Υπάρχουν εμπειρίες, αλλά και μελέτες ειδικών επιστημόνων (σκακιστών ή μη), που αποδεικνύουν ότι η ψυχολογία των παικτών μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, με αποτέλεσμα ο παίκτης που διέπραξε απανωτά λάθη (και βρέθηκε σε χαμένη θέση) να εντείνει την προσοχή του και να βρίσκει, τώρα, συνδυασμούς και κινήσεις με φαντασία, ενώ, αντίθετα, ο παίκτης με την κερδισμένη θέση λόγω της υπεραισιοδοξίας και της σιγουριάς του για τη νίκη, μένει απαθής, η προσοχή του διασπάται ανάμεσα στα επιπλέον και εκτός σκακιέρας κομμάτια, με αποτέλεσμα να μειώνεται η απόδοσή του και η κερδισμένη θέση να γίνεται ισοπαλία και οι ισόπαλες θέσεις να χάνονται...
Στη θέση του διαγράμματος αυτού του κειμένου, αλλά και στη θέση που ακολουθεί με αλγεβρικά σύμβολα, τα λευκά έχουν κερδισμένη θέση. Στο διάγραμμα τα λευκά έκαναν ισοπαλία γιατί δεν έψαξαν σε βάθος τις επιθετικές δυνατότητες που είχαν. Επαιξαν 1. α8=Β+ Ρθ7 2. Βα6 Βη2+ 3. Ρε1 Ιγ2+ 4. Ρδ2 Ιε3 και εδώ συμφωνήθηκε ισοπαλία. Πώς κέρδιζαν τα λευκά; Η δεύτερη θέση: Λευκά: Ρη4, Πη6, Στρ. α2, β3, γ4, δ6, ε4, θ5 (8) Μαύρα: Ρζ7, Πζ8, Στρ. α7, β6, γ5, ε5, ζ4, θ6 (8). Εδώ τα λευκά από την υπεραισιοδοξία τους για τη νίκη κάνουν λάθος και παίζουν 1. Πθ6. Πώς έχασαν την παρτίδα;