Κυριακή 28 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΕΗ - ΜΕΓΑΛΟ ΛΑΥΡΙΟ
Η διαμάχη συμφερόντων καθυστερεί το έργο

Οι συνεχείς αναβολές του ΔΣ της ΔΕΗ, για τη λήψη απόφασης, δείχνει ότι τα αντικρουόμενα συμφέροντα για τη μοιρασιά της "πίτας" από την προμήθεια του έργου στο Μεγάλο Λαύριο, είναι έκδηλα και στους κόλπους της κυβέρνησης

Η προσπάθεια ξαναμοιράσματος της παχυλής πίτας των προμηθειών της ΔΕΗ, από τους "ριγμένους" της υπόθεσης, φέρνει εκ νέου στην επιφάνεια τη σαπίλα της διαπλοκής των πολιτικοοικονομικών συμφερόντων σε βάρος των συμφερόντων του δημοσίου. Ετσι, εύλογα ερωτηματικά προκαλούν οι καταγγελίες και η διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ συγκεκριμένων μόνιμων και υποψήφιων προμηθευτών της ΔΕΗ, γύρω από τις διαδικασίες ανάθεσης του έργου της κατασκευής της μονάδας του λεγόμενου "Μεγάλου Λαυρίου" της ΔΕΗ, ύψους 70 δισεκατομμυρίων δραχμών περίπου. Μέχρι στιγμής το ΔΣ της ΔΕΗ έχει αναβάλει τρεις φορές τη συνεδρίαση που θα αποφάσιζε σχετικά με την ανάθεση του έργου, ενώ όλα δείχνουν ότι η τελική απόφαση θα παρθεί στο παρασκήνιο από τους ισχυρούς οικονομικούς παράγοντες που εμπλέκονται στο έργο.

Η υπόθεση ξεκίνησε με την προκήρυξη του διαγωνισμού στις 9 Αυγούστου 1994,με την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την προσφερόμενη "πίτα" των πιο ισχυρών διεθνώς συγκροτημάτων διαχείρισης ηλεκτρικής ενέργειας. Στις κοινοπραξίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στα πλαίσια του διαγωνισμού αναφέρονται οι: "Alsthom" - METKA, "Ansalto" - AEGEK, "Tyrbotecnica" - "General Electric", "Rollw Royce" - "Fiatavio", ABB "Power Generation Ltd" - ABB SAE "Sadelmi SpA", EME - "Siemens" - LHZ, "Mitsubishi Co" - "Mitshbishi Heavy Industries", "Tractebel" - "Μηχaνική", "Simens Ag" - "Ζίμενς ΑΕ".

Από τις παραπάνω κοινοπραξίες με βάση τα κριτήρια της αρμόδιας Επιτροπής Αξιολόγησης της ΔΕΗ - τα οποία στη συνέχεια αμφισβητήθηκαν για την αντικειμενικότητά τους - προκρίθηκαν οι 8 κοινοπραξίες, οι οποίες και υπέβαλαν κατ' αρχήν τεχνικές προσφορές. Στο στάδιο αυτό η Επιτροπή Αξιολόγησης απέρριψε τις 4 απ' το δικαίωμα κατάθεσης οικονομικών προσφορών, κρίνοντας ότι δεν πληρούσαν τις τεχνικές προϋποθέσεις.

Με την αποσφράγιση και των οικονομικών προσφορών που κατέθεσαν οι 4 κοινοπραξίες, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και λογικά θα έπρεπε η κοινοπραξία που κηρύχτηκε μειοδότρια να αναλάβει την κατασκευή των έργων. Στο σημείο αυτό τα πράγματα άρχισαν να εξελίσσονται περιέργως, καθώς κοινοπραξίες οι οποίες είχαν απορριφθεί στα προηγούμενα στάδια παρεμβαίνουν και κάνουν λόγο για παρατυπίες στο διαγωνισμό, καταγγέλλοντας το ΔΣ της ΔΕΗ, το οποίο έχει περιέλθει σε "αμηχανία" και το μόνο που κάνει είναι να αναβάλλει συνεχώς την απόφαση για την ανάθεση των έργων.

Στο διαγωνισμό μειοδότησε η κοινοπραξία "Alsthom" - METKA, η προσφορά της οποίας αναφέρεται σε κόστος 10,945 δραχμές ανά κιλοβατώρα για τη ΔΕΗ. Ομως, την 21η Δεκέμβρη 1995 (μέρα της αποσφράγισης των οικονομικών προσφορών), η κοινοπραξία "Ansaldo" - AEΓEK - η οποία είχε αποκλειστεί από το στάδιο της τεχνικής αξιολόγησης - με εξώδικό της προς τη ΔΕΗ, γνωστοποίησε τη δική της οικονομική προσφορά, από την οποία προέκυπτε κόστος 10,3469 δραχμές ανά κιλοβατώρα, δηλαδή χαμηλότερη απ' την προσφορά της μειοδότριας εταιρείας κατά 9 δισ. δρχ. περίπου.

Μετά απ' αυτήν την εξέλιξη η διοίκηση της ΔΕΗ περιήλθε σε "δίλημμα", καθώς η διαφορά που προέκυψε μεταξύ των δύο καλύτερων προσφορών είναι τέτοια, που στη μία περίπτωση της κατακύρωσης της προσφοράς στη μειοδότρια εταιρία θα κινδύνευε να κατηγορηθεί για διασπάθιση δημοσίου χρήματος, ενώ στην περίπτωση ανάθεσης των έργων στην εκτός διαγωνισμού κοινοπραξία θα μπορούσε να κατηγορηθεί το λιγότερο για προχειρότητα σε θέματα που αφορούν έργα κολοσσούς, καθώς οι ίδιες της οι υπηρεσίες είχαν αποκλείσει την εν λόγω κοινοπραξία με το αιτιολογικό ότι δεν πληρούσε τις τεχνικές προϋποθέσεις για να αναλάβει το έργο.

Σε μια προσπάθεια εξεύρεσης λύσης, το ΔΣ της επιχείρησης κάλεσε τη μειοδότρια εταιρία να βελτιώσει την προσφορά της, ενώ παράλληλα φαίνεται να το απασχολούν όλες οι εναλλακτικές λύσεις, που εκτός απ' τις δύο που προαναφέραμε είναι και οι εξής:

  • Να ακυρώσει το διαγωνισμό και να τον επαναπροκηρύξει, γεγονός όμως που εκτός από χρονοβόρο θα έχει και δυσβάστακτες επιπτώσεις στα οικονομικά της επιχείρησης, καθώς το έργο συνδέεται με την εισαγωγή του φυσικού αερίου στη χώρα και εάν δεν είναι έτοιμο τις καθορισμένες ημερομηνίες, η ΔΕΗ θα αναγκαστεί να πληρώνει στη ΔΕΠΑ περίπου 1,2 δισ. δρχ. σε μηνιαία βάση.
  • Να ακυρώσει το διαγωνισμό και να επαναδιαπραγματευτεί η ΔΕΗ με όλες τις κοινοπραξίες εκ νέου, πράγμα που επίσης θεωρείται χρονοβόρο και πολύ δύσκολο, καθώς εκτιμάται ότι θα προκαλέσει τις αντιδράσεις της Κοινότητας.

Τα παραπάνω φαίνεται ότι θα απασχολήσουν το ΔΣ της ΔΕΗ στη νέα προγραμματισμένη συνεδρίαση της Τρίτης, εάν βέβαια δεν προκύψει και νέα αναβολή. Η όλη εξέλιξη, πάντως, στο θέμα έχει δημιουργήσει εύλογα σχόλια, που αναφέρονται σε αποφάσεις οι οποίες είχαν ήδη παρθεί εξυπηρετώντας συγκεκριμένα πολιτικοοικονομικά συμφέροντα, τα οποία όμως ανατράπηκαν με την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού, καθώς επίσης και ότι η τελική απόφαση του ΔΣ της ΔΕΗ θα εξαρτηθεί από περίεργες "συναλλαγές" που εξελίσσονται στο παρασκήνιο.

Χρύσα ΛΙΑΓΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ