Κυριακή 13 Ιούνη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Στο "απόσπασμα" με εντολή της ΕΕ

Την ώρα που τα ελληνικά ναυπηγεία "τιμωρούνται", ξένα ναυπηγεία χρηματοδοτούνται γενναία και οι Ελληνες εφοπλιστές επιδοτούνται αδρά για να τα... προτιμούν

Από τον αμύθητο πλούτο που έχουν συγκεντρώσει οι Ελληνες εφοπλιστές στα χέρια τους (συγκαταλέγονται στους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου) από τον ιδρώτα και το αίμα των ναυτεργατών, στην Ελλάδα το πολύ να μείνει κανένα ψίχουλο. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η ναυπηγική βιομηχανία.Σύμφωνα με στοιχεία του "Οικονομικού Ταχυδρόμου", το 1998 μόνο τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία που βρίσκονταν υπό ναυπήγηση έφταναν τα 115,συνολικής χωρητικότητας 8.286.402 τόνων και αξίας πάνω από 5 δισ. δολάρια.Επίσης, το 1998 οι κλεισμένες παραγγελίες Ελλήνων εφοπλιστών σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία έφτασαν τα 15,5 δισεκατομμύρια δολάρια!

Από αυτά τα αστρονομικά ποσά τα ελληνικά ναυπηγεία είχαν μερίδιο... 0%!Αυτό δεν είναι τυχαίο. Πρόκειται για το συγκεκριμένο σχέδιο αποδιάρθρωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, που έχει εκπονηθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση προκειμένου να ενισχύσει τα ναυπηγεία των ισχυρών. Σχέδιο, που υλοποιείται από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και βέβαια σε αυτό συμμετέχουν ενεργά οι Ελληνες εφοπλιστές.

Ειδικότερα, την ίδια ώρα που η Ευρωπαϊκή Ενωση "τιμωρεί" την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία απαγορεύοντας την ενίσχυσή της και απαξιώνοντάς τη σταδιακά, εγκρίνει παχυλές ενισχύσεις στα ναυπηγεία των ξένων χωρών όπως της Γερμανίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Φινλανδίας κ.ά.Το γεγονός αυτό έχει αποτέλεσμα να γίνεται ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός των ναυπηγείων αυτών - την ώρα που τα ελληνικά ναυπηγεία είναι πεπαλαιωμένης τεχνολογίας - και να μειώνεται το κόστος εργασιών. Στην απαξίωση των ελληνικών ναυπηγείων συμμετέχουν και ξένες τράπεζες, οι οποίες όχι μόνο χρηματοδοτούν την κατασκευή πλοίων σε ναυπηγεία άλλων χωρών, αλλά σε πολλές περιπτώσεις αναλαμβάνουν την ευθύνη και το συντονισμό των ναυπηγικών εργασιών, παίρνοντας βέβαια και το ανάλογο ποσοστό τους. Η χρηματοδότηση που δίνουν οι τράπεζες ανέρχεται στο 80 - 100% και για περίοδο αποπληρωμής από 12 χρόνια και πάνω.Σύμφωνα με στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου, για τις επισκευές ελληνόκτητων πλοίων δαπανώνται 400 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο, από τα οποία περίπου μόνο το 1/5 στην Ελλάδα.

Είναι εξοργιστικό

Για την Ελλάδα ήταν απαγορευτική η επιδότηση των κρατικών ναυπηγείων, όμως οι εθνικές επιδοτήσεις στη ναυπηγική βιομηχανία της Ιταλίας κάλυπταν το 1997 το 33% των εργασιών, με αποτέλεσμα αυτόματα να μειώνεται το κόστος εργασίας. Τον Απρίλη του 1998, σύμφωνα με δημοσιεύματα, τα ναυπηγεία "Lisnave" της Πορτογαλίας εξασφάλισαν πακέτο κρατικής ενίσχυσης που αναμενόταν να φτάσει τα 10 δισεκατομμύρια εσκούδος!Η Ευρωπαϊκή Ενωση, επίσης τον Απρίλη του 1998, αποφάσισε να εγκρίνει επιδότηση 436 εκατομμυρίων δολαρίων σε δυο ναυπηγικές μονάδες της Γερμανίας και την πρόσθετη χρηματοδότηση των ισπανικών ναυπηγείων με 948 εκατομμύρια δολάρια! Η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της Φινλανδίας χρηματοδοτείται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό της από το φινλανδικό κράτος για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο διεθνή ανταγωνισμό.

Αντίθετα, η ελληνική κυβέρνηση - που έδωσε τα ναυπηγεία σε ιδιώτες - έπνιξε τα ελληνικά ναυπηγεία, καθώς, όχι μόνο δεν ενέκρινε ούτε δραχμή για τη χρηματοδότησή τους, αλλά το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ανατολικής Μεσογείου, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά,με 1.200 εργατοτεχνίτες αυτή την περίοδο, κατασκευάζουν ένα και μοναδικό πλοίο! Πρόκειται για το πλοίο του εφοπλιστή Στρίντζη,γεγονός που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το έκανε σημαία! Μάλιστα από την κυβέρνηση θεωρήθηκε ότι η συμφωνία μεταξύ Στρίντζη και Ναυπηγείων Σκαραμαγκά αποτελεί την έναρξη του προγράμματος της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου. Ομως, ο Περικλής Παναγόπουλος, ο οποίος αναμένεται να εισέλθει και στον τομέα της ακτοπλοϊας, παρήγγειλε πρόσφατα δύο ακόμα ΣΟΥΠΕΡΦΑΣΤ στα ναυπηγεία Howaldtswerke Deutshce Werft (HDW) του Κιέλου της Γερμανίας, ενώ ήδη κατασκευάζει άλλα 4 σε ξένα ναυπηγεία. Πρόκειται για μια επένδυση που αποτελεί τη μεγαλύτερη στην ελληνική ναυτιλία και ανέρχεται στο ποσό των 650 εκατομμυρίων δολαρίων!Τη χρηματοδότηση των 6 νεοναυπηγούμενων επιβατηγών πλοίων του Π. Παναγόπουλου έχει αναλάβει η γερμανική τράπεζα Kreditanstalt fur Wiedekaufbau (KfW).

Οσον αφορά τα υπόλοιπα ναυπηγεία, ο Ταβουλάρης,στον οποίο αρχικά η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έδωσε τα Ναυπηγεία Σύρου για να τα μετατρέψει σε καρνάγια και άνδρο των εργολάβων, συνέχισε το καταστροφικό του έργο και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας,τα οποία επίσης του παρέδωσε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή την περίοδο απασχολεί 747 εργαζόμενους με συμβάσεις αορίστου χρόνου, για τους οποίους παίρνει επιδότηση από τον ΟΑΕΔ, αφού τους παρουσίασε ως νέες θέσεις εργασίας, ενώ πρόκειται για εργαζόμενους που εργάζονται δεκαετίες σε αυτό το ναυπηγείο! Απασχολούνται επιπλέον 500 εργαζόμενοι σε εργολάβους που βρίσκονται στο ναυπηγείο με ό,τι αυτό σημαίνει (κεφαλιάτικα, "μαύρη εργασία", συμβάσεις μιας μέρας κλπ.). Οσον αφορά το Ναυπηγείο Αυλίδας,μετά τον Λελάκη το ανέλαβε ο εφοπλιστής Σταύρος Ηλίας...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ