Κυριακή 2 Απρίλη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Πονηροί διανοητές

Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

Σε ένα πράγμα έχετε - απόλυτα - δίκαιο, "πονηροί διανοητές". Στους κακούς καιρούς που ζούμε, είναι αναγκαίο - πάντοτε - να κάνουμε "καθαρή" ολόκληρη την αλήθεια. Τίποτε δε νοείται. Ολα πρέπει να εξηγούνται και να μη μένουν κενά!

Θα συμφωνήσω μαζί σας, πως για να είναι ολοκληρωμένο ένα κείμενο για τον"άνθρωπο - ποιητή Μαρξ", θα πρέπει να λέει και "δυο κουβέντες" και για το άλλο "σκέλος". Το πρώτο. Το "κινητήριο". Για τις μάζες και τα δικά τους "ποιήματα"...

Κατακλυζόμαστε από τους ντελάληδες του "ατομικισμού" και της φιλοσοφίας των "προσωπικοτήτων" και πρέπει να 'μαστε προσεχτικοί, εμείς οι "επιμένοντες", όπως μας αποκαλείτε, γιατί "μας περιμένετε με το όπλο στο χέρι".

Πρέπει, λοιπόν, εμείς, να είμαστε - διπλά - "καθαροί", για το ρόλο του ατόμου στην ιστορία και να μην αφήνουμε, έστω, από κεκτημένη ταχύτητα, να εννοηθεί - για τους κακόπιστους - πως του "δίνουμε" περισσότερα από αυτά, που του πρέπουν...

"Η κινητήρια δύναμη της ιστορίας δεν είναι το άτομο, αλλά οι μάζες". Και θέλω να το τονίσω αυτό, σήμερα, γιατί μιλώντας για τον "αγαπημένο μου φίλο", την περασμένη βδομάδα, ήταν "παράλειψη", που - το εννοούσα, μεν αλλά - δεν το είπα.

Σε κείνο το κείμενο, "σημείωνα" το ρόλο των "σημαντικών προσωπικοτήτων" στην ιστορία, όπως έπρεπε να κάνω, για να αποδώσω το δίκαιο. Εσείς, όμως, αγαπητέ μου διανοητή, που με πλησιάσατε γεμάτος χαρά για την "παραχώρηση" που τάχα έκανα, έχετε άλλα πράγματα στο μυαλό σας, όταν "μιλάτε" για το άτομο, όταν "θεοποιείτε" τον "ξεχωριστό". Κατά καιρούς, το ξέρετε, εξυπηρετώντας τους αποπροσανατολισμούς σας, δε διστάζετε να "θεοποιήσετε" ακόμα και τον ίδιο το "Μαρξ", αν αυτό σας διευκολύνει, αφήνοντας, όμως - πάντα - στην άκρη τις μάζες, που εκείνος - ποτέ - δεν αποχώριζε από τη δική του "λογική".

Ετσι, ερμηνεύσατε και το γραπτό μου στραβά! Το θεωρήσατε σαν "ομολογία" στην "αναγνώριση" της "ατομικότητας". Εγώ, άλλα πράγματα είχα στο μυαλό μου... "Οταν προσχωρήσαμε, στη μυστική οργάνωση των κομμουνιστών, έγραφε ο Μαρξ στον Μπλος, για τον ίδιο και τον Ενγκελς, θέσαμε σαν όρο να εξαφανιστεί από το καταστατικό κάθε τι που θα μπορούσε να συμβάλει στη λατρεία των προσωπικοτήτων". Αυτά είχα, εγώ στο μυαλό μου.

Η θεωρία για τις "σημαντικές προσωπικότητες", η αντίληψη για τους "ήρωες", τους "σοφούς", τους "χαρισματικούς", όπως λέμε στις μέρες μας, που παρεμβαίνουν στα δρώμενα και τα καθορίζουν, "σύμφωνα με τις επιθυμίες" τους, συμπληρώνεται, το ξέρετε, με την - αντιδραστική - αντίληψη για το "παθητικό πλήθος". Πρώτος ο Μαρξ, και μετά ο Λένιν, χτύπησαν αλύπητα, και αυτή την άποψη, για τη "βούληση των σοφών" και την "παθητικότητα των μαζών".

Εγώ, βέβαια, αγαπητέ μου "φιλόσοφε", είπα "δύο κουβέντες τρυφερές, για τον άνθρωπο. Σε καμιά περίπτωση, όμως, δεν είχα στο νου μου, πως θα μπορούσε να υπάρξει η μαρξιστική σκέψη, αν οι μάζες, με την ασταμάτητη πάλη τους, δε "δημιουργούσανε τις προϋποθέσεις στη φιλοσοφία". Αν, πράγματι, οι μάζες, βρίσκονταν - και βρίσκονται - σε "παθητικότητα", όπως εσείς και οι "φίλοι" σας - οι αστοί διανοούμενοι - πιστεύετε και διακηρύσσετε...

Εμείς, οι "επιμένοντες", γνωρίζουμε, πως η "εσωτερική κίνηση ύλης", που φώναζε ο Επίκουρος, και της κοινωνίας, που πρόσθεσε ο Μαρξ, αυτή η "δραστηριότητα των τάξεων", είναι που καθορίζει την ιστορία. Και αυτό, φαίνεται, για τους κακόπιστους, πρέπει να το τονίζουμε με κάθε ευκαιρία. Γιατί, στις μέρες μας, η "Ανασύνταξη των μαχητών", ερμηνεύεται - από σας - σαν "παθητικότητα" και "αδιαφορία", γιατί - σας - βολεύει!

"Εκλεκτές προσωπικότητες και εκλεκτές σκέψεις μπορεί να εξαφανιστούν, αν αντιτάσσονται στις ανάγκες της κοινωνίας", μην το ξεχνάτε, αυτό, αγαπητέ μου!

Για να επιβιώσει η "προσωπικότητα" και η "σκέψη" της "προσωπικότητας", πρέπει να "συντάσσεται με την ανάπτυξη της κοινωνίας". Και ο Μαρξ, το γνώριζε, πολύ καλά, αυτό. Και "συντάχτηκε" με την εξέλιξη, τόσο με τις"θεωρητικές βάσεις του κομμουνισμού", που μας παρέδωσε, όσο και με τη βοήθεια που έδωσε στο προλεταριάτο να οργανωθεί.

"Η επαναστατική πάλη βοηθάει κ α ι τις προσωπικότητες να επιδρούν και να σημαδεύουνε, ανάλογα με το μέγεθός τους - και στα ιστορικά γεγονότα". Ποτέ από μόνες τους - και πολύ περισσότερο - ερήμην των μαζών, δεν μπορούν να παίξουν τον ιστορικό ρόλο τους.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ