Κυριακή 24 Μάη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μάχες «γιγάντων» στις διεθνείς αερομεταφορές

Παπαγεωργίου Βασίλης

Η ανακοίνωση για τη σύμπραξη της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας Air France- KLM και της μεγαλύτερης αμερικανικής Delta Air Lines είναι το πρώτο βήμα για τη συγκρότηση των κολοσσιαίων υπερατλαντικών κοινοπραξιών, με στόχο την ηγεμονία στις παγκόσμιες αεροπορικές μεταφορές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των διοικήσεων των δύο εταιρειών, τα ετήσια έσοδα της κοινοπραξίας τους θα αγγίζουν τα 12 δισ. δολάρια.

Η κοινοπραξία της Air France - KLM με την Delta θα καλύπτει το 25% των πτήσεων από Ευρώπη προς ΗΠΑ και το αντίστροφο. Συνδυαστικά, οι δύο εταιρείες θα πραγματοποιούν περισσότερες από 200 πτήσεις σε καθημερινή βάση και οι προσφερόμενες θέσεις επιβατών θα αγγίζουν τις 50.000 ημερησίως.

Tο προηγούμενο οικονομικό έτος, η Air France- KLM μείωσε το συνολικό εργατικό δυναμικό του κατά 2.700 θέσεις εργασίας, κυρίως μέσω πρόωρων συνταξιοδοτήσεων. O συνολικός αριθμός των εργαζομένων της έχει φτάσει τις 107.000. H διοίκηση έχει ως στόχο περαιτέρω μείωση του εργατικού δυναμικού της εφέτος, περίπου κατά τον ίδιο αριθμό με πέρυσι.

Μετά την τελευταία εξέλιξη, οι εκτιμήσεις για την ευρωπαϊκή αγορά των αερομεταφορών αναφέρονται σε τρεις κυριαρχικές δυνάμεις, αυτές των «Lufthansa», «British Airways» και «Air France - KLM», κάθε μία από τις οποίες διεκδικεί το κατά το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο, αναγκάζοντας τους μικρότερους ανταγωνιστές να βάλουν λουκέτο, ή να περιοριστούν στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών σε συγκεκριμένες αγορές.

Ομως, ακόμη και με αυτά τα μεγέθη, οι μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες αισθάνονται ανίσχυρες στο διεθνή ανταγωνισμό, εξαιτίας κυρίως της επιθετικής πολιτικής των αμερικανικών. Υπό την πίεση της «απελευθέρωσης» της παγκόσμιας αγοράς, οι ευρωπαϊκές εταιρείες σπεύδουν να συνάψουν συμμαχίες με τις αμερικανικές.

Αυτήν τη στιγμή, το προβάδισμα στην κούρσα του ανταγωνισμού έχει η «συμμαχία» «Star Alliance», στην οποία συμμετέχουν η αμερικανική «United Airlines» και η γερμανική «Lufthansa». Μετά τη γαλλο-ολλανδική συμφωνία, στη δεύτερη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «Sky Team», της οποίας ηγούνται η «Air France» και η «Delta Airlines». Στην τρίτη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «One World», την οποία συγκρότησαν η βρετανική «British Airways» και η «American Airlines».

Ως αποτέλεσμα αυτών των ανακατατάξεων, διογκώνεται το κύμα των εξαγορών και των συγχωνεύσεων εταιρειών σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι τρεις «συμμαχίες» δεν κρύβουν τις άγριες διαθέσεις τους, να εκτοπίσουν τις μικρότερες εταιρείες από την αγορά. Με θεμιτά και αθέμιτα μέσα, αξιοποιώντας το πλαίσιο του «ελεύθερου ανταγωνισμού» και της «ιδιωτικοποίησης», επιβάλλοντας τους όρους στους διεθνείς ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (Ευρωπαϊκή Ενωση, Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου), οδηγούν τις εταιρείες μεσαίου και μικρού μεγέθους στο δίλημμα: Λουκέτο, ή ξεπούλημα;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ