Κυριακή 22 Φλεβάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
Κριτική της χεγγελιανής φιλοσοφίας του δικαίου

Ενα δεύτερο σημαντικό βήμα στην ανάπτυξη της φιλοσοφικής και κοινωνικο-πολιτικής σκέψης του Μαρξ και του Ενγκελς αποτέλεσαν τα χρόνια 1843 - '44. Στα τέλη του Οχτώβρη 1843, ο Μαρξ έφυγε από τη Γερμανία και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, σ' ένα νέο πνευματικό, πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον.

Ο Ενγκελς είχε και αυτός μιαν ανάλογη, ανεξάρτητη πορεία προς τον υλισμό. Πηγαίνοντας από την Αγγλία προς τη Γερμανία, σταμάτησε στο Παρίσι για μια δεκαήμερη επίσκεψη στον Μαρξ. Αυτή η επίσκεψη είχε σαν καρπό τη μεγάλη φιλία και μόνιμη συνεργασία τους για την προώθηση των απόψεών τους και του κομμουνιστικού κινήματος.

Στο Παρίσι, στα τέλη του Φλεβάρη 1844, εκδίδεται το περιοδικό "Γερμανο-γαλλικά Χρονικά", στο οποίο ο Μαρξ δημοσίευσε δύο άρθρα του. Το πρώτο αφορούσε το εβραϊκό ζήτημα, και αποτελούσε μιαν απάντηση και κριτική στις απόψεις του Μπ. Μπάουερ σχετικά με τη χειραφέτηση των Εβραίων.

Το πρόβλημα είχε γίνει επίκαιρο, όταν η μοναρχία και η εκκλησία κήρυξαν τη χριστιανική πίστη σαν κρατική θρησκεία. Ο Μπάουερ αντιλαμβανόταν το εβραϊκό πρόβλημα σαν σχέση μεταξύ θρησκείας και κράτους, προσπαθώντας να δώσει απάντηση μόνο στην ερώτηση ποιος πρέπει να χειραφετηθεί και ποιος πρέπει να χειραφετήσει. Γι' αυτό μιλούσε μόνο για θρησκευτική και πολιτική χειραφέτηση των Εβραίων.

Ο Μαρξ απορρίπτει αυτές τις αντιλήψεις, λέγοντας πως πρέπει να απαντήσουμε και στο πρόβλημα τι είδους χειραφέτηση θέλουμε και σε τι συνίσταται η χειραφέτηση των Εβραίων. Ο Μαρξ μιλάει για κοινωνική - ανθρώπινη χειραφέτηση όλων των ανθρώπων, η χειραφέτηση των Εβραίων είναι ένα στοιχείο της γενικής ανθρώπινης χειραφέτησης. Αυτή θα πραγματοποιηθεί όταν ο άνθρωπος θα απελευθερωθεί από την καταπίεση του αστικού συστήματος, από την εξουσία του χρήματος, όταν καταργηθεί η ατομική ιδιοκτησία. Διαγράφει έτσι την αναγκαιότητα της κομμουνιστικής κοινωνίας.

* * *

Σ' αυτήν την περίοδο, ο Μαρξ γράφει την "Κριτική της χεγκελιανής Φιλοσοφίας του Δικαίου", με την οποία αρχίζει η καθ' αυτού διαμόρφωση του μαρξισμού. Στο έργο αυτό, ο Μαρξ μιλάει για την αβασιμότητα του χεγκελιανού ιδεαλιστικού συστήματος, τη μυστική πλευρά της διαλεκτικής του, διακρίνει το θετικό της πυρήνα και ασχολείται ιδιαιτέρως με τη χεγκελιανή θεωρία του κράτους και του δικαίου. Ο Μαρξ θεωρεί το κράτος ως προϊόν της κοινωνικής ζωής, ως ένα όργανό της, που το δημιούργησε για να υπερασπιστεί και διατηρήσει την ύπαρξή της. Αναλύοντας τη σχέση κοινωνίας και κράτους, διαπιστώνει ότι έγινε ένας χωρισμός ανάμεσα στην κοινωνική και πολιτική ζωή της κοινωνίας και αυτό αποτελεί ιστορική πρόοδο προς την πολιτική ελευθερία. Ομως, λόγω της ατομικής ιδιοκτησίας, έγινε και μια διάσπαση του ανθρώπου, μία αποξένωση, μια αλλοίωσή του από την ουσία του, κι αυτό είναι αρνητικό. Η εξάλειψη της αλλοίωσης είναι αναγκαία, αυτό όμως θα γίνει, όταν η πολιτική ισότητα θα μετατραπεί σε κοινωνική, όταν η ιδιωτική ύπαρξη του ανθρώπου θα παραχωρήσει τη θέση της στην κοινωνική, όταν ο άνθρωπος θα γίνει, στην πραγματική του ζωή, μια κοινωνική ύπαρξη. Εντοπίζουμε σ' αυτά το έμβρυο της ιδέας ότι ο άνθρωπος είναι προϊόν του συνόλου των κοινωνικών σχέσεων, χωρίς να είναι σαφής η ιδέα των παραγωγικών σχέσεων και ο καθοριστικός τους ρόλος στο σύνολο της κοινωνικής ζωής.

Το κράτος, ο Μαρξ, ακόμη το βλέπει χεγκελιανά, ιδεαλιστικά, σαν πραγμάτωση του ηθικού πνεύματος, όπου η ιδέα του κράτους είναι πρωταρχική του πραγματικού κράτους. Σημαντικό είναι, όμως, το ότι τον απασχολεί η ιδέα της μορφής της κρατικής εξουσίας, η οποία θα εκφράζει τη λαϊκή κυριαρχία, και τη βλέπει στη Δημοκρατία (ο Χέγκελ την έβλεπε στη Συνταγματική Μοναρχία), δηλαδή σε ένα σύστημα χωρίς πειθαναγκασμούς, όπου δε θα υπάρχει αλλοτρίωση και ο άνθρωπος δε θα είναι μια ιδιωτική ύπαρξη.

Στη Δημοκρατία, κατά τον Μαρξ, ο άνθρωπος δεν υπάρχει χάρη του νόμου, αλλά ο νόμος υπάρχει χάρη του ανθρώπου. Στην ουσία, τελικά, Δημοκρατία σημαίνει κομμουνισμός.

* * *

Η "Κριτική της χεγκελιανής φιλοσοφίας του Δικαίου" έμεινε χειρόγραφο, δημοσιεύτηκε αργότερα. Ο Μαρξ όμως δημοσίευσε στα "Γερμανο-γαλλικά χρονικά" την "Εισαγωγή" της, που είναι το δεύτερο άρθρο του στο περιοδικό αυτό. Με την "Εισαγωγή" αυτή, ο Μαρξ αποδείχνει ότι φτάνει οριστικά στην υλιστική αντίληψη της ιστορίας και στη θεωρία του επιστημονικού κομμουνισμού. Στην "Εισαγωγή", ο κομμουνισμός εμφανίζεται θεωρητικά σαν μια πραγματικότητα που πηγάζει από ολόκληρη την προηγούμενη ιστορική ανάπτυξη της κοινωνίας και πρακτικά, σαν σκοπός της πολιτικής πάλης της εργατικής τάξης.

Ο Μαρξ θεωρεί πως η κριτική της θρησκείας έκλεισε, αλλά η κριτική πρέπει να συνεχιστεί με την κριτική των κοινωνικών συνθηκών. Η θρησκεία είναι, κατά τον Μαρξ, όπιο για το λαό, το πνευματικό άρωμα του γήινου κόσμου. Γι' αυτό κριτική της θρησκείας δε σημαίνει κριτική του ουρανού, αλλά κριτική της γης. Η κριτική των κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών δεν αναιρεί την κριτική της θρησκείας, είναι προϋπόθεση αυτής.

Στην "Εισαγωγή", ο Μαρξ θέτει και το πρόβλημα της νομιμότητας (του δικαιώματος) της ατομικής ιδιοκτησίας και του καπιταλιστικού συστήματος. Θεωρεί την αστική κοινωνία σαν ένα ιστορικό σκαλοπάτι στην ανάπτυξη της κοινωνίας, που βασίζεται στην αστική αρχή της ατομικής ιδιοκτησίας, στην εκμετάλλευση, σε δύο κύριες κοινωνικές τάξεις (την αστική και το προλεταριάτο), μεταξύ των οποίων υπάρχει ένας αμείωτος ανταγωνισμός. Το προλεταριάτο είναι η τάξη που βρίσκεται σε ολική αντίθεση με τις συνθήκες της κοινωνίας που το γέννησε. Η αστική κοινωνία είναι ιστορικά η τελευταία κοινωνία που βασίζεται στην ατομική ιδιοκτησία και συνεπώς το προλεταριάτο η τελευταία εκμεταλλευόμενη τάξη. Από δω ο Μαρξ συμπεραίνει την αναγκαιότητα και την ουσία της προλεταριακής επανάστασης (την ονομάζει ριζική), που διαφέρει από την αστική (την ονομάζει μερική).

Η αστική επανάσταση είχε σαν αποτέλεσμα την πολιτική χειραφέτηση, η επερχόμενη προλεταριακή εναπόκειται να κατακτήσει την ανθρώπινη χειραφέτηση, συνεπώς θα αλλάξει από τα θεμέλια την αστική κοινωνία. Γι' αυτό όμως χρειάζεται μια απελευθερωτική τάξη, που θα επιθυμεί, θα θέλει, τα συμφέροντά της να ικανοποιηθούν με την επανάσταση, την πραγμάτωση της οποίας θα 'χει σαν ιστορική της αποστολή. Αυτή η τάξη είναι το προλεταριάτο που πρέπει να αποκτήσει επαναστατική ταξική συνείδηση, να προετοιμαστεί ιδεολογικά, κι αυτό μπορεί να γίνει εάν ενωθεί με τη φιλοσοφία. Ετσι, "όπως η φιλοσοφία βρίσκει τα υλικά της όπλα στο προλεταριάτο, έτσι και το προλεταριάτο βρίσκει τα πνευματικά του όπλα στη φιλοσοφία και αμέσως μόλις η σπίθα της σκέψης διεισδύσει βαθιά στον αφελή αγρό του λαού, η χειραφέτηση του Γερμανού σαν ανθρώπου θα πραγματοποιηθεί".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ