Κυριακή 30 Αυγούστου 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΛΙΜΑΝΙΑ
Σε αναμονή νέας επίθεσης

Η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης θα απασχολήσει την κυβέρνηση μέσα στο Σεπτέμβρη, σύμφωνα με προηγούμενες σχετικές δηλώσεις της

Σε ετοιμότητα βρίσκονται οι εργαζόμενοι στα δυο μεγάλα λιμάνια της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης,καθώς πλησιάζει ο καιρός που η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα επιχειρήσει να ολοκληρώσει τα σχέδιά της για το ξεπούλημά τους στους ιδιώτες. Η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων συνολικά, με πρώτο χτύπημα την άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων που απασχολούνται σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, η δραστική μείωση του αριθμού των εργαζομένων, η λειτουργία των λιμανιών σαν διαμετακομιστικά κέντρα που όλες τις μέχρι σήμερα δραστηριότητές τους θα λυμαίνονται οι ιδιώτες, η άνθηση του παραεμπορίου είναι ορισμένα στοιχεία της νέας πραγματικότητας που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση στα δυο λιμάνια.

Ηδη, η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά έχει δώσει οδηγία στην ιδιωτική εταιρία "ΙΝΤΡΑΣΟΦΤ" που ανήκει στον Σ. Κόκκαλη,να αναλάβει την εκπόνηση μελέτης για τη μηχανοργάνωση του Οργανισμού και να θεωρήσει ότι ο ΟΛΠ είναι ανώνυμη εταιρία!Το κόστος της μελέτης σύμφωνα με έγγραφο της ΙΝΤΡΑΣΟΦΤ ανέρχεται στα 136.052.632 εκατομμύρια δραχμές!

Η οδηγία της κυβέρνησης δεν είναι καθόλου τυχαία, αφού έχει δηλώσει κατ' αρχήν ότι οι δυο Οργανισμοί θα μετατραπούν σε ανώνυμες εταιρίες, για να παραδοθούν στη συνέχεια στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Πολύ πιθανή είναι η εκδοχή ιδιωτικοποίησης με τη μορφή μακροχρόνιων μισθώσεων τμημάτων του λιμανιού, την οποία και έχουν προτείνει οι εφοπλιστές. Με το τρόπο αυτό, οι εφοπλιστές θα απολαμβάνουν τα κέρδη από τις μισθώσεις των τμημάτων και το κράτος θα έχει την υποχρέωση ανάπτυξης της υποδομής. Το σίγουρο, όμως, είναι ότι οι επιπτώσεις θα είναι τεράστιες και για τους εργαζόμενους αλλά και για την ίδια την οικονομία της χώρας.

Στο λιμάνι του Πειραιά σήμερα απασχολούνται συνολικά 2.250 εργαζόμενοι(περίπου 1.500 από αυτούς είναι με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και οι υπόλοιποι εργατοτεχνίτες). Η πρώτη συνέπεια από τη μετατροπή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς σε ανώνυμη εταιρία, θα είναι η αυτόματη άρση της μονιμότητας για τους 1.500 δημόσιους υπάλληλους. Οι εργαζόμενοι θα διέπονται πλέον από το εργασιακό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου, με επιπτώσεις στα εργασιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει ο δρόμος για απολύσεις.Παράλληλα, με την απόφαση αυτή, ανοίγει ο δρόμος για την αφαίρεση κατακτήσεων και στους λιμενεργάτες,με τη δραστική μείωσή τους και τη μετατροπή τους, στην πορεία, σε "απασχολήσιμους".

Η ιδιωτικοποίηση - ανεξάρτητα από τον τρόπο που θα γίνει - του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά θα παίξει καταλυτικό ρόλο και στο μέλλον της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης,πράγμα που φάνηκε και από τις τελευταίες δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Σ. Σουμάκη σχετικά με το θέμα, ο οποίος είπε ότι μετά την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών είναι αμφίβολο αν η Ζώνη θα συνεχίσει τη λειτουργία της. Κάτι τέτοιο θα σημάνει αυτόματα εκτίναξη της ανεργίας σε ασύλληπτα ύψη στην πόλη του Πειραιά, καθώς χιλιάδες εργαζόμενοι που απασχολούνται στη Ζώνη θα πάψουν να έχουν μεροκάματο! Σε πλήρη αμφισβήτηση μπαίνει και ο όποιος κοινωνικός ρόλος θα μπορούσαν να παίξουν τα λιμάνια υπό κρατικό έλεγχο.

Σκοπός των δρομολογούμενων εξελίξεων στα λιμάνια είναι η συρρίκνωση της δραστηριότητάς τους, κυρίως μέσα από την αποτροπή οποιασδήποτε παραγωγικής δραστηριότητας, όπως αυτή καθορίζεται σήμερα μέσα από την ύπαρξη και λειτουργία των χώρων αποθήκευσης προϊόντων, των μηχανισμών (σιλό) εκφόρτωσης των χύδην (ασυσκεύαστων) προϊόντων κ.ά. Σημαντικές θα είναι οι επιπτώσεις και στο εμπόριο, κυρίως όσον αφορά μικρομεσαίες επιχειρήσεις που στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό από τις εμπορευματικές δραστηριότητες του λιμανιού. Το λιμάνι θα μετατραπεί σε ένα απέραντο "οικόπεδο" στο οποίο οι πολυεθνικές θα ακουμπούν απλά τα εμπορεύματά τους για να τα μεταφέρουν αλλού στη συνέχεια.

Με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, σε συνδυασμό με την άρση του καμποτάζ που προωθείται, η "μαύρη εργασία" θα πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και μέσα στο λιμάνι του Πειραιά, πολύ περισσότερο αν τα λιμάνια μετατραπούν σε άντρο του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Οι επιπτώσεις θα είναι αρνητικές και στη διαδικασία του εκτελωνισμού, αφού τίποτα δε θα μπορεί να ελέγξει το "κλειστό" κύκλωμα των ιδιωτών που θα δημιουργηθεί.

Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια, υπάλληλοι και λιμενεργάτες, έχουν δηλώσει την απόφασή τους να μην επιτρέψουν την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Στις 18 του Ιούνη οι εργαζόμενοι πραγματοποίησαν μια μεγαλειώδη 6ημερη απεργία, με καθολική συμμετοχή όλες τις μέρες, γεγονός που δείχνει την απόφασή τους να μην "καταθέσουν τα όπλα". Η κυβέρνηση με την απόφασή της να ξεπουλήσει τα λιμάνια στους ιδιώτες, εκτός από τους εργαζόμενους στα λιμάνια έχει απέναντί της και μια σειρά από εργατικά σωματεία και φορείς του Πειραιά, που συντονίζουν τη δράση τους ενάντια στο ξεπούλημα. Μάλιστα, πρόσφατα, με πρωτοβουλία της Επιτροπής Αγώνα για τη σωτηρία της Ζώνης,πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Δημαρχείο του Περάματος, με τη συμμετοχή πολλών φορέων και εργατικών σωματείων και βέβαια του Δήμου Περάματος. Κοινή διαπίστωση όλων ήταν οι καταστροφικές συνέπειες που θα έχει για την πόλη του Πειραιά η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, καθώς και η ανάγκη για συντονισμό και κοινή δράση για την ανάπτυξη αγωνιστικών κινητοποιήσεων που θα βάλουν "φρένο" στα σχέδια της κυβέρνησης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ