Πέμπτη 26 Γενάρη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Σε πορεία διάλυσης τα ΕΛΤΑ

Του Γιώργου ΚΡΙΚΑ*

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), δέχτηκαν σοβαρά πλήγματα. Η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ και η ανυπαρξία προγράμματος ανάπτυξης οδήγησαν τα ΕΛΤΑ στο μαρασμό και τη διάλυση. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και η νέα διοίκηση του Οργανισμού, παρά τις διακηρύξεις, δεν προχώρησαν στη λήψη μέτρων που θα ανέτρεπαν την υπάρχουσα κατάσταση. Είναι φυσικό, αφού η πολιτική τους αποτελεί συνέχεια της πολιτικής της ΝΔ και είναι προσαρμοσμένη στις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ετσι σήμερα συνεχίζεται μια προγραμματισμένη πολιτική αποδιοργάνωσης. Η υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών των ΕΛΤΑ, σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό, οδηγεί και σήμερα στη συγκέντρωση δραστηριοτήτων του στις ντόπιες και ξένες ιδιωτικές ταχυδρομικές εταιρίες. Οι δρομολογημένες εξελίξεις για τα ΕΛΤΑ, δεν είναι ξεκομμένες από τις γενικότερες εξελίξεις που διαμορφώνονται, τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Για το ταχυδρομείο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί την απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών και τη διανομή αλληλογραφίας όλων των τύπων. Υποστηρίζει την... απελευθέρωση των υπηρεσιών EXPRESS και "πόρτα - πόρτα" και της διεκπεραίωσης των εντύπων. Ζητάει την κατάργηση των κρατικών μονοπωλίων των ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Στην επίτευξη, λοιπόν, αυτών των στόχων, δηλαδή της ιδιωτικοποίησης τμημάτων των ΕΛΤΑ και μάλιστα των πιο κερδοφόρων κινείται και η πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Κανείς βέβαια δε λαμβάνει υπόψη, ότι τα μη κερδοφόρα τμήματα λειτουργούν για γενικότερους κοινωνικούς σκοπούς. Στην κατεύθυνση αυτή επιχειρείται να προσανατολιστεί και ο λεγόμενος "επιχειρησιακός σχεδιασμός" των ΕΛΤΑ. Η σχετική μελέτη ανατέθηκε σε όμιλο τριών εταιριών (Ελληνική, Αγγλική, Σουηδική) και επιδοτείται με 120 εκατ. δρχ. Η πρόσφατη πρότασή τους για "τεμαχισμό" και "θυγατροποίηση" του Οργανισμού, δεν ήταν μια τεχνοκρατική εφεύρεση της μελετητικής εταιρίας. Είναι συγκεκριμένη πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση και σε άλλες δημόσιες επιχειρήσεις (ΟΤΕ, ΟΣΕ κλπ). Στόχος τους είναι να επιβάλλουν σαν μοναδική λύση διάφορα σενάρια ιδιωτικοποίησης, αξιοποιώντας μια υπαρκτή άσχημη κατάσταση. Μελέτη που θα είναι σύμφωνη με τις επιλογές της κυβέρνησης και εναρμονισμένη με τη φιλοσοφία των κατευθύνσεων της ΕΕ. Μπροστά σ' αυτές τις εξελίξεις, στις 19-20 Γενάρη πραγματοποιήθηκε το 20ό Πανελλαδικό Συνέδριο της ΟΜΕ - ΕΛΤΑ. Ο Γενικός Διευθυντής των ΕΛΤΑ προσπάθησε να ωραιοποιήσει μια απαράδεκτη κατάσταση. Επιχείρησε να υποστηρίξει τη θέση για δημόσιο ταχυδρομείο, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις δεσμεύσεις που απορρέουν απ' το πλαίσιο της ΕΕ. Δε δίστασε ν' απευθύνει πρόσκληση - πρόκληση στους εργαζόμενους να συμφωνήσουν σ' ένα Συμβόλαιο Εργασίας, με βάση τον "επιχειρησιακό σχεδιασμό", που θα επανακαθορίζει τους όρους εργασίας και αμοιβής των εργαζομένων. Ο απολογισμός δράσης της πλειοψηφίας (ΠΑΣΚΕ) κινήθηκε στην ίδια κατεύθυνση. Σε μια περίοδο έντονων ταξικών επιλογών παραμένει απλά στις ανώδυνες διαπιστώσεις, γνήσια προσανατολισμένη στη λογική της "κοινωνικής συναίνεσης" και του ψευτοεκσυγχρονισμού. Δεν καταδείχνει τους πραγματικούς ενόχους και τους πραγματικούς στόχους του συνδικαλιστικού κινήματος, αλλά προσπαθεί να οδηγήσει τους εργαζόμενους στη λογική των μεταρρυθμίσεων, της ηττοπάθειας και του συμβιβασμού. Μαζί με τις παρατάξεις ΔΑΚΕ και "ΣΥΝ" διαμορφώνουν στα όργανα του συνδικαλιστικού κινήματος, νέους συσχετισμούς άμβλυνσης του ταξικού προσανατολισμού και του διεκδικητικού χαρακτήρα του.

Στο συνέδριο διαπιστώθηκε μια άτυπη "σύγκλιση" στη λογική της ενσωμάτωσης στις κυρίαρχες επιλογές και των "κοινωνικών εταίρων". Δεν είναι τυχαίο που συμφώνησαν ότι η Συνθήκη του Μάαστριχτ και οι δεσμεύσεις που απορρέουν για τα ΕΛΤΑ, αποτελεί μονόδρομο και αναγκαίο κακό. Απέρριψαν ψήφισμα της "Δημοκρατικής Συνεργασίας" για ουσιαστικές αυξήσεις, προβάλλοντας την αόριστη κυβερνητική θέση για "διασφάλιση του εισοδήματος", καθώς και για κατάργηση όλου του νομοθετικού πλέγματος της ΝΔ για την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων επιχειρήσεων.

Για μας είναι καθαρό ότι τα ΕΛΤΑ πρέπει να διατηρήσουν το δημόσιο και κοινωνικό τους χαρακτήρα. Αποτελεί όμως προϋπόθεση να υπάρξει: Ποιοτική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αποκατάσταση των διαβιβάσεων και της χαμένης αξιοπιστίας, βελτίωση της αστικής διανομής, ανάπτυξη των κερδοφόρων υπηρεσιών EXPRESS και "πόρτα - πόρτα", εφαρμογή μέσω της ταχυπληρωμής του συστήματος εισπράξεων - πληρωμών και ατομικών λογαριασμών. Απαιτείται ορθολογική κατανομή του προσωπικού, αναπτυξιακή τιμολογιακή πολιτική και η κοινωφελή τους δραστηριότητα να επιδοτείται απ' τον κρατικό προϋπολογισμό. Επιχειρηματική αυτοτέλεια, χτύπημα της κομματικής εξάρτησης και θεσμοθετημένο πλαίσιο που θα τα διασφαλίζει από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των ιδιωτών.

|Π9|1491

* Ο Γιώργος Κρίκας είναι στέλεχος της "Δημοκρατικής Συνεργασίας" και μέλος της διοίκησης της ΟΜΕ - ΕΛΤΑ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ