Σάββατο 5 Γενάρη 2008 - Κυριακή 6 Γενάρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Επίκειται «καταιγίδα» μέτρων υπέρ του κεφαλαίου

Αντιμετωπίζοντας τον τουρισμό ως ...βιομηχανία (και κλείνοντας σφιχτά τα μάτια μπροστά στους σημαντικούς κινδύνους που απειλούν αυτήν την οικονομική δραστηριότητα,) η κυβέρνηση ανέθεσε σε κοινοπραξία ιδιωτικών εταιρειών τη διαμόρφωση ενός σημαντικού τμήματος της πολιτικής της
Αντιμετωπίζοντας τον τουρισμό ως ...βιομηχανία (και κλείνοντας σφιχτά τα μάτια μπροστά στους σημαντικούς κινδύνους που απειλούν αυτήν την οικονομική δραστηριότητα,) η κυβέρνηση ανέθεσε σε κοινοπραξία ιδιωτικών εταιρειών τη διαμόρφωση ενός σημαντικού τμήματος της πολιτικής της
Με όρεξη προσέγγισε, πριν από περίπου 3 μήνες, τα καθήκοντά του ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, Α. Σπηλιωτόπουλος, ξεπερνώντας τους προκατόχους του - ακόμη και τον Δ. Αβραμόπουλο, ως ένα βαθμό (!) - στην εξύμνηση της επιχειρηματικότητας στον τουριστικό τομέα! Από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι του στο υπουργείο, ο νέος υπουργός έκανε σαφές ότι «ποντάρει» στους επιχειρηματίες του τουρισμού, δήλωσε ότι τους θεωρεί... «συνεργάτες», βιάστηκε να δεσμευτεί - λίγο πολύ - για ορισμένα επιμέρους θέματα μεταφοράς αρμοδιοτήτων και επιχορηγήσεων και χάραξε έναν σαφή προσανατολισμό εξυπηρέτησης των μεγάλων συμφερόντων, βασιζόμενος, φυσικά, στη γενικότερη κυβερνητική πολιτική. Με τον ίδιο ενθουσιασμό, προσεγγίζει την οικονομική πτυχή του τουρισμού η κυβέρνηση συνολικά. Θεωρεί ότι με την προσέλκυση μεγάλων ξένων επενδύσεων και την εισροή τουριστικού συναλλάγματος, θα μπορέσει να εξασφαλίσει συμβόλαια και συνεργασίες για τα ντόπια επιχειρηματικά συμφέροντα, αλλά και το απαραίτητο ρευστό για την άσκηση της φιλομονοπωλιακής πολιτικής της. Ευελπιστεί, παράλληλα, στη βελτίωση των οικονομικών δεικτών και τη διατήρηση της «ανάπτυξης», την οποία καρπώνεται εξ ολοκλήρου το μεγάλο κεφάλαιο. Στα τέλη του περασμένου Σεπτέμβρη, στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ο Α. Σπηλιωτόπουλος, επισήμανε στη Βουλή: «Η υλοποίηση νέων επενδύσεων και η προσέλκυση μεγάλων επενδυτικών κεφαλαίων είναι καίριας σημασίας για την τουριστική ανάπτυξη. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο, σταθερό φορολογικό σύστημα και ταχύρρυθμες διαδικασίες εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων. Η τουριστική ακίνητη περιουσία θα αξιοποιηθεί έτσι που θα συμβάλλει πολλαπλά στον τρόπο που αναπτύσσεται ο τουρισμός σε κάθε περιοχή».

Στη βάση των παραπάνω προτεραιοτήτων, η κυβέρνηση υλοποιεί μια αδίστακτη πολιτική που απειλεί πολύμορφα τα λαϊκά συμφέροντα: Η δημόσια τουριστική περιουσία βρίσκεται στο στόχαστρο. Το δικαίωμα των εργαζομένων, των οικογενειών τους και των άλλων λαϊκών στρωμάτων στον παραθερισμό, αμφισβητείται στην πράξη όλο και περισσότερο. Το περιβάλλον αντιμετωπίζεται ως οικονομικός συντελεστής! Κάποια πολύτιμα εργαλεία που έχει στα χέρια της η κυβέρνηση για την υλοποίηση των «μεταρρυθμίσεων» στον τουριστικό τομέα, είναι:

  • Το Εθνικό χωροταξικό σχέδιο για τον Τουρισμό, το οποίο δίνει έμφαση στην προώθηση της - αδυσώπητης για το περιβάλλον - τουριστικής ή παραθεριστικής «κατοικίας».
  • Ο πακτωλός επιχορηγήσεων, (έχουν προϋπολογιστεί 500 εκατ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ).
  • Μια σειρά από νομοσχέδια που ετοιμάζονται.
  • Οι εκχωρήσεις, μισθώσεις, ιδιωτικοποιήσεις, συμπράξεις, που υλοποιεί η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ ΑΕ).
Η τουριστική περιουσία

Στις 24.9.2007, λίγες μόλις μέρες μετά την επανεκλογή της κυβέρνησης, ο Α. Σπηλιωτόπουλος συναντάται με τον Κ. Καραμανλή και οι πρώτες δηλώσεις αφορούν την τουριστική περιουσία. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται στη δεύτερη φάση οι διαγωνισμοί για τις μακρόχρονες μισθώσεις της Μαρίνας Φαλήρου και των ΞΕΝΙΑ Θάσου και Τσαγκαράδας. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των διαγωνισμών για τα:

  • Κτήμα Αλυκών Αναβύσσου, μίσθωση 60 ετών, 1.200 στρέμματα, για ανάπτυξη ξενοδοχείων και γενικότερης τουριστικής υποδομής.
  • Γκολφ Αφάντου Ρόδου, μίσθωση 60 ετών, 1.314 στρέμματα, με γήπεδο γκολφ και ημιτελείς ξενοδοχειακές και άλλες εγκαταστάσεις.
  • ΞΕΝΙΑ Βυτίνας, μίσθωση 30 χρόνων, συντήρηση και λειτουργία, ενδεχόμενη επέκταση και ανακαίνιση, (9 προσφορές).
  • ΞΕΝΙΑ Σκιάθου, μίσθωση 30 χρόνων, συντήρηση και λειτουργία, ενδεχόμενη επέκταση, ανακαίνιση, (8 προσφορές).

Η διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων είχε λάβει τον Ιούλη του 2007 τις σχετικές αποφάσεις για την προώθηση των τεσσάρων παραπάνω διαγωνισμών, αλλά και για την πώληση του Καζίνο Κέρκυρας που αυτή τη στιγμή λειτουργεί στα πλαίσια της ΕΤΑ ΑΕ. Στα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων βρίσκεται και το 51% του Καζίνο Πάρνηθας που διαθέτει το Δημόσιο. Για το Καζίνο Κέρκυρας κατατέθηκαν τρεις προσφορές στο σχετικό διαγωνισμό, από εταιρείες που εκμεταλλεύονται καζίνα, τις Regency (Πάρνηθας και Θεσσαλονίκης), Club Hotel Casino Loutraki (Λουτρακίου) και την κοινοπραξία Vivere - Theros (Ρίου και Ξάνθης). Μέσα στον Γενάρη αναμένονται εξελίξεις σε σχέση με τις εταιρείες που θα αναλάβουν τελικά τα διάφορα τουριστικά «φιλέτα» του δημοσίου που θα εκμεταλλευτούν ιδιώτες. Επίσης, ετοιμάζονται νέοι διαγωνισμοί τους επόμενους έξι μήνες και για άλλα ακίνητα.

Επικίνδυνη πολιτική για το περιβάλλον

Ο στόχος που υιοθετήθηκε, προκειμένου οι κυβερνητικές δράσεις να αποκτήσουν αναφορά στο «κοινό αίσθημα», είναι η προώθηση του «πράσινου» τουρισμού. Κύρια ιδέα του «πράσινου» τουρισμού είναι ότι το φυσικό περιβάλλον μπορεί να αποδώσει οικονομικά, είτε όπως είναι, είτε με κάποια ...βοήθεια, που παραπέμπει σε έργα, εγκαταστάσεις και καλλωπισμούς που θα εξυπηρετούν την επιχειρηματική δραστηριότητα. Ακόμη περισσότερο, ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης υποστηρίζει ότι με αυτόν τον τρόπο προστατεύεται το... περιβάλλον, ενώ διακηρύσσει αυθαίρετες, αλλά και παρωχημένες, απόψεις ότι η οικονομική ανάπτυξη εξασφαλίζει την προστασία του περιβάλλοντος.

Στις 8.12.07, σε μια ακόμη συνάντηση του υπουργού με τον πρωθυπουργό, καταλήχθηκαν οι λεπτομέρειες του σχεδίου «πράσινος τουρισμός» και συμφωνήθηκε η ανάπτυξη πιλοτικών προγραμμάτων. Είκοσι μέρες πριν είχε αναπτυχθεί η βασική ιδέα ενός τέτοιου πιλοτικού προγράμματος στην Αχαΐα και συγκεκριμένα στην περιοχή της λίμνης Καϊάφα, όπου η ΕΤΑ ΑΕ κατέχει εκ μέρους του Δημοσίου μια μεγάλη έκταση. Επισκεπτόμενος την Αχαΐα, ο Α. Σπηλιωτόπουλος ανακοίνωσε ότι καταρτίζονται 4 μελέτες «αξιοποίησης» της περιοχής Καϊάφα, ώστε:

  • Να αναβαθμιστεί η ιαματική πηγή και να εκσυγχρονιστεί το υδροθεραπευτήριο.
  • Να «αξιοποιήσει» η ΕΤΑ ΑΕ τις ιαματικές πηγές.
  • Να δημιουργηθεί «διεθνές κέντρο ναυταθλητικού τουρισμού με κύρια δράση το θαλάσσιο σκι».
  • Να γίνουν ...αντιπλημμυρικά έργα και αναδασώσεις.

Ανακοινώθηκε ακόμη ότι θα αναβαθμιστεί το λιμάνι στο Κατάκολο και η μαρίνα (ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από αμερικανικές και κορεατικές πολυεθνικές), ώστε να υποδέχεται κρουαζιερόπλοια και ιδιωτικά σκάφη, ενώ 2,5 εκατ. ευρώ θα στοιχίσει η δημιουργία του μονοπατιού της Αρχαίας Ηλιδας - Ολυμπίας. Ο υπουργός δήλωσε ότι «πρωταρχικός μας στόχος είναι να καταρρίψουμε τα κλισέ του παρελθόντος, ότι δήθεν η ανάπτυξη της περιοχής δε συμβαδίζει με το σεβασμό του φυσικού περιβάλλοντος, ότι είναι έννοιες αντίθετες».

Τα τουριστικά «προϊόντα»

Αντιμετωπίζοντας τον τουρισμό ως ...βιομηχανία (και κλείνοντας σφιχτά τα μάτια μπροστά στους σημαντικούς κινδύνους που απειλούν αυτήν την οικονομική δραστηριότητα), η κυβέρνηση ανέθεσε σε κοινοπραξία ιδιωτικών εταιρειών τη διαμόρφωση ενός σημαντικού τμήματος της πολιτικής της. Το αποτέλεσμα είναι η προώθηση 9 εξειδικευμένων προϊόντων: Παραθαλάσσιος τουρισμός. Τουρισμός υγείας και ευεξίας. Περιηγητικός. Υπαίθριος. Θαλάσσιος τουρισμός. Πολιτιστικός τουρισμός. Τουρισμός πολυτελείας. Συνεδριακός. Τουρισμός πόλεων.

Το επόμενο διάστημα, το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης προωθεί: Την κατάρτιση πολυνομοσχεδίου για τις νέες μορφές τουρισμού. Τη λειτουργική τακτοποίηση των κυρίων καταλυμάτων, σε συνεργασία με το ΥΠΕΧΩΔΕ. Νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για τον ιαματικό τουρισμό, τα θεματικά πάρκα και το κέντρο προπονητικού τουρισμού. Μέσα στο 2008 θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πρότυπη κατάταξη των καταλυμάτων σε αστέρια και κλειδιά, θα καταγραφούν τα καταλύματα και τα χαρακτηριστικά τους, θα αναπτυχθεί ένα πληροφοριακό σύστημα καταγραφής στοιχείων για τον τουρισμό. Την ίδια ώρα, θα δαπανηθούν 47 εκατ. ευρώ για τη διαφήμιση και θα αναβαθμιστεί η διαδυκτιακή προβολή της χώρας.

Οι επιχειρηματικοί τουριστικοί φορείς

Καθώς συμβαίνουν ή σχεδιάζονται όλα αυτά, οι επιχειρηματίες του τουρισμού ζητούν επίμονα από την κυβέρνηση να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της, να κάνει πράξη όσα υπόσχεται για χρηματοδοτήσεις, αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, προώθηση των «μεταρρυθίσεων». Τα επιχειρήματά τους εκφράζονται σε γενικές γραμμές από την πρόσφατη τοποθέτηση του προέδρου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Γ. Φωκά, ο οποίος επισήμανε ότι πρέπει να προβληματίσει η «σαφής αναντιστοιχία μεταξύ αφίξεων και διανυκτερεύσεων», καθώς και αφίξεων - εσόδων. Τους πρώτους 6 μήνες του 2007, οι αλλοδαποί πελάτες των ξενοδοχείων αυξήθηκαν κατά 14%, ενώ οι διανυκτερεύσεις κατά 9,2% με τη μέση διάρκεια παραμονής να μειώνεται από 4,8 μέρες ανά άφιξη το 2006, σε 4,6 μέρες ανά άφιξη το 2007. Επίσης, τους πρώτους 10 μήνες του 2007 η αύξηση των αφίξεων έφτασε το 5% και των εισπράξεων στο 1%. Οι «παχιές αγελάδες», ιδίως για τους μεγάλους του τουρισμού συνεχίζονται, ωστόσο κρίνουν ότι είναι ώρα για το μεγάλο βήμα διασφάλισης και αύξησης των κερδών τους. Το 2008 ενδέχεται να μην ικανοποιήσει τις προσδοκίες του για τζίρους και κέρδη. Ωστόσο, ο Α. Σπηλιωτόπουλος είναι στο πλευρό τους και τονίζει με κάθε ευκαιρία ότι αυτό που ενδιαφέρει την κυβέρνηση δεν είναι τόσο η ποσότητα τουριστών, όσο η «ποιότητα», που σημαίνει πόσα λεφτά θα ξοδέψουν.


Γιώργος ΦΛΩΡΑΤΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ