Παρασκευή 1 Φλεβάρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Φωτογραφίες - «θησαυρός» του Ισπανικού Εμφυλίου

Η πλέον γνωστή φωτογραφία του Κάπα από τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο
Η πλέον γνωστή φωτογραφία του Κάπα από τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο
Για ένα μικρό κύκλο ειδικών στη φωτογραφία, τα αρνητικά των φωτογραφιών του σημαντικού φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα, από τον Ισπανικό Εμφύλιο πόλεμο θεωρούνταν κάτι σαν ...το «άγιο δισκοπότηρο» και συγκρίνονταν, σε σημασία, με τα χειρόγραφα του Ερνεστ Χέμινγουέι, που χάθηκαν σε ένα σταθμό τρένου το 1922. Σύμφωνα, όμως, με πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «New York Times», η γνωστή ως «μεξικάνικη βαλίτσα» (σ.σ. τελικά ήταν τρεις χάρτινες βαλίτσες) με τα 3.500 αρνητικά βρέθηκε στο Μεξικό και μεταφέρθηκε στο Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας του Μανχάταν, το οποίο ίδρυσε ο αδελφός του φωτογράφου, Κόρνελ.

Ο Κάπα νόμιζε ότι τα αρνητικά χάθηκαν με την εισβολή των ναζί στη Γαλλία. Το 1995 άρχισαν να κυκλοφορούν φήμες ότι η βαλίτσα μεταφέρθηκε από το Παρίσι στη Μασσαλία και από εκεί στο Μεξικό, στα χέρια ενός Μεξικάνου στρατηγού και διπλωμάτη που υπηρέτησε υπό τις διαταγές του Πάντσο Βίγια. Εκεί παρέμεινε για πάνω από μισό αιώνα, μέχρι πριν ένα μήνα.

Ο Ρόμπερτ Κάπα ήταν στην πραγματικότητα ο Εντρε Φρίντμαν, Ούγγρος, εβραϊκής καταγωγής, και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους πολεμικός ανταποκριτής και φωτορεπόρτερ του 20ού αιώνα. Ηταν φίλος του Χέμινγουέι και του Τζον Στάινμπεκ και ιδρυτής του φωτογραφικού πρακτορείου «Μάγκνουμ». Σκοτώθηκε το 1954 σε ναρκοπέδιο της Ινδοκίνας, όπου κάλυπτε τον απελευθερωτικό πόλεμο του Βιετνάμ ενάντια στους Γάλλους.

Σύμφωνα με τον βιογράφο του, Ρίτσαρντ Γουέλαν, ο Κάπα δεν κάλυψε από δημοσιογραφική «απόσταση» τον Ισπανικό Εμφύλιο, αφού εκείνη την περίοδο πολέμησε και ο ίδιος, ως κομμουνιστής, σε αυτόν. Ισως γι' αυτό, ορισμένοι θεωρούν ότι η πλέον γνωστή φωτογραφία του - και ένα από τα οπτικά σύμβολα του Ισπανικού Εμφύλιου - ο δημοκρατικός στρατιώτης που πέφτει νεκρός στην Κόρντοβα το 1936 είναι «στημένη». Ο Γουέλαν λέει πως το «στήσιμο» φωτογραφιών ήταν κοινή πρακτική των φωτορεπόρτερ της εποχής. Ισως, η σειρά των ανευρεθέντων αρνητικών να αποκαλύψει την αλήθεια. Ομως, αυτό θα έχει περισσότερο «φιλολογική» σημασία και δε θα αφαιρεί τίποτα από το συμβολισμό της.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ