Κυριακή 17 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κομμένος και ραμμένος στα μέτρα της αγοράς

"Βεβαίως, να το πούμε καθαρά: Καταλαβαίνω γιατί δεν παίρνετε πίσω το νόμο.Γιατί είναι κομμένος και ραμμένος στους νόμους της αγοράς. Το είπατεεξάλλου, έχουμε, λέει, ευέλικτες σχέσεις εργασίας. Ακριβώς τέτοιους απόφοιτους θέλετε, μία μειοψηφία που θα είναι η ελίτ και αυτή θα βγαίνει από τα ελληνικά πανεπιστήμια και από τα ξένα και μία μειοψηφία, η οποία θα προσαρμόζεται να αλλάζει τα επαγγέλματα, όχι γιατί έχει πολύπλευρες δεξιότητες, αλλά γιατί δεν έχει τι να κάνει. Δεν είναι κακό να εναλλάσσονται τα επαγγέλματα, αλλά θα γίνεται σαν αποτέλεσμα της μερικής απασχόλησης, του μοιράσματος της ανεργίας κλπ".

Οι έντεκα προτάσεις του ΚΚΕ

"Ολοκληρώνοντας θα διαβάσω - με φθάνει ο χρόνος - τα έντεκα σημεία και θα υπογραμμίσω ποια είναι τα άμεσα:

Πρώτον,να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων. Αμεσο θέμα.

Δεύτερον,να παρέχεται δωρεάν εκμάθηση ξένης γλώσσας και να εξασφαλίζεται επάρκεια που πιστοποιείται μέσα από το δημόσιο σχολείο σε μία τουλάχιστον ξένη γλώσσα. Και όχι αυτά που λέγονται με το φροντιστήριο. Αυτό θέλει κάποιο χρόνο, αλλά μπορεί να γίνει.

Τρίτον,εκτιμάμε ότι οι σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων, των νέων, της κοινωνίας απαιτούν άλλα, ριζικά μέτρα: Τη γενναία αύξηση οπωσδήποτε των δαπανών για την παιδεία. Την κατάργηση της ιδιωτικής και της έμμεσης ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης. Την κατάργηση της ιδιωτικής. Μπορεί να θέλει τρία, τέσσερα ή πέντε χρόνια. Ο Ανδρέας Παπανδρέου την είχε εξαγγείλει το 1981, δεν την έκανε, αλλά κάτω από το φόβο έκλεισαν κάποια σχολεία. Ξαναφούντωσαν μετά, όταν είδαν ότι αυτό ήταν μόνο απειλή και όχι πραγματικότητα.

Τέταρτον,καθιέρωση ενιαίου δωδεκάχρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου σαν απαραίτητο υπόβαθρο, όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά και της όποιας επαγγελματικής εκπαίδευσης θα χρειαστεί ο νέος και η νέα. Εμείς προτείνουμε για τους νέους, που δε θέλουν να πάνε στα πανεπιστήμια, αλλά θέλουν μία επαγγελματική ειδίκευση, να υπάρχουν μεταλυκειακές σχολές ένας χρόνος, έξι μήνες, δύο χρόνια - αυτό είναι καθαρά επιστημονικό ζήτημα - ενταγμένες μέσα στη δημόσια εκπαίδευση, όχι αυτά τα ΙΕΚ τα συνονθυλεύματα, που εκεί να δίνουν μία επαγγελματική ειδίκευση. Επιμένουμε όμως για ενιαίο υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο.

Πέμπτον,σαν άμεσο μέτρο προτείνουμε την κατάργηση των ΤΕΕ - όχι των ΤΕΙ - που αποτελούν υποδεέστερο σύστημα ευτελούς κατάρτισης, παράλληλα με το λύκειο. Και αυτό πάλι με προοπτική το δωδεκάχρονο σχολείο. Επίσης, προτείνουμε να αναδιοργανωθεί και να βελτιωθεί η νυκτερινή εκπαίδευση.

Εκτον,διεκδικούμε την ακύρωση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, με άμεσο μέτρο ταυτόχρονα τους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών από την επετηρίδα, τη μείωση αναλογίας διδασκόντων - διδασκομένων στο ένα προς είκοσι, τόσο στο γυμνάσιο όσο και στο λύκειο, ξεκινώντας από τα σχολεία των πιο φτωχών λαϊκών συνοικιών και περιοχών. Την ολοκλήρωση της εργασίας μέσα στο σχολείο, που θα συμπεριλαμβάνει την άθληση, την καλλιτεχνική παιδεία, την ευρύτερη κοινωνική και πολιτιστική λειτουργία. Ετσι θα ξεμπλέξουμε από αυτές τις διάφορες ιδιωτικές σχολές και τα φροντιστήρια που φουντώνουν. Η ενισχυτική διδασκαλία μέσα σε αυτό το σύστημα παιδείας που έχετε δεν πρόκειται να ανακόψει τη ροή προς τα φροντιστήρια. Δεν πρόκειται, δυστυχώς, να την ανακόψει.

Εβδομον,άμεσο μέτρο θεωρούμε την οικονομική και επιστημονική στήριξη των εκπαιδευτικών μέσα από περιοδική ετήσια επιμόρφωση με ευθύνη των πανεπιστημίων, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει άμεσα να αποσυρθεί το νέο σύστημα ελέγχου και χειραγώγησης των εκπαιδευτικών που αποκαλείται "αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου".

Ογδοον,υποστηρίζουμε την ίδρυση - αυτό που είπα προηγούμενα - δημοσίων ειδικών επαγγελματικών σχολών ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα,με σκοπό την εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν επαγγελματικής μόρφωσης και όχι ληξιπρόθεσμης κατάρτισης επί πληρωμή, όπως γίνεται τώρα με τα ΙΕΚ ΚΕΚ, που πρέπει να καταργηθούν.

Ενατον,για την ανώτατη παιδεία υποστηρίζουμε τη συγκρότηση ενιαίας ανώτατης δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, που θα καλλιεργεί την ικανότητα επιστημονικής σκέψης και δράσης και θα δίνει πλήρη επιστημονική επάρκεια σε όλους τους αποφοίτους. Οταν λέμε ενιαία εκπαίδευση, εννοούμε και την ένταξη των ΤΕΙ στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ουσιαστικά και όχι τυπικά με ένα στενό οργανωτικό τρόπο, που σημαίνει μελέτη, με βάση τις προτάσεις που υπάρχουν, ώστε τα ΤΕΙ να πάψουν να είναι υποβαθμισμένα ΑΕΙ - γιατί έτσι είναι σήμερα - ή να είναι μία αδιαβάθμητη βαθμίδα που στριμώχνεται ανάμεσα στα σημερινά ΑΕΙ και στο συνονθύλευμα των ιδιωτικών και δημοσίων ΙΕΚ. Αυτό που είπα προηγουμένως θέλει μία μελέτη και μία προσαρμογή, δεν μπορεί να γίνει σε ένα μήνα βεβαίως ή και σε ένα χρόνο, αλλά μπορεί να δρομολογηθεί άμεσα.

Δέκατον,άμεσα να καταργηθούν αυτά τα περίφημα προγράμματα σπουδών επιλογής και το δήθεν ανοιχτό πανεπιστήμιο, καθώς και κάθε είδους δίδακτρα. Να κατοχυρώνεται η επιστημονική ειδίκευση στο πτυχίο. Να μη δημιουργηθούν οι πολλαπλοί προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί κύκλοι και γενικότερα η λογική της αποσύνδεσης πτυχίου και επαγγέλματος.

Ενδέκατον,το θέμα της πρόσβασης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, δηλαδή το εξεταστικό, δεν είναι αυτόνομο εκπαιδευτικό πρόβλημα. Συνδέεται γενικότερα με τους στόχους, τους σκοπούς και τους προσανατολισμούς της παιδείας. Επομένως, στάδιον δόξης λαμπρόν, απεξαρτημένο από το Λύκειο και τις εξετάσεις του Λυκείου, να μελετηθεί το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Εχουμε σκέψεις, αλλά εδώ έχουμε να λύσουμε πιο χοντρά ζητήματα και δεν είναι η συγκεκριμένη στιγμή για να αντιμετωπίσουμε. Αμεσα προτείνουμε την κατάργηση του νέου συστήματος - λαιμητόμου για την αξιολόγηση και την πρόσβαση των μαθητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Να καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις της Β Λυκείου και Γ Λυκείου και στη λογική που έχουμε να απεξαρτηθεί το πρόγραμμα και η λειτουργία του Λυκείου από τη διαδικασία επιλογής προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στα ΤΕΙ.

Αυτή είναι η άποψή μας. Η άποψή μας δηλαδή είναι ότι κάνετε πραγματικά μία μεταρρύθμιση στην παιδεία, η οποία προσαρμόζεται πλήρως σε όλες τις άλλες αναδιαρθρώσεις που κάνετε, όπως ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, ελαστικές εργασιακές σχέσεις, βαθιά διείσδυση του ιδιωτικού κεφαλαίου σε όλους τους τομείς, στον κοινωνικό τομέα και παντού και όχι μόνο στις κρατικές επιχειρήσεις. Εχει να κάνει με την όλη πολιτική της συγκέντρωσης των κερδών στα χέρια λίγων. Και δυστυχώς, αυτή η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση αποβλέπει στην πλήρη χειραγώγηση της σκέψης. Από τον εγκυκλοπαιδισμό, την απομνημόνευση και αποθησαύριση γνώσεων, πάμε στη διαμόρφωση μιας πλήρως χειραγωγημένης, τυποποιημένης σκέψης και αυτό επίσης είναι εξίσου αναχρονιστικό με το προηγούμενο.

Εμείς λοιπόν, κάθε άλλο παρά θέλουμε να μείνουν τα πράγματα ως έχουν. Αντιθέτως, μιλάμε για απογείωση προς τα εμπρός, με την κατάργηση της ιδιωτικής παιδείας,με το 12χρονο σχολείο κλπ. Αλίμονο να μείνουμε στο χτες, αλλά και αλίμονο, στο όνομα να βάλουμε κάτι καινούριο, να περάσει αυτή η δική σας μεταρρύθμιση".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ