Associated Press |
Το αντίθετο, μάλιστα, αφού η συνεχιζόμενη εμπορευματοποίηση του αθλήματος κάνει πιο εύκολο το έργο και φυσικά τα κέρδη του συγκεκριμένου κυκλώματος. Το παράδειγμα του κερδοφόρου... σκλαβοπάζαρου (επί της ουσίας) που τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μάστιγα, με τον εγκλωβισμό παιδιών ηλικίας 16-17 ετών ή και μικρότερης (κυρίως από φτωχές χώρες) που «δένονται» με συμβόλαια προκειμένου από τις ομάδες ή τους μάνατζερς να μοσχο-πωληθούν αργότερα με τεράστια ποσά, δείχνει ακριβώς το πόσο... κόπτονται οι υπεύθυνοι του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου...
Associated Press |
Το ποσοστό που με βάση τους νόμους δικαιούται να παίρνει ένας μάνατζερ ανέρχεται στο 8 έως 10% από την αμοιβή του ποδοσφαιριστή - πελάτη τους. Στην πραγματικότητα η προμήθεια είναι πολύ μεγαλύτερη, αφού συχνά οι μάνατζερ κάνουν ιδιωτικές συμφωνίες με τους ποδοσφαιριστές (φυσικά με άλλου είδους αμοιβή γι' αυτούς) ανάλογα με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο παίκτης, όπως π.χ. να αγωνιά για το πού θα συνεχίσει την καριέρα του ή να υπάρχει προοπτική να πάει σε ένα ανώτερο πρωτάθλημα.
Ουσιαστικά, από την έναρξη της περίφημης εποχής «Μποσμάν» στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, από τότε δηλαδή που οι ποδοσφαιριστές μένουν ελεύθεροι στο τέλος των συμβολαίων τους και παράλληλα μπορούν να πηγαίνουν όπου θέλουν, μέσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση άρχισε να γιγαντώνεται και ο ρόλος των απανταχού μάνατζερ. Σήμερα αυτοί είναι που καθορίζουν τα πάντα, αφού επί της ουσίας εξουσιάζουν ποδοσφαιριστές κι ομάδες, καθορίζουν το ύψος της αμοιβής του πελάτη τους ποδοσφαιριστή, αλλά και την ίδια την προτίμησή του σε ό,τι αφορά την ομάδα όπου θα συνεχίσει την καριέρα του. Δεν είναι λίγες οι φορές που παίκτες δηλώνουν ότι θέλουν να μείνουν σε κάποια ομάδα, ωστόσο η έλευση του μάνατζερ αλλάζει όλα τα δεδομένα. Οπως και οι περιπτώσεις που κάποιος παίκτης δεν εκφέρει καθόλου γνώμη εάν δεν πάρει κατευθύνσεις από το μάνατζέρ του. Δείγματα χαρακτηριστικά για τη σχέση που υπάρχει. Και βέβαια σε κάποιες άλλες περιπτώσεις αποδεικνύεται περίτρανα ο ρόλος των μάνατζερς και σε μια σειρά άλλα ζητήματα, όπως είναι η προώθηση και η προστασία του πελάτη τους μέσω των γνωριμιών στα ΜΜΕ ή των αντίστοιχων που διαθέτουν στην ομάδα όπου αγωνίζεται ο παίκτης, ενώ βέβαια δε λείπουν και οι περιπτώσεις που μάνατζερ παικτών έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε κυκλώματα στημένων αγώνων (με κύριο όπλο τους τον έλεγχο των πελατών τους).
Πλέον η γιγάντωση του κυκλώματος έχει φέρει και καινοτομίες, με γραφεία μάνατζερ να αγοράζουν ολόκληρες ομάδες εκμεταλλευόμενοι κυρίως τα οικονομικά προβλήματα προκειμένου να λειτουργήσουν σαν πεδίο διακίνησης των πελατών τους. Μάλιστα, όπως έχει αποδειχθεί σε αυτή την περίπτωση, τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά για την ίδια την ομάδα όταν το έργο ολοκληρωθεί... οι πρώην σωτήρες αναζητήσουν αλλού το πρόσφορο έδαφος για κέρδη.