Κυριακή 7 Ιούλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΘΕΡΙΝΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Ελλειψις χρημάτων στάσις εμπορίου

Η λαϊκή ρήση επιβεβαιώνεται και στις φετινές θερινές εκπτώσεις, αφού ήδη από τις πρώτες μέρες οι έμποροι κάνουν λόγο για πτώση του τζίρου, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ακόμα και τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων δεν είναι αρκετά, ώστε να συγκινήσουν το καταναλωτικό κοινό

Στο κενό φαίνεται ότι βουλιάζουν, για άλλη μια φορά, οι ελάχιστες ελπίδες των εμπόρων για μια προσωρινή αναθέρμανση της παγωμένης αγοράς στην περίοδο των εκπτώσεων, καθώς το βαλάντιο των εργαζομένων και των συνταξιούχων, που αποτελούν τους κύριους πελάτες των εμπορικών καταστημάτων, δεν έχει περιθώρια να "συγκινηθεί" ακόμα και από τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων που φιγουράρουν στις βιτρίνες των καταστημάτων και φτάνουν μέχρι και 50%,και τα οποία, κάτω από διαφορετικές οικονομικές συνθήκες για τα πλατιά λαϊκά στρώματα, θα μπορούσαν να αποδώσουν καρπούς για τα μαγαζιά. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν οι πρώτες εφτά μέρες από την επίσημη έναρξη των θερινών εκπτώσεων την 1η Ιούλη, οι οποίες κάτω από την πίεση της συνεχούς πτώσης του τζίρου στην αγορά, αλλά και προκειμένου οι μικροκαταστηματάρχες να αντιμετωπίσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό των επώνυμων καταστημάτων που πραγματοποιούν εκπτώσεις με τη μορφή προσφορών σε όλη σχεδόν τη διάρκεια του χρόνου αναγκάζονται να εξαντλήσουν κάθε χρονικό περιθώριο που προβλέπεται από τη νομοθεσία, κάνοντας εκπτώσεις για δύο ολόκληρους μήνες, δηλαδή μέχρι τις 31 Αυγούστου.

Την πραγματικότητα, που για άλλη μια χρονιά παγώνει τα χαμόγελα των εμπόρων, διαπιστώνει κανείς, κάνοντας μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας σε κατ' εξοχήν εμπορικά σημεία της πόλης. Λίγο ο καύσωνας των τελευταίων ημερών, περισσότερο όμως, όπως δείχνει η εμπειρία των τελευταίων χρόνων, η οικονομική κατάσταση των καταναλωτών κάνουν την Αθήνα να μη θυμίζει τίποτα από περίοδο εκπτώσεων. Οι περισσότεροι περιορίζονται στο να κοιτούν τις βιτρίνες, ενώ ελάχιστοι είναι εκείνοι οι "τολμηροί" οι οποίοι περνούν τα κατώφλια των καταστημάτων, αποφασισμένοι να κάνουν αγορές.

Ο Γ. Αραβανής, που διατηρεί κατάστημα ειδών ρουχισμού στο κέντρο της Αθήνας, είπε στο "Ρ": "Κάτι φάνηκε να "κινείται" τις δύο πρώτες μέρες, αλλά από εκεί και πέρα νέκρα. Τι να τις κάνουμε τις εκπτώσεις δύο μήνες. Ισα ίσα που αναγκαζόμαστε να περιορίζουμε το ποσοστό κέρδους μας για τόσο καιρό χωρίς ουσιαστικά να αυξάνεται η αγοραστική κίνηση". "Εκφυλισμό της σχέσης εμπόρου - καταναλωτή", χαρακτήρισε τη δίμηνη διάρκεια των εκπτώσεων ο Γ. Π., έμπορος, επίσης στο κέντρο της πόλης, ο οποίος τόνισε ότι "καταφέρνουν τα μεγάλα μαγαζιά και τα πολυκαταστήματα να μας σύρουν στην παγίδα που μας στήνουν. Οι μεγάλης διάρκειας εκπτώσεις μάς "τσακίζουν" εντελώς εμάς τους μικρούς. Αυτός είναι ο στόχος των μεγάλων μαγαζιών". Η Μ. Παναγιωτίδου μας είπε: "Τα πράγματα δεν είναι καθόλου αισιόδοξα. Ο,τι είναι να γίνει, θα γίνει μέσα στις πρώτες δεκαπέντε μέρες, αλλά η πτώση του τζίρου είναι τέτοια που ό,τι και να γίνει δεν καλύπτονται οι απώλειες".

Πτώση του τζίρου κατά τις πρώτες μέρες των φετινών θερινών εκπτώσεων, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, διαπιστώνει και ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Δ. Κορφιάτης.Ο Ν. Ρούσσος, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, μιλώντας στο "Ρ", τόνισε: "Πιστεύω ότι, όπως είχαμε προαναγγείλει, οι εκπτώσεις καμία συνεισφορά δεν είχαν στο ταμείο των εμπόρων ουσιαστική, που να βελτιώσει την άθλια οικονομική κατάσταση του εμπορικού κόσμου. Και αυτό εξηγούσαμε ότι είναι αποτέλεσμα της αδυναμίας του καταναλωτικού κοινού, που δεν έχει χρήματα να ξοδέψει για τα αναγκαία, όπως μπορούν να χαρακτηριστούν τα είδη του εμπορίου που θα περίμενε κανείς να κινηθούν κάπως αυτές τις μέρες. Δυστυχώς, και για μια ακόμα φορά, επαληθευτήκαμε στις απαισιόδοξες προβλέψεις μας. Είχαμε πει ότι οι δύο μήνες είναι πάρα πολύ μεγάλο διάστημα, που δυστυχώς από τις πρώτες μέρες των εκπτώσεων φάνηκε η έλλειψη της δυνατότητας του κόσμου να κατέβει στην αγορά και να ψωνίσει. Είναι καθαρά οικονομικοί λόγοι, που πηγάζουν από την εισοδηματική πολιτική συρρίκνωσης των λαϊκών εισοδημάτων".

Θεσσαλονίκη

Ούτε και στη συμπρωτεύουσα, όμως, είναι καλύτερα τα πράγματα για τον εμπορικό κόσμο, καθώς αναποτελεσματικές και χωρίς μεγάλα κέρδη για την πλειονότητα των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων θεωρούσαν από την αρχή πολλοί έμποροι της Θεσσαλονίκης πως θα είναι οι δίμηνες εκπτώσεις που ξεκίνησαν και επίσημα την περασμένη Δευτέρα, 1η του μήνα. Εκπτώσεις που αποφασίστηκαν κάτω από το βάρος του αθέμιτου ανταγωνισμού των πολυκαταστημάτων και τις αυθαίρετες και παραπλανητικές προσφορές που εφαρμόζουν πολλά μεγάλα καταστήματα.

Προφανής στόχος των δίμηνων εκπτώσεων είναι η ανάκαμψη της αγοραστικής απραξίας και η αναθέρμανση της αγοράς. Δυστυχώς όμως, παρά τη μικρή ανάκαμψη που σημειώθηκε αυτές τις πρώτες μέρες στην κίνηση της αγοράς, οι έμποροι δηλώνουν απαισιόδοξοι για το τελικό αποτέλεσμα. Χαρακτηριστικά σημειώνει ο Γ. Πολυχρονίδης ότι "μετά τις 15 Ιούλη που αδειάζει η Θεσσαλονίκη, η κίνηση θα "νεκρώσει". Ισως βέβαια το τελευταίο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου υπάρξει μια μικρή ανάκαμψη και αυτό κυρίως γιατί θα ακολουθήσει το άνοιγμα των σχολείων. Ολα αυτά, όμως, είναι υποθέσεις. Στο τέλος θα δούμε".

Η χρονιά που πέρασε ήταν δύσκολη για τις μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου, το 15% των καταστημάτων στο κέντρο της πόλης προβληματίζεται έντονα για το μέλλον και αντιμετωπίζει άμεσα το ενδεχόμενο του κλεισίματος κάτω από το βάρος της απελευθέρωσης της επαγγελματικής στέγης, που έχει εκτινάξει τα νοίκια στα ύψη και της άδικης φορολόγησης, που δεν αφήνει περιθώρια κέρδους. Πολλοί καταστηματάρχες του κέντρου υποστηρίζουν πως ο κόσμος δεν κατεβαίνει στην αγορά. Η ασύδοτη δράση των πολυκαταστημάτων έχει απομακρύνει τους αγοραστές από το κέντρο και σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη πολιτική της λιτότητας ο τζίρος από πέρσι έχει πέσει κατά 20% στα αγαθά πλατιάς κατανάλωσης μέχρι και 50% στα ακριβά είδη.

Για τη μικρή ανάκαμψη που παρουσιάστηκε αυτές τις μέρες, δηλώνουν πως είναι προσωρινή και οφείλεται κυρίως στο ότι ο κόσμος κάνει μικρές αγορές στα πλαίσια των προετοιμασιών του για τις διακοπές. Πάντως, παρότι οι τιμές έχουν πέσει πολύ χαμηλά και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως λένε οι έμποροι, φτάνουν λίγο πιο πάνω από το κόστος, οι καταναλωτές δεν ανοίγονται στις αγορές τους. Περιορίζονται στα εντελώς απαραίτητα.

Συμπερασματικά, το μεγαλύτερο πλήγμα και αυτών των εκπτώσεων προέρχεται από τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, των συνταξιούχων, των αγροτών και των επαγγελματιών, που βιώνουν για μια ακόμη χρονιά την αντιλαϊκή και αδιέξοδη πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας και ανεργίας της κυβέρνησης. Ετσι, οι εκπτώσεις δεν αναμένεται να δώσουν και μεγάλη βοήθεια στις ταλαιπωρημένες από την αντιαναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης.

Πάντως, ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Δ. Δημητριάδης επιφυλάσσεται να κάνει εκτιμήσεις και δηλώνει: "Υπήρξε μικρή ανάκαμψη την πρώτη βδομάδα, όμως για να βγάλουμε κάποιο ασφαλές συμπέρασμα θα πρέπει πρώτα να περάσει ένα ικανοποιητικό διάστημα".

"Για την κατάσταση της αγοράς της πόλης, μεγάλες ευθύνες φέρει η πλειοψηφία της ηγεσίας του Εμπορικού Συλλόγου", τονίζει ο γραμματέας της ΔΗΚΕΒΕ Θεσσαλονίκης και μέλος της διοίκησης του ΕΣΘ, Γιώργος Χατζηγεωργίου."Αντί να ζητήσει πιο έντονα την εφαρμογή του νόμου περί αθέμιτου ανταγωνισμού, ώστε να προστατευτούν οι μικρομεσαίοι έμποροι, σύρεται πίσω από τα πολυκαταστήματα και τις μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις, που όλο το χρόνο με ανεξέλεγκτες προσφορές, μέχρι και 60% κάτω, δημιουργούν αναστάτωση στην αγορά. Το συνδικαλιστικό κίνημα των ΕΒΕ πρέπει να απαιτήσει μέτρα ενίσχυσης των ΜΜΕ και όχι να προσπαθεί να βρει λύσεις σε εκπτώσεις διάρκειας 60 ημερών, που κουράζουν και μειώνουν το πραγματικό νόημα του θεσμού των εκπτώσεων".

Για την προστασία του καταναλωτικού κοινού από τα διάφορα τεχνάσματα παραπλάνησης, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών Θεσσαλονίκης (ΚΕΠΚΑ), σε ανακοίνωσή του, τονίζει πως οι πολίτες θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στις αγορές τους και να ζητούν την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου για τις εκπτώσεις. Το ΚΕΠΚΑ επισημαίνει πως θα πρέπει να αναγράφεται το ποσοστό έκπτωσης ή η προηγούμενη τιμή των προϊόντων και να επιστρέφονται αμέσως τα ελαττωματικά προϊόντα, τα οποία ο έμπορος είναι υποχρεωμένος να αντικαταστήσει ή να επιστρέψει τα χρήματα χωρίς δικαιολογίες.

Ρεπορτάζ: Φίλιππος ΔΕΡΓΙΑΔΕΣ, Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ