Κυριακή 1 Απρίλη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Χρυσοφόρα χιλιόμετρα για το κεφάλαιο

Η Εγνατία Οδός άρχισε να κατασκευάζεται στις αρχές της δεκαετίας του '90, ως αντίβαρο στη λεγόμενη «Παραεγνατία» (Δυρράχιο - Κωνσταντινούπολη, μέσω Αλβανίας, ΠΓΔΜ, Βουλγαρίας, Τουρκίας) και στο πλαίσιο του ανταγωνισμού του μεγάλου κεφαλαίου για την απόκτηση πλεονεκτήματος στα διευρωπαϊκά δίκτυα και όχι βέβαια (όπως ισχυρίζονται οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) για την ανάπτυξη υποβαθμισμένων περιοχών της χώρας. Για την αναβάθμιση των περιοχών αυτών απαιτούνται άλλα ουσιαστικότερα αναπτυξιακά μέτρα και όχι μόνο δρόμοι...

Οταν πρωτοξεκίνησε η κατασκευή της Εγνατίας επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, το κόστος της υπολογιζόταν σε 600 δισ. δρχ. (περίπου 1,8 δισ. ευρώ) και ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής της είχε τεθεί το 2000. Σήμερα το κόστος των 670 χιλιομέτρων της Εγνατίας (Ηγουμενίτσα - Κήποι Εβρου) υπολογίζεται σε 5,9 δισ. ευρώ, ενώ η ολοκλήρωσή της υπολογίζεται για το 2008!

Πρόκειται για έναν από τους ακριβότερους οδικούς άξονες που κατασκευάστηκαν ποτέ στη χώρα μας: Κάθε χιλιόμετρό της στοιχίζει 8,8 εκατ. ευρώ! Ακόμη πιο πανάκριβα από αυτόν το μέσο όρο θα στοιχίσουν τα 123 χιλιόμετρα της Εγνατίας που διασχίζουν την Ηπειρο. Θα κοστίσουν συνολικά 1,9 δισ. ευρώ, δηλαδή 15,5 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο! Χρήματα που βέβαια απομυζούν οι μεγαλοκατασκευαστικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα διάφορα κομμάτια του έργου.

Παράλληλα κατασκευάζονται και τρεις κάθετοι άξονες που θα ενώνουν την Εγνατία με τις γειτονικές χώρες. Πρόκειται για τους άξονες Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας και Αρδάνιο - Ορμένιο. Τα τρία αυτά τμήματα, συνολικού μήκους περίπου 300 χιλιομέτρων, θα στοιχίσουν άλλα 810 εκατ. ευρώ.

Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί περί τα 480 χιλιόμετρα της Εγνατίας και παρότι ο ελληνικός λαός πλήρωσε και πληρώνει πανάκριβα την κατασκευή της, σε λίγο διάστημα θα αναγκαστεί να πληρώνει εξίσου πανάκριβα τέλη στους 13 σταθμούς διοδίων που έχουν χωροθετηθεί κατά μήκος της. Σύμφωνα με πληροφορίες, η τιμή των διοδίων θα διαμορφωθεί σε τουλάχιστον 2,5 ευρώ το χιλιόμετρο, έναντι 1,7 ευρώ που τιμώνται σήμερα αυτά της Εθνικής Οδού. Σίγουρα, όμως, σε λίγα χρόνια θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο για να φτάσουν τα 4,5 λεπτά το χιλιόμετρο, για να εξομοιωθούν με αυτά των οδικών αξόνων που εκχωρούνται στους ιδιώτες με τις «συμβάσεις παραχώρησης».


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ