Σπέτσες, Ανδρος, Σύρος, Μύκονος, Κρήτη. Μαζί με την καλοκαιρινή δροσιά της θάλασσας, απολαύστε και τις "ψηφίδες χρωμάτων" που αυτές τις μέρες σας περιμένουν "εκτός των τειχών" της πρωτεύουσας. Από τις σημαντικές εικαστικές διοργανώσεις στα πανέμορφα νησιά μας, σημειώνουμε:
Επισημαίνοντας τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της δουλιάς του Δ. Κοκκινίδη, ο καθηγητής της ΑΣΚΤ Σάββας Κονταράτος σημειώνει: "Το πρώτο είναι η χρήση του χρώματος ως κυρίαρχου εκφραστικού μέσου.Από τα πρώτα του ακόμη έργα ο Κοκκινίδης έδειξε πως δε μεταχειρίζεται το χρώμα σαν ένα πρόσθετο στοιχείο που έρχεται να συμπληρώσει ή να ενισχύσει το σχέδιο, αλλά πως κατέχεται από τη διάθεση - και έχει την ικανότητα - να πλάθει τις μορφές του και να οργανώνει τους πίνακές του με βάση τις χρωματικές ποιότητες και σχέσεις. Τα τελευταία όμως χρόνια έχει, πιστεύω, κατορθώσει να απελευθερωθεί από κάθε συμβατική αντίληψη χρωματικής αρμονίας και να μεταχειριστεί το χρώμα με μια καθαρότητα, μιαν ένταση και μια τόλμη που είναι μάλλον ασυνήθιστες, αλλά που πείθουν τελικά για την εκφραστική τους αναγκαιότητα".
"To δεύτερο γνώρισμα της δουλιάς του, τουλάχιστον στις ώριμες φάσεις της, είναι η συνειδητή επέμβαση στη δομή της αναπαραστατικής εικόνας, και ιδιαίτερα της ανθρώπινης φιγούρας, με αφαιρέσεις, παραμορφώσεις, μετατοπίσεις, διαιρέσεις και διαγραφές που ανατρέπουν τη λογική του συμβατικού εικαστικού χώρου, δημιουργώντας νέες αναπάντεχες σχέσεις με ισχυρή σημασιακή φόρτιση".
Η έκθεση του Δ. Κοκκινίδη στις Σπέτσες, θα διαρκέσει μέχρι τις 28 του Ιούλη.
Μέσα από την έκθεση επιχειρείται η παρουσίαση, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μερικών από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του Μοντερνισμού με σημαντικότατα έργα - προϊόντα των πιο ώριμων στιγμών της δημιουργικής τους πορείας. Ετσι, ο θεατής της έκθεσης, αλλά και ο αναγνώστης του καταλόγου που τη συνοδεύει, θα μπορέσει να διαμορφώσει μια εικόνα για τους τρόπους με τους οποίους η ζωγραφική, στη στροφή του 19ου προς τον 20ό αιώνα, πέρασε από την παραδοσιακή αντικειμενική αναπαράσταση της εξωτερικής πραγματικότητας στην υποκειμενική απόδοση μιας προσωπικής όρασης. Το εκτενές εισαγωγικό κείμενο στον κατάλογο είναι του διευθυντή του Μουσείου Κυριάκου Κουτσομάλλη.
Η θεματογραφία του περιλαμβάνει αρχαία και βυζαντινά μνημεία, νησιώτικους οικισμούς, υπαίθρια και αστικά τοπία, όπου συχνά παρεμβάλλεται η ανθρώπινη μορφή. Πρόθεση του ζωγράφου δεν είναι να γοητεύσει επικαλούμενος την αρχαιότητα και τη νοσταλγία που εμπνέει, αλλά, πέρα από αυτά, να εικονίσει όψεις του αρχαίου και του νεότερου Ελληνισμού και να υπαινιχθεί την προβληματική των σχέσεών τους.
Οπως σημειώνει ο Μανόλης Βλάχος "Η ζωγραφική του Γεωργά, έργο προσωπικής σπουδής και μακράς θητείας στην εικαστική παράδοση του τόπου, στην κλασική αρχαιότητα και στη βυζαντινή εικόνα, δεν έχει πρόθεση να αποδείξει. Το έργο θέλγει με την όψη του, τη λιτότητα, την ευαισθησία και την πνευματικότητά του. Είναι παράδοξο, άλλωστε, πως σε μια εποχή δεσποτείας του χρώματος γοητεύει μια ζωγραφική που τείνει προς τη μονοχρωμία. Πάντως, πέρα από αυτά, το έργο υποδεικνύει και μια αισθητική αντίληψη και στάση ζωής. Και για τούτο επίσης είναι ιδιαιτέρως πολύτιμο". Η έκθεση οργανώνεται με τη βοήθεια του συλλέκτη Κώστα Ιωαννίδη,εικαστικού συμβούλου του "Πνευματικού Κέντρου" Σύρου.
Το σκεπτικό της έκθεσης είναι αφιερωμένο στη φύση, ένα θέμα που οι επιμελητές θεωρούν ενδεικτικό τόσο στο τσέχικο όσο και στο διεθνές πλαίσιο με την ευχή να παρουσιάσουν, αν και σε περιορισμένη κλίμακα, όλη την γκάμα της τσέχικης τέχνης υπό το πρίσμα της μεγαλύτερης δυνατής διεύρυνσης. Η επιλογή των δημιουργών περικλείει όλες τις γενιές των Τσέχων καλλιτεχνών, από τους πρώτους μοντερνιστές έως τους νεότερους.
Παράλληλα, στους χώρους της Δημοτικής Πινακοθήκης "Λ. Κανακάκις" και στην αίθουσα της Συλλογής Ελένης Φραντζεσκάκη, συνεχίζεται η έκθεση σε δύο ενότητες "Λ. Κανακάκις. Στη διάσταση του χρόνου" και "Ελληνες καλλιτέχνες. Αναζητήσεις 1950 - 2000".Η έκθεση είναι ένας φόρος τιμής στον Ρεθύμνιο καλλιτέχνη Λευτέρη Κανακάκι (1934 - 1985) και στο εξαιρετικής ευαισθησίας, λιτότητας και δύναμης έργο του, ενώ δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να παρακολουθήσει τη δουλιά και τους προβληματισμούς Ελλήνων, των οποίων τα έργα ανήκουν στη συλλογή.
Η. Μ.