Eurokinissi |
«Το σχολείο δεν ολοκληρώνει, δεν καλύπτει τις βασικές ανάγκες», είπε στον «Ρ» η Βάνα Τζιατζή, πρόεδρος της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας. «Τα παιδιά δε μαθαίνουν τη γλώσσα τους, δεν αποκτούν μαθηματική σκέψη, δε μαθαίνουν τους νόμους της φύσης, δεν αποκτούν ιστορική συνείδηση, δε μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα, δεν τους εξασφαλίζεται φυσική και αισθητική αγωγή», συνέχισε, υπογραμμίζοντας πως όλα αυτά οι γονείς πρέπει να πληρώσουν ακριβά για να τα προσφέρουν στο παιδί.
Motion Team |
Τα στοιχεία για τις ιδιωτικές δαπάνες στην εκπαίδευση αποκαλύπτουν ότι οι δαπάνες των λαϊκών νοικοκυριών, που σχετίζονται με την αγορά «γνώσης», «μόρφωσης», «φυσικής και αισθητικής αγωγής», είναι τεράστιες. Συγκεκριμένα:
Τη στιγμή που περισσότερα από 1,4 δισ. ευρώ το χρόνο δαπανώνται από τα λαϊκά νοικοκυριά για να αποκτήσουν τα παιδιά τους βασικές δεξιότητες και γνώσεις, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ κάνουν λόγο για ακόμα μεγαλύτερη «βοήθεια» από γονείς και εκπαιδευτικούς και για «κοινωνική συμμετοχή». Στη λογική «όλοι μαζί» και «καθένας ανάλογα με την τσέπη του». Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για το Ολοήμερο Σχολείο μιλά για «αυτοδυναμία (σ.σ. του σχολείου) με τη βοήθεια των γονέων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της τοπικής εκπαιδευτικής κοινότητας, ώστε να μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες». Αντίστοιχα, η ΝΔ δίνει στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις το περιεχόμενο της «ευελιξίας» και της «κοινωνικής συμμετοχής».
Και οι δύο, δηλαδή, επιδιώκουν να ενταθεί αυτό που ήδη συμβαίνει: Οι γονείς, οι Σύλλογοι Γονέων, με δική τους ευθύνη, πρωτοβουλία και με δικά τους έξοδα, να οργανώνουν πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες και όχι αυτές να παρέχονται ανεξαιρέτως και δωρεάν από το κράτος σε όλους τους μαθητές. Πρόκειται για τη λεγόμενη «αποκέντρωση» των ευθυνών του κράτους για την Παιδεία και μετακύλησή τους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δηλαδή στις πλάτες των εργαζομένων.
Περίπου 596 εκατ. ευρώ το χρόνο δαπανώνται από τους γονείς με παιδιά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση μόνο για την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Για τα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια, τα λαϊκά νοικοκυριά πληρώνουν ετησίως 805 εκατ. ευρώ. Κι αν ακόμα κάποιος ισχυριστεί ότι το φροντιστήριο αποτελεί «επιλογή» και όχι αναγκαιότητα, που πηγάζει από την υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και το εξεταστικό σύστημα, τι γίνεται με τα Ειδικά Μαθήματα;
Χιλιάδες μαθητές κάθε χρόνο εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο για την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο σε μαθήματα, τα οποία δεν έχουν διδαχτεί ούτε μια ώρα στο σχολείο. Για παράδειγμα, ένας μαθητής δεν μπορεί να εισαχθεί στην Αρχιτεκτονική, αν οι γονείς του δε διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν φροντιστήριο για Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο, στην Ιταλική και Ισπανική Φιλολογία, στη Γαλλική και Γερμανική (κατά περίπτωση) Φιλολογία, αν δε μάθει σε ιδιώτη την ξένη γλώσσα. Ενα παιδί δεν μπορεί να σπουδάσει Μουσική, αν για χρόνια οι γονείς του δεν πληρώνουν αδρά στα ιδιωτικά Ωδεία. Αυτή είναι η πραγματικότητα, και η υποκρισία της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για «ίσες ευκαιρίες» στην εκπαίδευση είναι απύθμενη.
Ειδικά για το ζήτημα των ξένων γλωσσών, ενδεικτική της υποβάθμισης της διδασκαλίας τους, είναι η θέση της ΝΔ διά στόματος της υπουργού Παιδείας, Μαριέττας Γιαννάκου: «...νομίζω ότι θα μπορούμε να μιλήσουμε πέντε χρόνια μετά για πέντε γλώσσες, και με την ελληνική έξι, στα σχολεία της χώρας, ελπίζοντας ότι θα καταφέρουμε σε βάθος χρόνου, τα παιδιά κατά βάση να μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα σε ένα καλό δημόσιο σχολείο...»!