Πέμπτη 26 Αυγούστου 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Η αποφασιστικότητα έφερε... παράταση!

Σε νέο κύκλο συναλλαγής με τις εταιρίες πετρελαιοειδών μπαίνει η κυβέρνηση

Για μια ακόμα βδομάδα παραπέμπεται το θέμα της λήψης πρακτικών μέτρων για τη συγκράτηση των τιμών στα καύσιμα, καθώς χτες η κυβέρνηση έδωσε νέα παράταση στις εταιρίες πετρελαιοειδών να προσαρμόσουν τις τιμές τους στα... συμφωνηθέντα - υποτίθεται - επίπεδα. Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη διαπιστώσει την κοροϊδία και την πρόκληση των εταιριών να κινηθούν γύρω από τα όρια των ενδεικτικών τιμών, οι κυβερνώντες αποδεικνύονται για μια ακόμα φορά δέσμιοι της δικής τους πολιτικής, που προσφέρει πλήρη ελευθερία (δηλ. ασυδοσία) στον τρόπο διαμόρφωσης των τιμών. Ετσι, χτες ο Ε. Βενιζέλος προσέφερε στις εταιρίες καυσίμων ακόμα πέντε μέρες παρά το γεγονός ότι όπως αναγκάστηκε να ομολογήσει,σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου του από τις τιμοληψίες "η εικόνα δεν είναι καλή". Σύμφωνα με τον υπουργό αν μέχρι και το Σαββατοκύριακο δεν έχουν προσαρμοστεί οι τιμές στα επίπεδα που είχαν "συμφωνηθεί" από την προηγούμενη βδομάδα,θα οριστεί πλαφόν.

Χτες ο υπουργός Ανάπτυξης κατέθεσε στη Βουλή την προαναγγελθείσα από προχτές τροπολογία με την οποία ρυθμίζονται μια σειρά δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα. Παρά το ότι ο ίδιος τη διαφήμιζε σαν "ριζική αλλαγή, συστηματοποίηση και ολοκλήρωση της νομοθεσίας που διέπει τη διακίνηση των πετρελαιοειδών", στην πραγματικότητα αφήνει στο απυρόβλητο τα κέρδη των εταιριών και σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζει τις υψηλές τιμές στις οποίες αγοράζουν οι καταναλωτές τα καύσιμα για να γεμίζουν τα ταμεία των εταιριών. Η τροπολογία προβλέπει μεταξύ άλλων ότι:

  • Τα διυλιστήρια και οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών θα πρέπει να γνωστοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι ex factory τιμές.
  • Η ισχύς του πλαφόν επιμηκύνεται από σαράντα σε εξήντα μέρες.
  • Με τον καθορισμό πλαφόν στις τιμές καταναλωτή θα καθορίζονται και περιθώρια κέρδους για τα διυλιστήρια, τις εταιρίες και τα πρατήρια.
  • Σε περίπτωση παραβίασης του πλαφόν - αν και όταν επιβάλλεται - που καθορίζεται με υπουργική απόφαση, επιβάλλονται πρόστιμα στα διυλιστήρια και στις εταιρίες εμπορίας από δέκα μέχρι εκατό εκατ. δρχ. και σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο μπορεί να τριπλασιαστεί, ενώ στους πρατηριούχους από ένα μέχρι δέκα εκατ. δρχ. και σε περίπτωση υποτροπής προβλέπεται διπλασιασμός. Στις εταιρίες και στους πρατηριούχους μπορεί να αφαιρεθεί προσωρινά ή οριστικά η άδεια λειτουργίας.

Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση για άλλη μια φορά επιλέγει να χρησιμοποιεί μόνο πυροσβεστικού χαρακτήρα ρυθμίσεις για τη συγκράτηση των τιμών - και μόνο την προσωρινή - και όχι για να προστατεύσει τις τσέπες των καταναλωτών αλλά για να πετύχει τους στόχους που επιβάλλει η πολιτική της όπως στην προκειμένη περίπτωση, τον πληθωρισμό που αυτό το διάστημα απειλείται από τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων.

Πάντως, ας σημειωθεί ότι και χτες, μία βδομάδα μετά τη "συμφωνία" μεταξύ υπουργείου και εταιριών, να μειωθούν οι τιμές σε μέσα επίπεδα στις 212,3 και 228,2 δρχ. το λίτρο στην αμόλυβδη και τη σούπερ βενζίνη αντίστοιχα, οι τιμές που επικρατούσαν στα περισσότερα πρατήρια στην Αττική κινούνταν σε πολύ υψηλότερα επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στο κέντρο της Αθήνας - όπου όπως κατά καιρούς διατείνεται η κυβέρνηση "λειτουργεί ο ανταγωνισμός προς όφελος του καταναλωτή" - υπάρχουν πρατήρια όπου η σούπερ έφτανε χτες στις 241 δρχ. και η αμόλυβδη τις 224 δρχ. το λίτρο!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ