝΔ συμφώνησε σε πιθανή αλλαγή της νέας ΚΑΠ. Στο κείμενο του συμβουλίου αναφέρεται: «Εξουσιοδοτείται n Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβεί σε πλήρη, ευρείας κλίμακας επανεξέταση, που θα καλύπτει όλες τις πλευρές των δαπανών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της ΚΑΠ, προκειμένου να υποβάλει έκθεση το 2008-'09. Βάσει της επανεξέτασης αυτής το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μπορεί να λάβει αποφάσεις σχετικά με όλα τα θέματα που καλύπτονται από την επανεξέταση».

Αναξιόπιστοι

Οι διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης της ΝΔ ότι οι οποιεσδήποτε αλλαγές αποφασιστούν το 2008-'09 θα εφαρμοστούν μετά το 2013, έχουν την ίδια αξιοπιστία με τις διαβεβαιώσεις που έδινε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ότι η ΚΑΠ που αποφασίστηκε με την «ατζέντα 2000» θα ίσχυε μέχρι και το 2006. Ομως, όλοι γνωρίζουμε ότι τρία χρόνια προτού λήξει η «Ατζέντα 2000», η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, επί προεδρίας της στην ΕΕ, το 2003, συμφώνησε στην ενδιάμεση αναθεώρηση της ΚΑΠ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη και χειρότερη αναθεώρηση, και μαζί με τη ΝΔ συμφώνησαν να εφαρμοστεί προτού λήξει η προηγούμενη αναθεώρηση.

Η κυβέρνηση της ΝΔ εμφανίζει σαν μεγάλη επιτυχία τα 20,1 δισ. ευρώ που θα πάρει η χώρα μας στην περίοδο 2007-'13 από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ, παρά το γεγονός ότι σε πραγματικές και ονομαστικές τιμές είναι πολύ λιγότερα από τα προηγούμενα. Μάλιστα, για να δικαιολογήσει αυτή την αντίφαση επικαλείται τη γενικότερη δυσμενή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην ΕΕ, όπου όλες οι κυβερνήσεις θέλουν να πάρουν περισσότερα και να δώσουν λιγότερα, θυμίζοντας τη γνωστή παροιμία, με την καλύβα και τον Χότζα.

Ομως, για τους μικρομεσαίους αγρότες το συνολικό ποσό των κονδυλίων που θα δοθεί στην αγροτική οικονομία (10% περίπου από τα 20,1 δισ. ευρώ) έχει πολύ μικρότερη σημασία από τον προσανατολισμό τους και τους στόχους που θα υλοποιήσουν.

Και αυτό γιατί τα κονδύλια αυτά έχουν σκοπό να διευκολύνουν την υλοποίηση των βασικών στόχων του ΠΟΕ, της ΚΑΠ και των αναθεωρήσεών της, που είναι:

-- Η επιτάχυνση της συγκέντρωσης της γης και της παραγωγής σε λίγους μεγαλοαγρότες-επιχειρηματίες

-- Η εξασφάλιση μεγαλύτερης κερδοφορίας στους εμποροβιομηχάνους

-- Η προσαρμογή της ελληνικής γεωργίας στον καταμερισμό εργασίας της ΕΕ και η κάμψη της αντίστασης των μικρομεσαίων αγροτών στις πολιτικές που τους ξεκληρίζουν.

Τι συνέβη

Εμπρακτη απόδειξη της παραπάνω εκτίμησης αποτελούν τα αποτελέσματα των τριών προηγούμενων Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης, που με τα προγράμματα των νέων αγροτών, του αγροτοτουρισμού και των εξισωτικών αποζημιώσεων δεν απέτρεψαν τη γήρανση του αγροτικού πληθυσμού και την ερήμωση της υπαίθρου. Με τα ψίχουλα των «σχεδίων βελτίωσης των αγροτικών εκμεταλλεύσεων» δε βελτίωσαν την παραγωγικότητα της γεωργίας και δε συνέβαλαν στην ανάπτυξή της, με αποτέλεσμα να ενταθεί η διατροφική εξάρτηση του λαού μας και να αυξηθούν τα ελλείμματα στο εμπορικό αγροτικό ισοζύγιο, τα οποία το 2004 έφθασαν στο αστρονομικό ποσό των 2,486 δισ. ευρώ.

Αντίθετα, με τα προγράμματα της πρόωρης συνταξιοδότησης, που πήραν και τη μερίδα του λέοντος, συγκάλυψαν το ξεκλήρισμα εκατοντάδων χιλιάδων αγροτικών νοικοκυριών και τη συγκέντρωση της παραγωγής σε λίγα χέρια, με αποτέλεσμα το 2002 το 18,8% των μεγάλων καπνοπαραγωγικών εκμεταλλεύσεων να έχει το 48,3% της συνολικής καπνοπαραγωγής, το 9% των μεγάλων εκμεταλλεύσεων παραγωγής αγελαδινού γάλακτος να έχει το 54,5% της συνολικής γαλακτοπαραγωγής, το 1,5% των αμπελουργικών εκμεταλλεύσεων να έχει το 30% των αμπελώνων, το 2,5% των χοιροτροφικών μονάδων να έχει το 82% του συνολικού χοιροτροφικού κεφαλαίου, κ.ο.κ.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, πάνω από το 90% του προγράμματος για εκσυγχρονισμό, ίδρυση και μετεγκατάσταση βιομηχανιών μεταποίησης και εμπορίας αγροτικών προϊόντων του 3ου ΚΠΣ το καρπώθηκαν οι εμποροβιομήχανοι και το υπόλοιπο 10% οι συνεταιρισμοί και οι δημοτικές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να ενισχυθεί η θέση των εμποροβιομηχάνων απέναντι στους συνεταιρισμούς και στους αγρότες και να ανοίξει η ψαλίδα στις τιμές παραγωγού και καταναλωτή.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα του προσανατολισμού των κονδυλίων των ΚΠΣ αποτελεί το γεγονός ότι τα κονδύλια της πρόωρης συνταξιοδότησης του Γ΄ ΚΠΣ είναι εξαπλάσια των κονδυλίων για εγγειοβελτιωτικά έργα σε μια μεσογειακή χώρα με έντονα προβλήματα λειψυδρίας, αλλά και μεγάλων γεωργικών καταστροφών από τις πλημμύρες.

Χαρακτηριστικός είναι επίσης και ο διπλός προσανατολισμός των κονδυλίων για την αλιεία, όπου τα κονδύλια που δίνονται στους μικρομεσαίους ψαράδες, όπως η πρόωρη συνταξιοδότηση και τα κίνητρα διάλυσης των αλιευτικών σκαφών, έχουν στόχο να επιταχύνουν και να συγκαλύψουν το ξεκλήρισμά τους. Ενώ τα κονδύλια που δίνονται στις αλιευτικές επιχειρήσεις, όπως επιδοτήσεις για επενδύσεις σε ιχθυοκαλλιέργειες, σε μονάδες μεταποίησης και εμπορίας και εκσυγχρονισμού των αλιευτικών σκαφών, έχουν στόχο να επιταχύνουν τη συγκέντρωση της αλιείας σε λίγες μεγάλες επιχειρήσεις, να εκσυγχρονίσουν την υποδομή τους και τις τεχνολογίες τους και να αυξήσουν την κερδοφορία τους.

Να μην τους περάσει

Από τα προηγούμενα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης υπάρχει αρκετή πείρα για να καταλάβουν οι μικρομεσαίοι αγρότες ότι οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης, όπως και των προηγούμενων κυβερνήσεων, αφορούν τους εμποροβιομηχάνους και τους μεγαλοαγρότες - επιχειρηματίες. Να καταλάβουν επίσης ότι όσο μεγαλύτεροι είναι αυτοί οι πανηγυρισμοί, τόσο θα επιταχύνονται οι ρυθμοί ξεκληρίσματός τους.

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι με τη νέα ΚΑΠ του ΠΑΣΟΚ και το 4ο ΚΠΣ της ΝΔ θα επιταχυνθούν οι ρυθμοί ξεκληρίσματος των μικρομεσαίων αγροτών. Γι' αυτό ο χρόνος αντίστασής τους είναι περιορισμένος και πολύτιμος.

Με βάση την πολυετή εμπειρία τους οι μικρομεσαίοι αγρότες μπορούν και είναι αναγκαίο μαζί με την οργάνωση της πάλης τους ενάντια στις πολιτικές που τους ξεκληρίζουν να βγάλουν και τα απαραίτητα πολιτικά συμπεράσματα και να συμβάλουν στην αλλαγή του συσχετισμού των πολιτικών δυνάμεων. Να εγκαταλείψουν μαζικά τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ και να συσπειρωθούν με τις δυνάμεις του ΚΚΕ σ' ένα λαϊκό μέτωπο αντίστασης με στόχο τη λαϊκή εξουσία, λαϊκή οικονομία, για να εφαρμοστεί φιλοαγροτική πολιτική σε όφελος του λαού και των μικρομεσαίων αγροτών.

Οι επερχόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές αποτελούν μια καλή ευκαιρία για να ξεκινήσει μια τέτοια διαδικασία και οι μικρομεσαίοι αγρότες δε θα πρέπει να την αφήσουν να περάσει ανεκμετάλλευτη.


Του
Γιάννη ΣΦΥΡΗ*
*Ο Γιάννης Σφυρής είναι υπεύθυνος του Αγροτικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ