Πέμπτη 4 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Αφήνουν στο απυρόβλητο την αισχροκέρδεια

Μέτρα ενίσχυσης του μεγάλου κεφαλαίου περιλαμβάνονται στο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για τη ρύθμιση της αγοράς στον κλάδο εμπορίας - διύλισης πετρελαιοειδών

Τις προτάσεις της για τη ρύθμιση του ανταγωνισμού στην αγορά πετρελαιοειδών, οι οποίες όμως δεν αντιμετωπίζουν το βασικό πρόβλημα της πολύ υψηλής τιμής των υγρών καυσίμων, που αποτελεί και το κύριο πρόβλημα των εργαζομένων και των λαϊκών νοικοκυριών, έθεσε χτες σε δημόσια διαβούλευση η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ο σχετικός διάλογος θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τις 5 του Φλεβάρη. Στη συνέχεια, η Επιτροπή θα εκδώσει την τελική της απόφαση και μέσα σε 30 μέρες θα πρέπει ο υπουργός Ανάπτυξης να προχωρήσει σε τυχόν δικές του μετατροπές.

Σύμφωνα και με τον τίτλο του πορίσματος, «Προτεινόμενα μέτρα ενίσχυσης του ανταγωνισμού στον κλάδο αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών», η Επιτροπή - που έλαβε υπόψη της και τις προτάσεις των εμπλεκομένων φορέων και επιχειρήσεων - προτείνει μέτρα που επιδεινώνουν την υπάρχουσα κατάσταση και ενισχύουν το καθεστώς συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου. Στην ουσία, τα προτεινόμενα μέτρα αφήνουν ανέγγιχτη την «καρδιά» του προβλήματος: Δηλαδή τη δυνατότητα των μονοπωλιακών ομίλων και των εταιρειών του κλάδου να αποκομίζουν απίστευτα κέρδη, όλο και μεγαλύτερα κάθε χρόνο, επιβαρύνοντας ανεξέλεγκτα και χωρίς συνέπειες τους καταναλωτές.

Ανεξάρτητα από τις διάσπαρτες «ευχές» για τη μείωση των τιμών, στο «διά ταύτα» τα μέτρα «εγγυώνται» μόνο τη θέσπιση ενός συστήματος «υγιούς ανταγωνισμού», αναγνωρίζοντας ότι το κύκλωμα διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών ελέγχεται από τις μεγάλες εταιρείες. Με απλά λόγια, κύριος σκοπός του πορίσματος είναι να θέσει κανόνες στο «παιχνίδι» που θα τηρούνται από όλους στο πλαίσιο μιας «ορθής» επιχειρηματικής δράσης, η οποία στο τέλος αφήνει κερδισμένους και πάλι τους μεγάλους ομίλους που ελέγχουν την αγορά.

Μεταξύ άλλων, η Επιτροπή προτείνει:

  • Τη θέσπιση ενός συστήματος ρυθμιζόμενης πρόσβασης (χρήσης) τρίτων στις αποθήκες των εταιρειών διύλισης. Η Επιτροπή διαπιστώνει ότι οι εισαγωγές πετρελαίου εμποδίζονται στην πράξη από τα δύο διυλιστήρια, τα οποία διαθέτουν και τους μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους. Με τις προτάσεις της επιδιώκει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα μέχρι την αλλαγή της νομοθεσίας για τους αποθηκευτικούς χώρους.
  • Την υποχρεωτική γνωστοποίηση των τιμών πώλησης υγρών καυσίμων από τα διυλιστήρια στις εταιρείες εμπορίας, μία μέρα πριν την παράδοση των ποσοτήτων, με προοπτική την εβδομαδιαία τιμολόγηση.
  • Αναθεώρηση του τρόπου συγκέντρωσης και επεξεργασίας των στοιχείων της αγοράς με τη δημιουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Πετρελαίου (ΟΠΣΠ). Θα εντάσσονται σε αυτό στοιχεία για τις τιμές, τις διακινούμενες ποσότητες, το κόστος κτήσης των πετρελαιοειδών σε κάθε επιμέρους στάδιο.
  • Τη χορήγηση επιπρόσθετων αρμοδιοτήτων σε ρυθμιστικό και παρεμβατικό επίπεδο στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. (Το συγκεκριμένο μέτρο ταυτίζεται και με τις κατευθύνσεις της ΕΕ, που απαιτεί οι «ανεξάρτητες» ρυθμιστικές αρχές να αποκτήσουν τον έλεγχο των αγορών για να αποτραπούν οι κρατικές επεμβάσεις!).
  • Τη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων στις εκπτώσεις των εταιρειών εμπορίας προς τους πρατηριούχους.
  • Την απελευθέρωση της εισόδου στον κλάδο διακίνησης υγρών καυσίμων με τη χορήγηση νέων αδειών σε βυτιοφορείς.
  • Μέτρα μείωσης της επιβάρυνσης των πρατηριούχων στις εθνικές οδούς και στους «κλειστούς» αυτοκινητόδρομους.
  • Αναθεώρηση της νομοθεσίας για την αδειοδότηση και λειτουργία των πρατηρίων, προκειμένου να μπουν στον κλάδο και άλλοι ανταγωνιστές, όπως οι αλυσίδες υπεραγορών!
  • Απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων υγρών καυσίμων (ένα από τα μέτρα που υποτίθεται ότι θα... ρίξει τις τιμές της βενζίνης!).
  • Κατάργηση της επιβολής ανώτατων τιμών καταναλωτή (που επίσης θα... μειώσει τις τιμές).
  • Καταπολέμηση του παράνομου εμπορίου με την... επιτάχυνση της κατάρτισης του σχετικού νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομίας.

Αυτό που δε «ρυθμίζεται» από τα παραπάνω μέτρα είναι το γεγονός ότι σήμερα οι τιμές της αμόλυβδης κινούνται κατά μέσο όρο πάνω από 90 λεπτά το λίτρο, στο επίπεδο που διαμορφώθηκαν όταν το πετρέλαιο είχε 20 δολάρια ακριβότερα ανά βαρέλι!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ