Οπως αναφέρθηκε, η τάση για την ανέγερση νέων μεγάλων εμπορικών κέντρων (άνω των 10.000 τ.μ.) θα συνεχιστεί και, βέβαια, αυτό έχει να κάνει με τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου και στον κλάδο αυτό, με στόχο την ακόμη μεγαλύτερη κερδοφορία του. Αλλωστε, όπως σημειώθηκε, στην Ελλάδα η αναλογία εμπορικής επιφάνειας ανά κάτοικο θεωρείται περιορισμένη, αφού αντιστοιχούν μόνο 50 τ.μ. ανά κάτοικο, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ των «27» είναι 150 τ.μ. ανά κάτοικο.
Σήμερα, στο Λεκανοπέδιο Αττικής λειτουργούν 18 εμπορικά κέντρα άνω των 10.000 τ.μ., εκ των οποίων 6 είναι μεταξύ 30.000 και 80.000 τ.μ., συγκεντρώνοντας συνολική έκταση 550.000 τ.μ. περίπου. Αυτή η έκταση το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί, καθώς εκκρεμεί η αδειοδότηση σε 15 εμπορικά κέντρα άνω των 10.000 τ.μ., εκ των οποίων τα 12 είναι μεταξύ 30.000 και 120.000 τ.μ. Πρόκειται για ένα σύνολο που θα καταλαμβάνει άλλα 750.000 τ.μ. περίπου.
Οπως διαπιστώνεται, τα ήδη υπάρχοντα μεγάλα εμπορικά κέντρα έχουν επιφέρει μεγάλη αποδυνάμωση του λιανικού εμπορίου στα κέντρα πόλης της Αθήνας και του Πειραιά, καθώς και στα συνοικιακά πολεοδομικά κέντρα, όπως αυτά της Νέας Ιωνίας, του Χαλανδρίου, του Μαρουσιού κ.ά. Αποτέλεσμα όλων αυτών βέβαια είναι τόσο η αύξηση της ανεργίας, όσο και η αύξηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, που αποτελεί σχεδόν τον κανόνα στα μεγάλα πολυκαταστήματα.
Η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας και με ηχηρές αναφορές περί «συμπαγούς πόλης», αναμένεται να φέρει ρυθμίσεις χωροθέτησης, αδειοδότησης και ανάπτυξης των νέων εμπορικών κέντρων, με προδιαγραφές τέτοιες που θα διευκολύνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ τους, και στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης κερδοφορίας τους. Παράλληλα, θα νομιμοποιούν όσα από τα ήδη υπάρχοντα έχουν πολεοδομικά προβλήματα (π.χ. το THE MALL στο Μαρούσι).
Eurokinissi |