Κυριακή 18 Φλεβάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΓΝΩΣΗΣ - ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Ενα αντιεπιστημονικό εγχείρημα

Το νομοσχέδιο μιλάει για δυο παράλληλους τομείς στην ανώτατη εκπαίδευση, τον πανεπιστημιακό και τον τεχνολογικό, που «λειτουργούν συμπληρωματικά, με διακριτές φυσιογνωμίες» και ρόλους.

Συγκεκριμένα, μάλιστα, λέει ότι «τα ιδρύματα του πανεπιστημιακού τομέα δίνουν έμφαση στην προαγωγή και ανάπτυξη της επιστήμης, στη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα και στην υψηλή θεωρητική και ολοκληρωμένη κατάρτιση του επιστημονικού και ακαδημαϊκού δυναμικού της χώρας».

Σχετικά με τα ΤΕΙ αναφέρει ότι «δίνουν έμφαση στην εκπαίδευση στελεχών εφαρμογών υψηλής ποιοτικής στάθμης, τα οποία με τη θεωρητική και εφαρμοσμένη επιστημονική κατάρτισή τους: αποτελούν συνδετικό κρίκο μεταξύ γνώσης και εφαρμογής, αναπτύσσοντας την εφαρμοσμένη διάσταση των επιστημών και των τεχνών στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία, και μεταφέρουν, χρησιμοποιούν και προάγουν σύγχρονη τεχνολογία, καθώς επίσης και μεθόδους, πρακτικές και τεχνικές στο χώρο των εφαρμογών».

Ολη η φιλοσοφία της ύπαρξης των ΤΕΙ σήμερα, στηρίζεται ακριβώς σ' αυτή την πλαστή διάκριση μεταξύ γνώσης και εφαρμογής. Το παραπάνω απόσπασμα του νομοσχεδίου μάλιστα, μπορεί να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι ο επιστήμονας - απόφοιτος του πανεπιστημίου κατέχει τη θεωρητική γνώση της επιστήμης του, αλλά δεν μπορεί να την εφαρμόσει. Χρειάζεται, λέει το υπουργείο, ο απόφοιτος του τεχνολογικού τομέα, για να εφαρμόσει την επιστήμη και να τη συνδέσει με τη γνώση, που έχει ο απόφοιτος του πανεπιστημιακού τομέα.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο διαχωρισμός γνώσης και εφαρμογής, είναι ένα εύρημα αστήρικτο και αντιεπιστημονικό. Η τεχνολογία είναι προϊόν βαθιάς κατάκτησης της γνώσης κι όχι διαχωρισμού από αυτήν. Το αντιεπιστημονικό «εύρημα» κρύβει την πικρή αλήθεια της ουσιαστικής υποβάθμισης των ΤΕΙ. Και η αλήθεια αυτή, ερμηνεύοντας τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου, όπως εκφράζεται από το παραπάνω απόσπασμα, είναι η εξής: ο απόφοιτος του πανεπιστημίου έχει την επιστημονική γνώση και τη δυνατότητα της εφαρμογής, ενώ ο απόφοιτος του ΤΕΙ έχει μόνο τη γνώση της εφαρμογής χωρίς την ουσιαστική θεωρητική γνώση της επιστήμης.

Με άλλα λόγια, είναι σα να παραδέχεται το υπουργείο ότι οι σπουδές στα ΤΕΙ προσφέρουν απλώς κατάρτιση. Ομως, χωρίς την ουσιαστική θεωρητική γνώση πάνω στην επιστήμη και την εξέλιξή της, η κατάρτιση και οι μέθοδοι εφαρμογής καθίστανται εφήμερες και γρήγορα αναλώσιμες.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ