Κυριακή 16 Φλεβάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
Συντήρηση, μουσείο, αναπαράσταση (*)

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Το ισχυρίστηκα πολλές φορές από αυτό το βήμα, με αποτέλεσμα να κατηγορηθώ ότι βρίσκομαι εκτός θέματος. Ισχυρίστηκα, δηλαδή, ότι το προϊόν του αρχαιολογικού έργου στη Μακεδονία και τη Θράκη, όπως εξάλλου και όπου γης αναπτύσσεται αρχαιολογικό έργο, δεν είναι μόνο φυσικό εύρημα. Το εντυπωσιακό, συνήθως, εύρημα που πουλάει στις αγορές της εθνικής ανασφάλειας και του δημοσιογραφικού "πάρε - δώσε". Είναι κυρίως οι προβληματισμοί, που προκύπτουν στα πεδία της θεωρίας και της μεθοδολογίας. Οι προβληματισμοί, που, σε τελευταία ανάλυση, προσπαθούν να μετατρέψουν τη σιωπή του ευρηματολογικού θαυμασμού σε επιστημονικό λόγο. Σε συγκεκριμένη ιστορική γνώση, που είναι δυνατό να επενδυθεί ως κοινωνικό αγαθό, όχι μόνο στα πεδία της οργανωμένης επετειακής προπαγάνδας, αλλά και σε κείνα των καθημερινών εκδηλώσεων. Η σιωπή, η άρνηση, με άλλα λόγια, της αναζήτησης του ερευνητικού υποστρώματος, όπως θα έλεγε και ο Ουμπέρτο Eκο, οδηγεί την αρχαιολογία στη στατικότητα της χειρωναξίας, σε μια διαδικασία, δηλαδή, που ακυρώνεται ως επιστημονική πράξη από την παρουσία της υπολογιστικής τεχνολογίας, όπου οι αριθμοί και οι άλλες ποσοτικές αναλύσεις αντικαθιστούν και την πιο μεγαλοφυή παρατηρητικότητα του αρχαιοψάχτη. Είναι καιρός πια να ενταφιάσουμε χειροκροτώντας τον αρχαιολόγο της παλιάς εποχής, που μετρούσε το παρελθόν με τα δάχτυλα, ξεφυλλίζοντας ηδονικά τα χοντρά βιβλία του 19ου αιώνα!

Μια τέτοια ανησυχία μάς συνοδεύει από τότε που ξεκινήσαμε και την ανασκαφή του Δισπηλιού. Και σήμερα, μετά από πέντε χρόνια ανασκαφικής δράσης στο λιμναίο οικισμό του Δισπηλιού Καστοριάς και ύστερα από συστηματικές αναλύσεις των εντυπώσεων, που μας επέβαλλε το αρχαιολογικό υλικό, όπως αυτό ερχόταν στο φως, καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως εκείνο που νομιμοποιεί τις χαμένες ανθρωποώρες και τις οποιεσδήποτε χρηματοδοτήσεις που υποστηρίζουν την αρχαιολογική έρευνα, στα πλαίσια μιας κοινωνίας, είναι μόνο η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ του ανασκαφικού προϊόντος. Και μια τέτοια αξιοποίηση πραγματώνεται σε τέσσερα στάδια, στη ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ και την αποκατάσταση, στη ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΝΤΑΞΗ, στη συστηματική ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ και στη ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ. Δεν έχω, βέβαια, το χρόνο, για να σας αναλύσω το θεωρητικό πλαίσιο αυτών των συλλογισμών. Θα διατυπώσω μόνο τρεις προτάσεις, που λίγο ως πολύ συνιστούν και τα επιχειρήματα που υποστηρίζουν την ουσία της σημερινής ανακοίνωσης.

1. Επιχείρημα πρώτο.Η ανασκαφή είναι μια καταστροφική ανάλυση. Η λεγόμενη "αρχαιολογική σκαπάνη" αποδιαρθρώνει την αποτεθείσα πολιτισμική ύλη και φέρνει στο φως ένα σύνολο πληροφοριών, που δεν προσφέρονται κατ' αρχήν για ανάγνωση. Ετσι, όλες αυτές οι πληροφορίες, από τον απανθρακωμένο σπόρο της προϊστορικής στρωματογραφίας μέχρι και τους συλημένους μακεδονικούς τάφους, συνιστούν κατά κάποιο τρόπο την ουσιαστικότερη πρόκληση, στα πλαίσια του ανασκαφικού έργου. Αναφέρομαι στην πρόκληση εκείνη, που τείνει στην επαναδημιουργία ενός συνεχούς αρχαιολογικού σώματος. Στην επαναδημιουργία ενός αρχαιολογικού πεδίου, όπου τα επιμέρους αρχαιολογικά δεδομένα αναγκάζονται να αποτελέσουν το αρχικό πολιτιστικό σύνολο, μέσω της συντήρησης και της αποκατάστασης. Θεωρώντας, λοιπόν, το στάδιο αυτό ως βασικό επιμέρους της αρχαιολογικής έρευνας, προτείνουμε να το αποδεχτούμε και ως βασικό στοιχείο της κοινωνικής αξιοποίησης του αρχαιολογικού υλικού, άρα, και ως μέσο παραγωγής συγκεκριμένων σχέσεων μεταξύ των αρχαιολόγων, συντηρητών και κοινού. Η χρήση μιας τέτοιας λογικής παρεμβαίνει δυναμικά στην ανάπτυξη της στρατηγικής μιας ανασκαφικής δράσης και προσδιορίζει την οργανωτική της εικόνα. Στο λιμναίο οικισμό του Δισπηλιού, εμείς οι άνθρωποι της ανασκαφής προωθούμε κατ' αρχήν ένα πλήρες πρόγραμμα συντήρησης των ανασκαφικών καταλοίπων, των κεραμικών καταλοίπων, σε πρώτη φάση, με τους ακόλουθους σκοπούς: α) τη συντήρηση, β) την αποκατάσταση, γ) τη μουσειακή ένταξη, δ) την αναπαράσταση, ε) την εκπαίδευση και στ) τη δημοσίευση. Η πραγματοποίηση αυτών των σκοπών, βέβαια, απαιτεί τη σύσταση ενός συνεργείου συντήρησης και μελέτης, που πρέπει να το αποτελούν συντηρητές, αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες, σχεδιαστές, φωτογράφοι, παλαιοπεριβαλλοντολόγοι και φοιτητές, και τον πλήρη εξοπλισμό ενός μόνιμου εργαστηρίου συντήρησης. Το ερώτημα που προκύπτει μέσα από αυτές τις διαπιστώσεις είναι αν οι υπάρχουσες δυνατότητες, στα πλαίσια μιας πανεπιστημιακής ανασκαφής, επιτρέπουν την ανάπτυξη μιας τέτοιας στρατηγικής. Η απάντηση είναι ΟΧΙ. Η απαίτηση, όμως, της συνέχειας για την αξιοποίηση, μέσω των σταδίων που ανάφερα πιο πάνω, είναι η ίδια πάντοτε γιατί το κοινωνικό αίτημα παραμένει το ίδιο: ΝΑΙ.

2. Επιχείρημα δεύτερο

...προτάσσω ακόμη ότι οπόταν εύγη η ψυχή μου από το κορμί μου και με αφήσει γυμνόν, να φτιάσετε ένα σεντούκι ολόχρυσον και να με βάλετε μέσα... (Η διαθήκη του Αλέξανδρου, από τη Φυλλάδα)

Ανασκαφή, συντήρηση, αποκατάσταση, μουσείο. Είναι αφαιρετικά η καμπύλη που περιέχει όλα τα στάδια της αρχαιολογικής έρευνας, ενός επιστημονικού επεισοδίου, με άλλα λόγια, που, όπως η διαδικασία της παραγωγής, αρχίζει από την "κατασκευή" του αρχαιολογικού προϊόντος, του ευρήματος, δηλαδή, και ολοκληρώνεται με την κατανάλωσή του στο χώρο της αγοράς, της κοινωνικής ανταλλαγής, του Μουσείου.

Η πολιτεία, όμως, που είναι από το Σύνταγμα και τους σχετικούς νόμους υποχρεωμένη, να εξασφαλίζει τη διοικητική και την οικονομική υποστήριξη της αξιοποίησης του αρχαιολογικού προϊόντος, δεν εκδηλώνει σχετικές πρωτοβουλίες στο πολιτικό επίπεδο. Δε διατυπώνει, με άλλα λόγια, μια συγκεκριμένη πολιτική βούληση έρευνας και αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της. Διακατέχεται πιο πολύ, κι αυτό εκδηλώνεται με τους νόμους, που κατά καιρούς κυκλοφορεί, από ένα συναισθηματικό εν πολλοίς προστατευτισμό, συγκινητικό δε λέω. Ετσι, οι ανασκαφικές δραστηριότητες σπάνια καταλήγουν στη συστηματική οργάνωση προγραμμάτων συντήρησης, αποκατάστασης, δημοσίευσης και μουσειακής αξιοποίησης. Ιδιαίτερα οι πανεπιστημιακές ανασκαφές είναι μόνιμα καταδιασμένες σε μια συλλεκτική μονομανία ευρημάτων, που σπάνια αξιοποιούνται στο πεδίο μιας, έστω και στοιχειώδους, εθνικής αυτοσυνειδησίας στην περιοχή της λαϊκής παιδείας. Συνεργεία συντηρητών, δυνατότητες δημοσίευσης, ίδρυση μουσειακών συλλογών, οργάνωση συστηματικών αναπαραστάσεων καταντούν να θεωρούνται από τους καθ' ημάς αρμοδίους ως οραματικές ιδιορρυθμίες των sui generis αρχαιολόγων της περιφέρειας.

...Τι μπορεί να σημαίνει, όμως, η κοινωνική αξιοποίηση του ανασκαφικού προϊόντος, μέσω της συντήρησης και της αποκατάστασης και πόσο μπορεί να καλύψει η διαδικασία αυτή το αίτημα ενός κοινού, για αξιόπιστη αρχαιολογική πληροφορία; Δεν μπορεί να σημαίνει τίποτε και είναι ενδεχόμενο το ποσοστό κάλυψης να ισούται μονίμως με το μηδέν, αν η συντήρηση και η αποκατάσταση δεν υποστηριχθεί εν τέλει από μια ρεαλιστική μουσειακή υποστήριξη. Αυτό σημαίνει πως η ομάδα των ανασκαφέων του Δισπηλιού, στα πλαίσια αυτής της ανακοίνωσης, θέλει να δηλώσει ότι δε συμφωνεί με τη νομιμοποίηση του ανασκαφικού προϊόντος, που αξιοποιείται αποκλειστικά μέσω της διόγκωσης των δημοσιογραφικών περιγραφών και της επιλεκτικής ανάδειξης επιμέρους στοιχείων. Το επιχείρημα αυτής της διαφωνίας θεμελιώνεται στην άποψη ότι η μοναδική μεθοδολογία της ποιοτικής και της ποσοτικής ανάδειξης του αρχαιολογικού ευρήματος, ως πολιτιστικού υποκειμένου, πραγματώνεται στα πλαίσια μιας συγκεκριμένης και θεωρητικά υποστηριγμένης μουσειολογικής άποψης. Αρα, στα φυσικά πλαίσια μιας μουσειακής αίθουσας. Μόνον εκεί ο πολίτης μετατρέπεται σε άμεσο χρήστη της αρχαιολογικής, άρα, της ιστορικής πληροφορίας μέσω των ποιοτικών και των ποσοτικών μουσειολογικών προτάσεων. Καταναλώνει την τελική στιγμή της αρχαιολογικής πράξης και αποκτά τη δυνατότητα να συνδιαλλαγεί με το εκτιθέμενο και να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει με την παράστασή του. Είναι ένας άμεσος τρόπος αυτός βίωσης των κανόνων της ελευθερίας και της ομορφιάς. Και ακόμα "βίωσης" των δικαιωμάτων του ως ειδοποιού όντος, όπως θα έλεγε και ο Κ. Mαρξ.

Μια τέτοια πρόταση, επομένως, δε σημαίνει απλώς την αναζήτηση τρόπων δημοσιοποίησης μιας φυσικής και, εν πολλοίς, τυχαίας αρχαιολογικής επιτυχίας, μέσα σε μια μουσειακή αίθουσα, αλλά την αναζήτηση τρόπων πραγμάτωσης μιας οδυνηρής κοινωνικής περιπέτειας, όπως ακριβώς είναι η προσπάθεια να βιώνει κανείς μέσω του πολιτισμού τη Δημοκρατία.

Ενα τέτοιο σημείο ονειρευόμαστε στο Δισπηλιό, ανάμεσα στη λάσπη και στην ποίηση!

3. Επιχείρημα τρίτο

...ψάχνοντας σε οικοδομές γκρεμισμένες, που θα είταν ίσως το δικό μας σπίτι, προσπαθώντας να θυμηθούμε χρονολογίες και ηρωικές πράξεις.

Θα μπορέσουμε; (Γ. Σεφέρης)

Στα πλαίσια της ανασκαφικής του λιμναίου οικισμού στο Δισπηλιό, αποφασίσαμε με το κλείσιμο της πρώτης ανασκαφικής πενταετίας να προχωρήσουμε σε μια πρόδρομη δημοσίευση των πρώτων συμπερασμάτων. Οχι με τη μορφή μιας συνοπτικής αναφοράς στο σύνολο του αρχαιολογικού υλικού που ήρθε στο φως δίπλα και μέσα στη λίμνη, σε ρέματα και σε πλαγιές της περιοχής, στις συλλογές των ψαράδων της λίμνης και των γυρολόγων του μεγάλου ποταμού, που λέγεται Αλιάκμονας. Οταν αποφασίσαμε αυτή την προσπάθεια για την εκπόνηση μιας δημοσίευσης, όπου θα φαίνεται η δουλιά μιας πενταετίας, είχαμε στο μυαλό μας ένα συλλογικό έργο. Εναν αριθμό μελετών, που, ενώ θα χαρακτηρίζονται από τα στοιχεία μιας συγκεκριμένης αυτοτέλειας, την ίδια στιγμή θα νομιμοποιούνται ως μέρη ενός συνόλου, με σκοπό τη προβολή προς τα έξω της εικόνας ενός οικισμού, που ιδρύθηκε και έζησε εφτά χιλιάδες χρόνια πριν από μας, ενός προϊστορικού οικισμού, με άλλα λόγια. Ετσι, χωρίσαμε το υλικό σε ενότητες και αυτή τη στιγμή ομάδες των δύο ή τριών αρχαιολόγων μελετούν ένα μεγάλο δείγμα του υλικού, που το συνιστούν η κεραμική, η αρχιτεκτονική, τα εργαλεία, τα αλιευτικά εργαλεία και τα άλλα κινητά μικροαντικείμενα. Ιδιαίτερη θέση θα καταλάβουν η πινακίδα, τα ειδώλια και η φλογέρα. Τα στοιχεία εκείνα δηλαδή, που μας αποκαλύπτουν μια μορφή κοινωνικών σχέσεων, στα πλαίσια μιας προϊστορικής κοινωνίας. Τα συμπεράσματα που βγήκαν από αυτή την πρώτη προσέγγιση, βέβαια, δε θα αξιοποιηθούν μόνο στο πεδίο της δημοσίευσης, αλλά και στην υποστήριξη μιας πρότασης για αναπαράσταση του λιμναίου προϊστορικού οικισμού, έξω από τον αρχαιολογικό χώρο και με βάση τις σχετικές πληροφορίες που έχουν προκύψει από την ανασκαφική έρευνα. Με τον τρόπο αυτό, πιστεύουμε ότι θα καταστεί δυνατή η ακραία εκδήλωση παιδευτικών σχέσεων ανάμεσα στο κοινό και στην αρχαιολογική κοινότητα, όχι μέσω μιας μη δημιουργικής και εν πολλοίς σχολαστικής ανασκήνωσης του ερευνητικού πεπραγμένου, αλλά της φυσικής αναπαράστασης πολιτισμικών γεγονότων, που αναγκαστικά, στα πλαίσια ενός αρχαιολογικού υλικού, εκδηλώνονται με τη μορφή συγκεκριμένων κατασκευών. Ενός πέτρινου εργαλείου, π.χ., ή μιας κατοικίας.

* Η ομιλία του Γ. Χ. Χουρμουζιάδη στην αρχαιολογική συνάντηση με θέμα: "Δέκα χρόνια αρχαιολογικό έργο στη Μακεδονία και στη Θράκη", που έγινε από τις 12 έως τις 15 Φλεβάρη στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Υπερασπίζεται δικαιώματα και πολιτιστική κληρονομιά (2012-11-24 00:00:00.0)
Σκάβοντας εκ των ενόντων (2012-03-18 00:00:00.0)
Ταξίδι στην «προϊστορία» (2008-07-04 00:00:00.0)
Μορφωτική εκδρομή στο Δισπηλιό (2008-06-22 00:00:00.0)
Σε διαρκή απειλή τα μνημεία (2005-10-21 00:00:00.0)
Ανακαλύπτοντας το Δίον (2000-02-23 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ