Κυριακή 4 Οχτώβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΑΓΟΡΑΣ
Τα τρικ της μείωσης και οι κερδισμένοι

Στα όρια της αλχημείας κινούνται οι πρόσφατες ανακοινώσεις της κυβέρνησης περί επικείμενης μείωσης των τιμών σε 250 προϊόντα σούπερ μάρκετ

Η εικόνα που επιχειρεί να παρουσιάσει η κυβέρνηση για την κατάσταση στην αγορά και τις τιμές, όλο το τελευταίο διάστημα, με τη βοήθεια της πλειοψηφίας των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, γνώρισε νέες... δόξες. Αποκορύφωμα ήταν οι ανακοινώσεις της βδομάδας που μας πέρασε, περί μείωσης των τιμών σε 250 προϊόντα σούπερ μάρκετ από 3% έως 33%, ανακοινώσεις βέβαια που θα μπορούσαν να "πιάσουν τόπο" σε πολίτες κάποιας άλλης χώρας. Σε καμία περίπτωση δε θα μπορούσαν να πείσουν και τους πολίτες αυτού εδώ του τόπου. Τους εργαζόμενους μισθοσυντήρητους και τους συνταξιούχους, που τα τελευταία χρόνια βλέπουν τα ισχνά τους εισοδήματα να εξανεμίζονται, καταφέρνοντας χρόνο με το χρόνο να καλύπτουν όλο και λιγότερες ανάγκες. Και πώς να πειστούν όλοι εκείνοι που, παρά τις κατά καιρούς πομπώδεις κυβερνητικές ανακοινώσεις για "επιτυχίες" στα παζάρια με τους επιχειρηματίες και τις δήθεν μειώσεις των τιμών, κρατάνε στα χέρια τους το πραγματικό "καλάθι της νοικοκυράς". Κι αυτό το καλάθι, ό,τι αλχημείες και όποια χρήση των αριθμών και των ποσοστών κι αν γίνεται από τα υπουργικά επιτελεία, για να στηρίξουν την πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης, είναι ο αδιάψευστος μάρτυρας του εμπαιγμού που επιχειρείται σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων.

Η... νέα επιτυχία

Ετσι και τώρα, που ο υφυπουργός Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοϊδης εμφανίστηκε με ύφος χιλίων καρδιναλίων να παρουσιάζει τη... "νέα επιτυχία" του υπουργείου του στις επαφές με τους βιομηχάνους και τους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ, κάνοντας λόγο για ελάφρυνση του προϋπολογισμού των νοικοκυριών με τη "μείωση" που υποτίθεται πως "έπεισε" τους επιχειρηματίες να κάνουν. Δε δίστασε μάλιστα να εξάρει τη στάση τους, επικαλούμενος με τον πλέον αυθαίρετο τρόπο το ψευτοεπιχειρήματα για... απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων.

Η πραγματικότητα βέβαια, με την οποία θα έρθουν αντιμέτωποι οι εργαζόμενοι καταναλωτές, θα αποδείξει πώς ακριβώς έχουν τα πράγματα. Οτι, δηλαδή, κυβέρνηση και μερικές δεκάδες επιχειρηματίες χρησιμοποιούν στατιστικά στοιχεία και αριθμούς προκειμένου να εμφανίσουν μείωση στις τιμές κάποιων προϊόντων, που είτε είναι πλασματική είτε στην ουσία δεν είναι τίποτε άλλο από τη συστηματική τακτική και προγραμματισμένη πολλές φορές πολιτική των επιχειρήσεων, τα τελευταία χρόνια, να προβαίνουν σε μαζικές προσφορές στα προϊόντα που παράγουν και διακινούν, προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους ξεμπερδεύοντας με τα αποθέματά τους, τακτική την οποία η κυβέρνηση επιχειρεί να οικειοποιηθεί σαν δική της επιτυχία. Το βέβαιο είναι ότι σε κάθε περίπτωση οι επιχειρηματίες δεν είναι διατεθειμένοι να χάσουν δεκάρα τσακιστή και οι καταναλωτές θα εξακολουθούν να πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ και να φεύγουν με άδειες τσέπες χωρίς να νιώθουν καμία απολύτως ελάφρυνση στον οικογενειακό τους προϋπολογισμό.

Η πραγματικότητα

Τα παραπάνω, άλλωστε, γίνονται φανερά και από τη λίστα που έδωσε στη δημοσιότητα ο υφυπουργός Ανάπτυξης προκειμένου να στηρίξει τα λεγόμενά του. Μια λίστα στην οποία θα μπορούσε, χωρίς μεγάλη προσπάθεια και λογιστικές γνώσεις, μια νοικοκυρά που πηγαίνει σχεδόν καθημερινά στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς της να καταλάβει τον εμπαιγμό που επιχειρείται σε βάρος των καταναλωτών. Κι αυτό γιατί είναι εμφανές για έναν άνθρωπο που έχει επαφή με τις επικρατούσες τιμές σε κάποια βασικά είδη, ότι σε πολλές περιπτώσεις από αυτές που περιλαμβάνει η λίστα ως "ισχύουσες τιμές" είναι "φουσκωμένες" σε σχέση με την πραγματικότητα. Χαρακτηριστικά παραθέτουμε τα εξής:

  • Το παστεριωμένο γάλα της ΦΑΓΕ, η συσκευασία του ενός λίτρου, πωλείται στα σούπερ μάρκετ μέχρι και 315 δρχ. Η λίστα του υπουργείου Ανάπτυξης δίνει "ισχύουσα τιμή" 350 δρχ.!
  • Το ζαμπονάκι κονσέρβα "Tulip L. Meat" των 200 γραμμαρίων πωλούνταν χτες στις 394 δραχμές. Το υπουργείο δίνει ισχύουσα τιμή τις 473 δρχ.
  • Η μπίρα "Amstel" των 500 γραμ. πωλείται προς 185 δρχ., ενώ το υπουργείο λέει ότι πωλείται 211 και μετά από έκπτωση 5 δραχμών θα πωλείται 206 δραχμές!
  • Η οδοντόκρεμα "Colgate Total" 75 ml πωλείται 648 δρχ. Κατά τη λίστα του υπουργείου πωλείται 746.
  • Το υγρό πιάτων "Palmolive" των 500 ml πωλείται σε σούπερ μάρκετ στις 360 δρχ. Ωστόσο το υπουργείο λέει ότι πωλείται στις 406 δρχ., επί των οποίων θα γίνει έκπτωση 70 δραχμών.
  • Το μαλακτικό ρούχων "Cajoline" 1 lt. έχει τιμή στο ράφι του σούπερ μάρκετ 478 δρχ. Η λίστα του υπουργείου "βλέπει" ισχύουσα τιμή 517,4 δρχ.
  • Το ρύζι "Agrino" τύπου καρολίνα πωλείται στις 684 δρχ., ενώ το υπουργείο δίνει ισχύουσα τιμή τις 693.
  • Τα μακαρόνια "Μέλισσα", νούμερο 6 και 10, πωλούνταν χτες 160 δρχ., ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης λέει ότι η... "συμφωνία" με τους βιομηχάνους έγινε επί ισχύουσας τιμής 200 δρχ.! Εδώ, αξίζει να σημειώσουμε αυτό που κατέγραψε το ρεπορτάζ του "Ρ", ότι την Τρίτη που έγιναν οι σχετικές ανακοινώσεις παρατηρήθηκε το φαινόμενο σε ράφια σούπερ μάρκετ να πωλούνται ελάχιστα πακέτα με το προϊόν αυτό στην τιμή των 160 δρχ. Δύο μέρες μετά, την Πέμπτη 1 Οκτώβρη, το συγκεκριμένο ράφι εξακολουθούσε να έχει ετικέτα με αυτή την τιμή, ενώ τα γύρω ράφια που είχαν γεμίσει με νέες παραλαβές ή στοκ από τις αποθήκες του σούπερ μάρκετ, που περιλάμβαναν μια σειρά ακόμη ζυμαρικά της "Μέλισσα", είχαν τιμή 200 δρχ. Μήπως την επόμενη βδομάδα θα πωλούνται στις 192 που λέει η λίστα του υπουργείου και οι καταναλωτές θα πρέπει να νιώθουν ευτυχείς γιατί θα τους έχει γίνει και... έκπτωση 4%;!

Επίσης, είναι φανερό ότι δεκάδες από τα περίπου 250 προϊόντα, για τα οποία κομπάζει ο υφυπουργός ότι πέτυχε συμφωνία για μειώσεις, είναι διάφορες μάρκες και τύποι ειδών περιποίησης μαλλιών, απορρυπαντικά για πλύσιμο πιάτων, μουστάρδες, μαγιονέζες, ακόμα και σοκολάτες. Συγκεκριμένα, μέσα στα προϊόντα, στα οποία θα γίνουν ή όπως αποδεικνύεται γίνονται ήδη εκπτώσεις, λόγω στρατηγικού σχεδιασμού των επιχειρήσεων, περιλαμβάνονται: δέκα μουστάρδες, δεκαεννέα σοκολάτες, εννέα μαγιονέζες, έντεκα μαλακτικά ρούχων, δεκατέσσερα απορρυπαντικά πιάτων για το χέρι και το πλυντήριο, έντεκα είδη περιποίησης μαλλιών.

Αντίθετα, μόνο ένα ελαιόλαδο σε δύο συσκευασίες, αυτές του ενός και των 5 λίτρων, αναφέρεται ότι θα ενταχθεί στις προσφορές με μείωση τιμής 100 και 600 δρχ. αντίστοιχα, χωρίς να αναφέρεται ισχύουσα και κατόπιν προσφοράς τιμή ή ποσοστό μείωσης, πράγμα άλλωστε που παρατηρείται και σε πολλά άλλα από τα είδη του πίνακα του υπουργείου.

Επίσης, είναι φανερό ότι από τα είδη που υποτίθεται ότι θα μειωθούν οι τιμές με τη μορφή των προσωρινών προσφορών - κι αυτό είναι κάτι που οι ίδιοι οι βιομήχανοι διευκρίνισαν με ανακοίνωσή τους, προσδιορίζοντας το χρονικό ορίζοντα αυτών των προσφορών στους τρεις μήνες - οι εντυπωσιακές μειώσεις του 20% και πάνω δεν αφορούν ούτε βασικά είδη διατροφής, αυτά που βάζει η οικογένεια στο τραπέζι της, ούτε καν τα απορρυπαντικά καθημερινής χρήσης στο σπίτι. Σ' αυτά οι μειώσεις μέσω προσφορών κυμαίνονται ως επί το πλείστον μεταξύ 4% και 8%. Στα 19 τυριά όπου οι βιομήχανοι υπόσχονται μείωση αυτή δεν ξεπερνάει το 3% εκτός από δύο περιπτώσεις που φτάνει και 5%. Στα ζυμαρικά κατά τη λίστα του υπουργείου οι προσφορές είναι της τάξης του 4% με μία εξαίρεση 7%. Στα όσπρια καταγράφονται μειώσεις κατά 5% - 6%. Πού υπόσχονται οι βιομήχανοι ότι θα κάνουν προσφορές και μείωση τιμής μέχρι και 33%; Ιδού: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έδωσαν στο υπουργείο και με τη σειρά του ο υφυπουργός στη δημοσιότητα, στις σοκολάτες, τα σοκολατάκια και λοιπά παράγωγα της... οικογενείας, σε κάποιες ποικιλίες καφέ φίλτρου, σε μουστάρδες και μαγιονέζες και σε λακ, τζελ μαλλιών, σπρέι χτενίσματος. Α! Και κάποιο αφρόλουτρο μειώνεται κατά 25,7%!

Αν με όλα τα παραπάνω οι καταναλωτές νιώσουμε ξαφνικά ότι πηγαίνοντας στο σούπερ μάρκετ θα επαρκεί ο προϋπολογισμός μας, τότε μάλλον θα σημαίνει ότι έχουν αλλάξει οι διατροφικές μας συνήθειες και τρώμε... αφρό χτενίσματος και στοματικό διάλυμα! Είναι φανερό ότι οι κυβερνώντες κάνουν από την πλευρά τους ό,τι καλύτερο μπορούν. Μόνο που αυτό το καλύτερο, σε καμιά περίπτωση δεν αφορά τα συμφέροντα της μεγάλης πλειοψηφίας του λαού. Και πώς θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά αφού τα πραγματικά αφεντικά στην αγορά είναι οι εκπρόσωποι των μεγαλοεπιχειρηματιών, οι οποίοι μέσα απόμια σειρά νόμους και ρυθμίσεις έχουν εξασφαλίσει και θεσμικά το δικαίωμα να αποφασίζουν για την πορεία των τιμών. Εχουν εξασφαλίσει δηλαδή, στο όνομα των κερδών τους, το δικαίωμα στην ασυδοσία, τις επιπτώσεις της οποίας τις πληρώνουν το σύνολο των εργαζομένων και οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί τους.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ

Αν οι καταναλωτές νιώσουμε ξαφνικά ότι πηγαίνοντας στο σούπερ μάρκετ θα επαρκεί ο προϋπολογισμός μας, τότε μάλλον θα σημαίνει ότι έχουν αλλάξει οι διατροφικές μας συνήθειες και τρώμε... αφρό χτενίσματος και στοματικό διάλυμα! Είναι φανερό ότι οι κυβερνώντες κάνουν από την πλευρά τους ό,τι καλύτερο μπορούν. Μόνο που αυτό το καλύτερο, σε καμιά περίπτωση δεν αφορά τα συμφέροντα της μεγάλης πλειοψηφίας του λαού


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ