Τετάρτη 9 Μάη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΑΙΔΕΙΑ
Απαντες «αριστεύσαντες»!
  • Νέο «δώρο» της κυβέρνησης στην ιδιωτική εκπαίδευση το ΠΔ που καταργεί τη συμμετοχή των καθηγητών του δημοσίου στη διεξαγωγή των εξετάσεων στα ιδιωτικά λύκεια
  • Γονείς και εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης διαμαρτύρονται, εκφράζοντας φόβους για διαβλητές εξετάσεις που θα εξασφαλίζουν το «άριστα» στους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων

Απαίτηση του κινήματος παιδείας η ενίσχυση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης και να σταματήσει η εμπορευματοποίησή της (φωτό από παλιότερη κινητοποίηση)
Απαίτηση του κινήματος παιδείας η ενίσχυση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης και να σταματήσει η εμπορευματοποίησή της (φωτό από παλιότερη κινητοποίηση)
Ενα ακόμα «δώρο» - συσκευασμένο σε νομικό περιτύλιγμα - προσφέρει η κυβέρνηση στην ιδιωτική εκπαίδευση, επιχειρώντας, στα πλαίσια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής που εφαρμόζει μέσω της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης», να «αποσπάσει» όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές από τη δημόσια εκπαίδευση και να τους στείλει στην ιδιωτική, για να αυξηθούν ακόμα περισσότερο τα κέρδη των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται σ' αυτό το χώρο. Πρόκειται για το Προεδρικό Διάταγμα 86/2001, με το οποίο καθορίζεται νέος τρόπος διεξαγωγής των εξετάσεων στα ιδιωτικά λύκεια, για τα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας (τα λεγόμενα ενδοσχολικά), και τα οποία είναι 7 για τη Β΄ Λυκείου και 5 για τη Γ΄ Λυκείου.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο ΠΔ, οι εξετάσεις αυτές δε θα διεξάγονται πλέον υπό την εποπτεία μεικτής επιτροπής καθηγητών της Δημόσιας και της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης, αλλά μόνο από τους καθηγητές των ίδιων των ιδιωτικών σχολείων! Στο άρθρο 12, παρ. 2 του εν λόγω ΠΔ αναφέρεται: «Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων στην Α΄ τάξη και των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων στις Β΄ και Γ΄ τάξεις, δημοσίων και ιδιωτικών Ενιαίων Λυκείων, για τα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας, διατυπώνονται με τη συνεργασία των καθηγητών που διδάσκουν το ίδιο μάθημα στην ίδια τάξη κάθε Λυκείου και εγκρίνονται από τον διευθυντή του Λυκείου». Το νέο ΠΔ θα εφαρμοστεί από φέτος - τα τρία προηγούμενα χρόνια δεν εφαρμόστηκε γιατί οι εξετάσεις και επί των 14 μαθημάτων του Λυκείου ήταν πανελλαδικές και δεν υπήρχαν ενδοσχολικώς εξεταζόμενα μαθήματα - ενώ μέχρι το 1997 ίσχυε για τις εξετάσεις στα ιδιωτικά σχολεία ο νόμος 1892/90, ο οποίος στο άρθρο 111, παρ. 4 ανέφερε σχετικά: «...Οι απολυτήριες εξετάσεις των μαθητών των τελευταίων τάξεων των ιδιωτικών σχολείων διενεργούνται από μεικτές επιτροπές που αποτελούνται από ίσο αριθμό δημόσιων εκπαιδευτικών και ιδιωτικών εκπαιδευτικών του αντίστοιχου σχολείου...».

Διαβλητές οι εξετάσεις

Η μη συμμετοχή καθηγητών του δημοσίου στην εποπτεία των εξετάσεων στα ιδιωτικά λύκεια δημιουργεί υπόνοιες ότι αυτές θα είναι διαβλητές και όχι αξιοκρατικές και θα γίνεται προσπάθεια να εξασφαλιστεί η υψηλότερη βαθμολογία στους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων (το «άριστα» 20, δηλαδή), η οποία, ως γνωστόν, προσμετράται και διαμορφώνει κατά 30% το μέσο όρο του Εθνικού Απολυτηρίου (Και ναι μεν ισχύει ότι αυτή η βαθμολογία δεν παίζει ρόλο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πλην όμως παίζει ρόλο για άλλες περιπτώσεις, όπως, π.χ., στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, στην εισαγωγή σε πανεπιστήμια του εξωτερικού κ.α.).

Πάντως, οι υπόνοιες για αδιαφάνεια και αναξιοπιστία που εκφράζονται δεν έχουν να κάνουν με το «ποιόν» των καθηγητών των ιδιωτικών σχολείων, αλλά με την ουσία της ιδιωτικής εκπαίδευσης, η οποία, ως εμπορική επιχείρηση, στηρίζεται στους νόμους της αγοράς, λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και ενεργεί στη βάση του «δούναι και λαβείν». Ετσι, είναι μάλλον πιο δύσκολο για έναν καθηγητή ιδιωτικού σχολείου - σε σύγκριση με τον συνάδελφό του του δημόσιου - να βαθμολογήσει έναν μαθητή του με μοναδικό κριτήριο την αξιοκρατία, όταν σκέφτεται ότι πληρώνεται το μισθό του από τον επιχειρηματία, ο οποίος πληρώνεται, για να λειτουργεί το σχολείο, από το γονιό του μαθητή...

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλά ιδιωτικά σχολεία τα ενδοσχολικώς εξεταζόμενα μαθήματα δε διδάχτηκαν καν (!), αφού κατά την ώρα της διδασκαλίας τους γίνονταν επιπλέον φροντιστηριακά μαθήματα για τα Μαθηματικά, τα Αρχαία Ελληνικά και άλλα πρωτεύοντα μαθήματα. Η μη διδασκαλία αυτών των μαθημάτων σημαίνει, εκ των πραγμάτων, ότι και οι εξετάσεις σ' αυτά θα είναι «σικέ». Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι σε αρκετά σχολεία έχουν δοθεί από τα πριν και οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις των θεμάτων που θα μπουν στις «εξετάσεις»!

Το χειρότερο, δε, είναι ότι και σε κάποια δημόσια σχολεία εμφανίζονται μερικοί που ζητούν να γίνουν τα ίδια - να γίνουν, δηλαδή, εκ των προτέρων γνωστά στους μαθητές τα θέματα των εξετάσεων - για να μην υπάρχει «αθέμιτος ανταγωνισμός» και ευνοούνται οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων! Μ' αυτό τον τρόπο το «κακό» είναι διπλό, διότι στην εξαγορά και την εξαχρείωση που υπάρχει στην ιδιωτική εκπαίδευση, προστίθεται και ο ευτελισμός που θα επικρατήσει στη δημόσια...

Αντιδράσεις στη Λάρισα

Η αλλαγή του τρόπου διεξαγωγής των μαθητικών εξετάσεων στα ιδιωτικά λύκεια προκαλεί, ήδη, πολλές αντιδράσεις, πολύ περισσότερο που βρισκόμαστε σε περίοδο σχολικών εξετάσεων.

Οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των Δημόσιων Λυκείων της Λάρισας πραγματοποίησαν σύσκεψη και καλούν σήμερα στις 8 μ.μ. σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην κεντρική πλατεία της πόλης, προειδοποιώντας ότι αν εφαρμοστεί το ΠΔ θα καταφύγουν σε πιο δυναμικές κινητοποιήσεις και ζητώντας να συμμετέχουν και καθηγητές του δημοσίου στις εξετάσεις των ιδιωτικών σχολείων, για να εξασφαλιστεί η αξιοπιστία και να μην υπάρχει άνιση μεταχείριση μεταξύ των μαθητών του ιδιωτικού και του δημόσιου σχολείου.

Για το θέμα εξέδωσε ανακοίνωση και η ΕΛΜΕ Λάρισας, στην οποία, ανάμεσα στ' άλλα, αναφέρει ότι «το υπουργείο Παιδείας και γενικότερα η κυβερνητική πολιτική μ' αυτή την κίνηση ουσιαστικά πριμοδοτεί την ιδιωτική εκπαίδευση, δείχνοντας τη σαφή νεοφιλελεύθερη αντίληψή της στα ζητήματα της εκπαίδευσης». Και παρακάτω τονίζει: «Το συγκεκριμένο ΠΔ υπονομεύει το αδιάβλητο των εξετάσεων και ευτελίζει το κύρος τους». Και συνεχίζοντας, υπογραμμίζει: «Σήμερα που είναι σ' όλους αντιληπτό ότι το Λύκειο έχει μετατραπεί σ' ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο κι έχει αφαιρεθεί ο μορφωτικός του χαρακτήρας, επιβάλλεται, όχι μόνο η ακύρωση νέων ρυθμίσεων που εντείνουν τη μετατροπή της γνώσης σε εμπορευματοποιήσιμο είδος, αλλά η κατάργηση όλου του αντιεκπαιδευτικού πλέγματος των νόμων 2525/97 και 2640/98»...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ