Κυριακή 20 Σεπτέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
Ναι στο σκουλαρίκι!

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Ετσι αναφώνησε από τον αρχιεπισκοπικό θρόνο ο πάσης Ελλάδος κύριος Χριστόδουλος, απευθυνόμενος προς τους νέους: ελάτε στην εκκλησία, όπως είστε. Ακόμα και με το σκουλαρίκι.Μου έκανε εντύπωση η πρόσκληση. Τη σκεφτόμουνα μέρες και προσπαθούσα να την αναλύσω. Και πρώτ' απ' όλα να την καταλάβω, γιατί οι προσκλήσεις της Εκκλησίας δεν είναι ποτέ ξεκάθαρες. Εκεί που αναγνωρίζεις τη λεκτική τους ανάπτυξη, και λες πως είσαι έτοιμος να καταχωρήσεις μέσα στη συνείδησή σου το ουσιαστικό τους περιεχόμενο, η αισιοδοξία σου ανατρέπεται μπροστά στη μεταφυσική τους. Κι αυτό, γιατί όλες οι "προσκλήσεις" της Εκκλησίας, τα κατηχητικά της κηρύγματα, οι πατερικές της παραινέσεις και οι περίφημες "αναλύσεις" των ευαγγελικών ρήσεων χαρακτηρίζονται από μια δυσερμήνευτη και, εν πολλοίς, σκόπιμη αοριστία. Αποτέλεσμα όλης αυτής της μεταφυσικής του εκκλησιαστικού λόγου είναι η αδυναμία του κοινού να προσλάβει την κοινωνική χρησιμότητα της θρησκευτικής φιλολογίας, όπως άρχισε σιγά - σιγά να μην προσλαμβάνει τη χρησιμότητα των πολιτικών διαλόγων. Η αδυναμία του, με άλλα λόγια, να συσχετίσει άμεσα, το λόγο της Εκκλησίας με την πράξη του συστήματος, μέσα στο οποίο ζει, μοχθεί, ταλαιπωρείται και, σε τελική ανάλυση, ακυρώνεται. Ναι, αυτή είναι η πραγματικότητα, όσον αφορά τη σχέση του εργαζόμενου με την Εκκλησία. Μια πραγματικότητα, που τη χαρακτηρίζει, από τη μια πλευρά, η αδυναμία της πρώτης, της Εκκλησίας δηλαδή, να αρθρώσει έναν "πραγματικό" λόγο, και, από την άλλη, η αδυναμία του δεύτερου, του λαού, να προσλάβει αυτόν τον μηπραγματικό λόγο και να τον καταχωρήσει στη συνείδησή του με τη βοήθεια των δικών του λεκτικών και εννοιολογικών προϋποθέσεων. Ετσι, η Εκκλησία "μιλάει" και ο λαός "ακούει", χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Κι αυτό σημαίνει πως ούτε η Εκκλησία συλλαμβάνει την αδυναμία του λαού για να την κατανοήσει, ούτε ο λαός προσπαθεί να εξειδικεύσει την "ακοή του". Απλώς σταυροκοπιέται. Και ο χορός καλά κρατεί!

Ετσι κι εγώ, ως ένας από αυτόν το λαό, θέλω να ξεπεράσω τη "μοναξιά" της ουδέτερης ακοής - το σταυροκόπημα, έτσι κι αλλιώς, το έχω ξεπεράσει εδώ και πολλά χρόνια. Θέλω να καταλάβω τι ακριβώς σημαίνει "είστε παιδιά του Θεού" ή "είστε παιδιά της Εκκλησίας". Τι σημαίνει "αγάπη" ως "κηρυγματική" λέξη και τι ως κοινωνιολογική αναφορά. Θέλω να μάθω, βρε σύντροφε, πώς συμβιβάζονται οι γυμνές, φουσκωμένες κοιλίτσες των παιδιών του Ζαϊρ με τις χρυσοσκέπαστες προτεταμένες γαστέρες των ιεραρχών. Ανάμεσα σ' αυτές, πού, τέλος πάντων, χωράει ο εκκλησιαστικός λόγος και με ποιες ευαγγελικές λέξεις ερμηνεύεται η διαφορά. Γι' αυτό αποφάσισα να σκεφτώ πολύ και να αναλύσω τα λόγια του αρχιεπισκόπου: ελάτε και με το σκουλαρίκι.Εκεί, τελικά, ο μακαριότατος τοποθετεί το πρόβλημα; Η σχέση της Εκκλησίας, που ανέλαβε να κυβερνήσει ο κύριος Χριστόδουλος, με τη νεολαία, που την "κυβερνάει" η μίζερη και ξεπερασμένη μόρφωση, η ανεργία και η καπιταλιστική εκμετάλλευση, εκεί, τελικά, σκοντάφτει; Στην αμφίεση; Εγώ, τουλάχιστον, δε δυσκολεύομαι να δώσω την απάντηση. Γιατί, όταν προσπαθώ να κερδίσω τη "συγκατάθεση" ενός νέου, δεν ξεκινάω από το σκουλαρίκι του. Από την κοινωνική του συνειδητοποίηση ξεκινάω. Ψάχνω να βρω, με άλλα λόγια, τι δέχεται από αυτά που τον περιβάλλουν και τι δε δέχεται. Να βρω τι καταλαβαίνει από αυτά που του λένε και τι δεν καταλαβαίνει. Να βρω τι πιστεύει για τη θέση του μέσα στην ιστορία και τη σχέση του με τον πολιτισμό. Ποτέ δε θα περνούσε από το μυαλό του η σκέψη να τον προσκαλέσω κοντά μου, λέγοντάς του πως θα τον δεχτώ έστω και αν φοράει το σκουλαρίκι του. Γιατί δεν ξεχνάω ούτε στιγμή πως το σκουλαρίκι της νεολαίας δεν είναι κόσμημα της εφηβείας, ούτε επιλογή μιας αμφιλεγόμενης φιλαρέσκειας. Οπως δεν είναι τα μακριά μαλλιά των αγοριών και τα παντελόνια των κοριτσιών. Οι νέοι ντύνονται έτσι και στολίζονται έτσι, γιατί πιστεύουν πως μ' αυτόν τον τρόπο αντιστέκονται. Γιατί πιστεύουν πως με τον τρόπο αυτό ανατρέπουν κατεστημένες νοοτροπίες και συντηρητικούς προσδιορισμούς. Γιατί πιστεύουν πως με τον τρόπο αυτό κηρύσσουν την επανάστασή τους. Στο σημείο αυτό μπορεί να διαφωνήσει η Εκκλησία και ο προκαθήμενός της; Μπορεί να διδάξει στη νεολαία μιας άλλης μορφής επανάσταση; Μπορεί να της δείξει ποιοι ευθύνονται για την προσωπική της περιπέτεια, για τη μοναξιά και τις αμηχανίες της; Μπορεί, ή, καλύτερα, θέλει να της μιλήσει, έστω και με το δικό της ασαφή και παραβολικό τρόπο, τι σημαίνει εκμετάλλευση του ανθρώπου από άνθρωπο; Τι σημαίνει υπεραξία και τι ταξική κοινωνία; Θέλω να πω, με άλλο τρόπο, μπορεί η Εκκλησία να αποδείξει στους νέους πως τη ζωή δεν την αποτελούν χρυσοποίκιλτα λόγια, αναπεμπόμενα εν μέσω θυμιαμάτων και δυσνόητων τροπαρίων. Τη συνιστούν πράξεις, που μυρίζουν αίμα και ιδρώτα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ