Κυριακή 4 Γενάρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η κρίση ως άλλοθι αντεργατικών μεθοδεύσεων

Παπαγεωργίου Βασίλης

Με τις ευλογίες των κυβερνήσεων και τη συναίνεση του εργοδοτικού συνδικαλισμού, τα μονοπώλια επιχειρούν να ρίξουν όλες τις συνέπειες από τη διεθνή καπιταλιστική κρίση στις πλάτες της εργατικής τάξης. Η επιχείρηση αυτή είναι ολοφάνερη στην περίπτωση των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες αφού εξασφάλισαν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια και ευρώ, στα πλαίσια των «προγραμμάτων σωτηρίας» που δημιούργησαν οι κυβερνήσεις, προχώρησαν σε δεκάδες χιλιάδες απολύσεις για τη μείωση του «κόστους παραγωγής» και με την απειλή νέων απολύσεων επιβάλλουν νέους αντεργατικούς κανονισμούς με περικοπή μισθών και αφαίρεση δικαιωμάτων.

Οπως προκύπτει από τη μελέτη των σχεδίων ανασυγκρότησης που εκπόνησαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής στις προτάσεις τους. Αυτός ο παρονομαστής είναι η μείωση του χρόνου εργασίας, με αντίστοιχη μείωση των μισθών και των ασφαλιστικών δικαιωμάτων. Πρέπει να σημειωθεί ότι σ' αυτή την επιχείρηση κατάργησης των εργατικών δικαιωμάτων οι εταιρείες βρίσκουν αρωγό τις κυβερνήσεις που νομοθετούν τέτοιες ρυθμίσεις, είτε οργανισμούς όπως η Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία συστηματικά υπονομεύει τους όρους σταθερής εργασίας και αμοιβής (π.χ. 78ωρο).

Αν και επιχειρείται από πολλές πλευρές να παρουσιαστεί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας ως κρίση χρηματοπιστωτική (κρίση ρευστότητας), εντούτοις τα στοιχεία δείχνουν πως πρόκειται για κρίση υπερπαραγωγής. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το 2007 αν και είχε σημειωθεί χαλάρωση της ζήτησης, οι βιομηχανίες του κλάδου παρήγαγαν 53 εκατ. αυτοκίνητα και 20 εκατ. αυτοκίνητα εμπορικής χρήσης, 5,7% περισσότερα σε σχέση με το 2006.

Ας δούμε πώς οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν την κρίση αυτή, ενώ έχουν ήδη ανακοινώσει (από τις αρχές Σεπτέμβρη) 18.000 απολύσεις. Ομως δε μένουν μόνο σ' αυτό.

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία «FIAT» ανακοίνωσε ότι θα κλείσει για τουλάχιστον 2 εβδομάδες τα περισσότερα εργοστάσιά της μεταξύ Γενάρη και Φλεβάρη, ενώ θα αναστείλει επίσης για 4 εβδομάδες την παραγωγή στο εργοστάσιο παραγωγής της «Alfa Romeo».

Στη Γερμανία η «Opel», η οποία ανήκει στην «General Motors», μελετά το ενδεχόμενο να μειώσει το ωράριο εργασίας, περιορίζοντας κατά 20% με 30% την παραγωγή ορισμένων μοντέλων της.

Η «Daimler», η αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει τη «Mercedes», έχει ήδη ανακοινώσει τη μείωση των ημερών σε 4 με 3 την εβδομάδα σε 2 εργοστάσιά της από τα μέσα Γενάρη.

Στη Γαλλία, η «Peugeot-Citroen» και η «Renault» έχουν ανακοινώσει 2.700 απολύσεις η πρώτη και 6.000 η δεύτερη.

Στη Βρετανία, η «Vauxhall», που ανήκει και αυτή στην GM, προσφέρει στο μισό της περίπου εργατικό δυναμικό οκτάμηνη «άδεια» από 1η Γενάρη έως την 1η Σεπτέμβρη του 2009, με 30% του μισθού.

Η «Honda» ετοιμάζεται και αυτή να μειώσει την παραγωγή, ενώ η BMW ανακοίνωσε το προσωρινό κλείσιμο για 4 εβδομάδες του εργοστασίου της στην Οξφόρδη.

Στη Σουηδία, η «Volvo» και η «Saab», που ανήκουν στη «Ford» και την GM αντίστοιχα, έχουν περικόψει ήδη 2.700 θέσεις εργασίας, οι οποίες μπορεί να φτάσουν τις 4.000 τους επόμενους μήνες.

Στην Τσεχία, η «Skoda» έχει ανακοινώσει το προσωρινό κλείσιμο της παραγωγής για ένα μήνα, ενώ «Ford» και GM έχουν ανακοινώσει προσωρινό κλείσιμο εργοστασίων και μείωση των ωρών εργασίας στα εργοστάσιά τους στη Ρωσία.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ