Κυριακή 3 Μάη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
Μια έκθεση - φωτιά

Η έκθεση της επιτροπής για την πρόοδο της "σύγκλισης" είναι αποκαλυπτική για τις επιδιώξεις του ισχυρού ιμπεριαλιστικού πυρήνα κρατών -μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπροστά στην καθιέρωση του "Ευρώ". Προοιωνίζεται συνεχής ένταση της αντιδραστικής πολιτικής. Παρουσιάζουμε ολόκληρο το κείμενο - εκτίμηση για την Ελλάδα, σύμφωνα με την έκθεση της επιτροπής.

"Η ελληνική κυβέρνηση κατέθεσε το καλοκαίρι του 1997 νομοσχέδιο με στόχο τη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις της Συνθήκης και του Καταστατικού του ΕΣΚΤ (Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών). Ο νόμος αυτός εγκρίθηκε από το Κοινοβούλιο το Νοέμβριο του 1997. Οι διατάξεις για την ανεξαρτησία τέθηκαν σε ισχύ το Δεκέμβριο. Το χρονοδιάγραμμα της ένταξης της τράπεζας στο ΕΣΚΤ δεν είναι πλήρως ικανοποιητικό. Παρά τις ατέλειες αυτές, η νομοθεσία στην Ελλάδα συμβιβάζεται με τη Συνθήκη.

Σε δωδεκάμηνη βάση, το μέσο ποσοστό πληθωρισμού στην Ελλάδα ανερχόταν τον Ιανουάριο του 1998 σε 5,2%. Ηταν δηλαδή αρκετά ανώτερο της τιμής αναφοράς του 2,7%. Το ποσοστό πληθωρισμού στην Ελλάδα παρέμεινε ανώτερο της τιμής αναφοράς σε όλη την περίοδο από το Δεκέμβριο του 1996, πάντως κατά το διάστημα αυτό μειώθηκε σε κάποιο βαθμό η διαφορά μεταξύ του ελληνικού πληθωρισμού και της τιμής αναφοράς. Η Ελλάδα δεν ικανοποιεί το κριτήριο για τη σταθερότητα των τιμών.

Για την Ελλάδα ισχύει επί του παρόντος απόφαση σχετικά με την ύπαρξη υπερβολικού ελλείμματος (απόφαση του Συμβουλίου της 26ης Σεπτεμβρίου 1994). Στην Ελλάδα σημειώθηκε πολύ σημαντική υποχώρηση του δημοσιονομικού ελλείμματος, το οποίο από 13,8% του ΑΕΠ το 1993 υποχώρησε στο 4% το 1997, αλλά το έλλειμμα εξακολουθεί να είναι αρκετά υψηλότερο της τιμής αναφοράς. Ο δείκτης δημοσίου χρέους είναι υψηλός, ενώ παρέμεινε σχετικά σταθερός κατά τη διάρκεια του δεύτερου σταδίου, το 1996 ανήλθε στο ανώτατο όριο του 111,6% του ΑΕΠ πριν υποχωρήσει στο 108,7% το 1997. Η Ελλάδα δεν πληροί το κριτήριο για τη δημοσιονομική κατάσταση.

Η ελληνική δραχμή εισήλθε στο ΜΣΙ (Μηχανισμός Συναλλαγματικών Ισοτιμιών), το Μάρτιο του 1998, αλλά δε συμμετείχε στο Μηχανισμό αυτό στην εξεταζόμενη διετή περίοδο. Η δραχμή ήταν σχετικά σταθερή έναντι των νομισμάτων του ΜΣΙ στην εξεταζόμενη περίοδο, αλλά κατά περιόδους αντιμετώπισε πιέσεις που εξουδετερώθηκαν με αυξήσεις στα εγχώρια επιτόκια και με παρεμβάσεις στις αγορές συναλλάγματος. Η Ελλάδα δεν πληροί το κριτήριο της συναλλαγματικής ισοτιμίας.

Το μέσο μακροπρόθεσμο επιτόκιο στην Ελλάδα στους 12 μήνες έως τον Ιανουάριο του 1998 ανερχόταν σε 9,8%, ήταν δηλαδή υψηλότερο από την τιμή αναφοράς του 7,8%. Τα στοιχεία για τα επιτόκια στην Ελλάδα, τα οποία έως το Μάιο του 1997 αφορούσαν ομόλογα με αρχική διάρκεια μικρότερη των δέκα ετών, δεν είναι ακόμη πλήρως συγκρίσιμα με εκείνα των υπολοίπων κρατών -μελών. Η διαφορά μεταξύ των επιτοκίων της Ελλάδας και των επιτοκίων των κρατών - μελών με τις καλύτερες επιδόσεις περιορίζεται, αλλά εξακολουθεί να παραμένει μεγάλη. Η Ελλάδα δεν ικανοποιεί το κριτήριο για τη σύγκλιση των επιτοκίων".

Για ακόμη χειρότερες μέρες

Οσο και αν οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής καθορίζουν στη συνέχεια και το πλαίσιο της πολιτικής στην Ελλάδα, η κυβέρνηση όχι μόνο έχει δείξει τις προθέσεις της, αλλά ήδη έχει βάλει μπρος τη λαιμητόμο. Σε ό,τι αφορά την Τράπεζα Ελλάδας, είναι γνωστό ότι με την ένταξή της στο ΕΣΚΤ, η νομισματοπιστωτική πολιτική θα ασκείται πλέον σύμφωνα με τις επιδιώξεις των πολυεθνικών και μάλιστα υπό την πίεση της υποδεέστερης θέσης της ελληνικής οικονομίας, αυτή θα έχει ακόμη πιο σκληρές συνέπειες σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, ενώ ωφελημένη θα είναι συνολικά η άρχουσα τάξη. Το ίδιο ισχύει με τον πληθωρισμό. Με δεδομένη τη σκληρή πολιτική λιτότητας για τη μείωσή του, αυτή αναμένεται ακόμη πιο άγρια. Φάνηκε δε από τις διαθέσεις του ΣΕΒ, με τις κυβερνητικές ευλογίες, στις συζητήσεις για την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, όπου οι αυξήσεις που προτίθεται να δώσει είναι 2% από Γενάρη και 2% από Ιούλιο, δηλαδή κάτω από 4% συνολικά, αν είναι μονοετής η σύμβαση και 2,5% από Γενάρη και 1,5% από Ιούλιο, αν είναι διετής. Βεβαίως, αυτά είναι πολύ πιο κάτω από τις απώλειες του εργατικού εισοδήματος, μόνο το 1997 από τον πληθωρισμό είναι 5,5% και οι συνολικές απώλειες της τελευταίας 5ετίας 20%.

Σε ό,τι αφορά τη δημοσιονομική κατάσταση, οι περικοπές στον προϋπολογισμό, και μάλιστα σε τομείς όπως παιδεία, υγεία, πρόνοια, είναι δεδομένες, αν δεν έχουμε και συνέχεια. Μόλις την προηγούμενη βδομάδα περιέκοψαν 100 δισ. δρχ., ενώ έχει ανοίξει ο δρόμος ιδιωτικοποίησής τους με διάφορες μορφές, με πιο άμεση την πρόνοια που διαλύεται για να υπηρετηθεί από τη φιλανθρωπία και τον εθελοντισμό, αλλά έπεται και συνέχεια. Δεν είναι ακόμη τυχαίο ότι ο διοικητής της Τράπεζας Ελλάδας, παρουσιάζοντας την ετήσια έκθεσή του, προτείνει νέα πιο σκληρή πολιτική λιτότητας, αύξηση της φορολογίας, επιτάχυνση της καθολικής διάλυσης των υπαρχουσών εργασιακών σχέσεων και των ιδιωτικοποιήσεων.

Αξιοσημείωτη είναι η εκτίμηση ότι η Ελλάδα δεν πληροί το κριτήριο της συναλλαγματικής ισοτιμίας, με δεδομένη την πρόσφατη υποτίμηση. Οσο και αν σ' όλους τους τόνους τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας διέψευσαν φήμες νέας υποτίμησης, η εκτίμηση της έκθεσης είναι ύποπτη για μια επόμενη τέτοια απόφαση.

Απ' όλ' αυτά φαίνεται ότι νέα δεινά προοιωνίζονται για την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα, που μπροστά στην εντεινόμενη λαίλαπα μπορούν και πρέπει να αντιτάξουν το δικό τους μέτωπο πάλης, συνολικά ενάντια στην πολιτική των πολυεθνικών και όσων την ασκούν, τη στηρίζουν και την ανέχονται. Είναι αντικειμενικά, άμεση, επιτακτική ανάγκη και απαίτηση, που δε σηκώνει αναβολή.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ