Πέμπτη 17 Ιούλη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΤΖΕΪΜΣ ΓΚΡΕΪ
Κάποτε στη Νέα Υόρκη

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της πέμπτης κατά σειρά, μελαγχολικής ταινίας του ταλαντούχου σκηνοθέτη Τζέιμς Γκρέι δεν είναι τόσο η χλιαρή ρομαντική ιστορία με τα έντονα στοιχεία μελοδράματος που αυτή αφηγείται, αλλά η ακριβής και κυνική εικόνα με την οποία περιγράφει την εποχή και το περιβάλλον στο οποίο εκτυλίσσεται. Επίσης, η ταινία παρέχει σημαντικές πληροφορίες για το κέντρο υποδοχής του Ellis Island, απ' όπου πέρασε το μεγαλύτερο κύμα μετανάστευσης στη σύγχρονη ιστορία, πόρτα εισόδου, τρομερά επιλεκτική για τις δυο αδελφές από τη Σιλεσία, την Εύα και τη Μάγδα, πρώτο σκαλί για την είσοδο στο πολυπόθητο αμερικανικό όνειρο. Η σκηνοθεσία της πρώτης ταινίας εποχής του Γκρέι δεν έχει τίποτα για να καταπλήξει, παρότι συγκεντρώνει όλες τις παραμέτρους για να είναι κλασική, κομψή, πυκνή και διακριτική, αλλά και απόμακρη και παγερά ψυχρή. Η Αμερική, ο νεοϋορκέζικος κοσμοπολιτισμός, το αμερικανικό όνειρο, που γι' αυτό μπορούσε κανείς να θυσιάσει τον εαυτό του και τους άλλους, όλα βρίσκονται εκεί κι όμως ο σκηνοθέτης δεν αγγίζει αυτά που ο ίδιος προτάσσει σαν ουσιώδη. Ο Τζέιμς Γκρέι αποτίει φόρο τιμής στον Τσάρλι Τσάπλιν και την ταινία του «Ο Μετανάστης» (1917) με την οποία ο μεγάλος κωμικός καυτηριάζει τις μεθόδους που χρησιμοποιούσαν στο κέντρο υποδοχής...

Η ταινία, το βάρος της οποίας επωμίζεται η Μαρί Κοτιγιάρ (Εύα) σε ρόλο ηρωίδας τραγωδίας, αφηγείται το όραμα για ανεξαρτησία, το πείσμα και τη θέληση της Πολωνής που έφθασε στην Αμερική το 1920 μετά την καταστροφή που έφερε ο Μεγάλος Πόλεμος 1914-18, με την αδελφή της Μάγδα που, άρρωστη από φυματίωση, παραμένει σε καραντίνα στο κέντρο υποδοχής και το κόστος για να βγει από κει είναι υπέρογκο. Απέναντι στην Εύα, σαν ένα είδος ζώντος θεού, ο τσαρλατάνος Μπρούνο Βάις, ένας χαρακτήρας αμφίσημος που ο Τζόακιν Φένιξ ερμηνεύει με διακριτικότητα. Το χρώμα της ώχρας κυριαρχεί στην εικόνα του δράματος που ξετυλίγεται στα καλούπια ενός στενού σεναρίου, με τη βάση του να μη μετακινείται από το ενδιαφέρον για τη θυσία της Εύας. Η Εύα και ο Βάις, χαρακτηριστικές μορφές, που προσπαθούν να επιβιώσουν στην καπιταλιστική ζούγκλα της Αμερικής του 1920, όπου το μόνο που μετρά είναι το χρήμα, βασιζόμενοι στα ένστικτά τους.

Με τους: Μαριόν Κοτιγιάρ, Χόακιν Φένιξ, Τζέρεμι Ρένερ κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ, ΓΑΛΛΙΑ (2013).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ