Κυριακή 5 Οχτώβρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΜΕΡΑ
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΟΔΙΚΩΝ ΑΞΟΝΩΝ
Κέρδη για το κεφάλαιο, χαράτσια για το λαό

Πριν από μια βδομάδα περίπου ανακοινώθηκαν οι αυξήσεις - «φωτιά» από 12% έως και 147,50% στο χαράτσι των διοδίων στον οδικό άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα. Από τις αρχές Απρίλη, αυξημένα διόδια κατά 45% έως και 180%, υποχρεώνονται να πληρώνουν οι οδηγοί και σε άλλα τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου (Αθήνα - Κλειδί Ημαθίας και Κόρινθος - Τρίπολη).

Πρόκειται για ένα χαράτσι που οφείλεται στην πολιτική παράδοσης των οδικών αξόνων της χώρας σε δύο ουσιαστικά κατασκευαστικούς ομίλους, που συναποφάσισαν και ψήφισαν από κοινού η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, μέσω των «συμβάσεων παραχώρησης», τύπου Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πρόκειται για μια πολιτική που οδηγεί κατευθείαν στην αύξηση της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου, ενώ υποχρεώνει το λαό να χρυσοπληρώνει πολλαπλά τα έργα: Και για την κατασκευή και για τη χρήση.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι οι πρόσφατες αυξήσεις επιβλήθηκαν πριν ακόμη ξεκινήσουν οι μεγαλοεργολάβοι τα έργα. Δηλαδή οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν υπέρογκα διόδια για δρόμους γεμάτους παγίδες, για δρόμους - λαιμητόμους! Πρόκειται ουσιαστικά για επιδοτήσεις προς τους μεγαλοεργολάβους και για προεισπράξεις οι οποίες υπερκαλύπτουν την - έτσι κι αλλιώς ελάχιστη - συμμετοχή τους από ίδια κεφάλαια στο συνολικό κόστος των έργων αυτών...


Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα (σε τέσσερα περίπου χρόνια), οι ιδιωτικοί όμιλοι θα έχουν το δικαίωμα να αυξήσουν άλλες δύο φορές την τιμή των διοδίων. Τότε ο λαός θα είναι αναγκασμένος να πληρώνει περίπου 7 με 8 λεπτά το χιλιόμετρο (μαζί με το ΦΠΑ), έναντι περίπου 1,7 λεπτά που πλήρωνε μέχρι τις αρχές του Απρίλη. Είναι χαρακτηριστικό ότι μια διαδρομή Αθήνα - Πάτρα με επιστροφή που μέχρι την περασμένη βδομάδα για ένα ΙΧ στοίχιζε 9 ευρώ, στο τέλος του 2011 θα στοιχίζει 35 ευρώ, δηλαδή περίπου τέσσερις φορές επάνω!

Και βέβαια οι αυξήσεις αυτές δε θα σταματήσουν εκεί, καθώς οι ιδιωτικοί όμιλοι, που θα εκμεταλλεύονται για 30 χρόνια τους οδικούς άξονες, θα έχουν το δικαίωμα να επιβάλλουν ετήσια αύξηση στο χαράτσι, με βάση την αντίστοιχη αύξηση του πληθωρισμού. Με βάση μάλιστα τις ληστρικές συμβάσεις που υπογράφτηκαν, σε μερικές από αυτές παρέχονται από το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή από τον κρατικό προϋπολογισμό που πληρώνει ο λαός, και εγγυήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας για τους ιδιωτικούς ομίλους, σε περίπτωση που οι δρόμοι δε θα έχουν την αναγκαία κίνηση! Για παράδειγμα αυτό συμβαίνει στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ) και Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης (132 εκατ. ευρώ).


Πρέπει να σημειώσουμε ότι το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα, που όχι μόνο καταψήφισε τις ληστρικές αυτές συμβάσεις, αλλά διοργάνωσε και κινητοποιήσεις, απελευθερώνοντας για λίγες ώρες τους σταθμούς διοδίων Ελευσίνας, Αφιδνών, Σχηματαρίου, Πελασγίας, Μακρυχωρίου, Τεμπών, καλώντας τους εργαζόμενους να παλέψουν για:

  • Να καταργηθούν όλα τα διόδια. Να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση χωρίς χαράτσια πουθενά.
  • Δημόσιες, σύγχρονες φθηνές συγκοινωνίες και με δωρεάν ζώνη το πρωί. Μείωση των εισιτηρίων την υπόλοιπη μέρα.
  • Υποδομές και έργα που πρέπει να αναλαμβάνει το κράτος, χωρίς να πληρώνει ο λαός.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ