Αναφερόμενος στις ολέθριες συνέπειες (σ.σ. τις ανέδειξε ο «Ρ» στις 16/10) που θα έχει για τις αρχαιότητες το εν λόγω νομοσχέδιο, ο ΣΕΚΑ σημειώνει ότι οι διατάξεις του αποτελούν «συνέχεια του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου "Περί βελτίωσης της επιχειρηματικότητας" και των «Μνημονίων Συν-αντίληψης και Συνεργασίας μεταξύ των πρώην ΥΠΠΟ και ΥΠΕΧΩΔΕ/ Μεταφορών και Δικτύων, που ορίζουν τους τρόπους επίσπευσης του αρχαιολογικού έργου στα μεγάλα δημόσια έργα». «Αντιμετωπίζοντας τις αρχαιότητες ως εμπόδιο στην ανάπτυξη» συνεχίζει ο ΣΕΚΑ, «τις αποφάσεις για τα αρχαιολογικά έργα δεν τις λαμβάνει αποκλειστικά η Αρχαιολογική Υπηρεσία, αλλά εμπλέκεται πλέον το υπουργείο Ανάπτυξης. Στο άρθρο 9, για την επιτάχυνση των επενδύσεων, ο ρόλος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας "αντικαθίσταται" από προεδρικά διατάγματα κατόπιν υποβολής κοινής πρότασης των υπουργείων Ανάπτυξης - Πολιτισμού κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, που θα καθορίζουν "τους ειδικούς όρους ανάδειξης και προστασίας αρχαιοτήτων και άλλων μνημείων, που ενδεχομένως εντοπίστηκαν κατά την υλοποίηση της επένδυσης ή υφίσταντο πριν την έναρξής της". Μάλιστα μετά από την έκδοση των ανωτέρω ΠΔ δεν απαιτείται άλλη απόφαση από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες. Η προτεινόμενη διάταξη υποβαθμίζει την Αρχαιολογική Υπηρεσία, παρακάμπτει τον αρχαιολογικό νόμο, κυρίως αντιβαίνει στις διατάξεις του Συντάγματος περί προστασίας της πολιτισμικής κληρονομιάς».
Ο σύλλογος επισημαίνει ότι «το πρώην ΥΠΠΟ και νυν τομέας Πολιτισμού - Αθλητισμού, παραδίδεται άνευ όρων και πέραν νόμων στην "ανάπτυξη". Ακολουθεί τη στρατηγική ιδιωτικοποίησης του πολιτισμού και αποτελεί ακόμα ένα βήμα προς την υλοποίηση του "Καλλικράτη" στον πολιτισμό, με συγχωνεύσεις - καταργήσεις υπηρεσιών, με τελικό στόχο μία Εφορεία Αρχαιοτήτων ανά Περιφέρεια. Αντί να υπερασπιστεί και να εκτελέσει τις αρμοδιότητές του - τη διαφύλαξη, ανάδειξη και διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς - παραδίδει τη σκυτάλη σε άλλους, σε γενικούς διευθυντές, που θα επικαλούνται την ανάπτυξη, αποβλέποντας ουσιαστικά στη ροή χρήματος στις τσέπες λίγων, των ιδιωτικών και όχι των κρατικών ταμείων».
Ο ΣΕΚΑ «απορρίπτει τις διατάξεις του νομοσχεδίου για τη "Διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις" ως απαράδεκτες και αντισυνταγματικές και ζητεί την άμεση απόσυρσή τους. Δεν επιτρέπεται να θυσιαστεί η πολιτισμική κληρονομιά στο βωμό της «ανάπτυξης» και να αφεθεί έρμαιο των συμφερόντων. Συντασσόμαστε στη διατήρηση του κύρους της αρχαιολογικής υπηρεσίας, που είναι η μόνη αρμόδια και υπεύθυνη για τη διαχείριση του αρχαίου υλικού πολιτισμού».