Η έκδοση φιλοδοξεί να αποτελέσει μία πολυεπίπεδη αφετηρία για την επαφή του αναγνωστικού κοινού με το έργο του Αλέκου Ξένου. Αφορμή και βασικό υλικό της αποτελεί το Αρχείο του συνθέτη που απόκειται στο Τμήμα των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη.
Ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να ακούσει την αυθεντική φωνή και να παρακολουθήσει τη συναρπαστική ζωή του συνθέτη μέσα από το κείμενο της «Αυτοβιογραφίας» του (σχολιασμένης από τον επιμελητή του τόμου Αλέξανδρο Χαρκιολάκη). Το «Χρονολόγιο» της ζωής του (συνταγμένο από τον Διονύση Σέρρα), αφενός, καλύπτει τα κενά που μένουν από την αυτοβιογραφική αφήγηση και, αφετέρου, δίνει τη δυνατότητα να ενταχθεί η ατομική του πορεία μέσα στο ιστορικό της πλαίσιο.
Το έργο του αναδεικνύεται μέσω της αναλυτικής καταγραφής του προσωπικού του Αρχείου του (συνταγμένης από τη Βαλεντίνη Τσελίκα), την Εργογραφία του (σχολιασμένη από τον Διονύση Μπουκουβάλα) και τη δισκογραφική του παραγωγή (από τον Θωμά Ταμβάκο). Ακόμη, και ίσως σημαντικότερο απ' όλα, ο αναγνώστης μπορεί να έρθει σε επαφή με την ίδια τη μουσική του Αλέκου Ξένου μέσα από το δίσκο ακτίνας (CD) που εντάσσεται στην έκδοση και περιλαμβάνει τρία έργα του: τη Συμφωνία αρ.1 της Αντίστασης, τον Σπάρτακο και το Ο Διγενής δεν πέθανε.
Το γλαφυρό ύφος της «Αυτοβιογραφίας» του «συνθέτη της Αντίστασης» λειτουργεί με τρόπο γοητευτικό, όταν περιγράφει εικόνες από τους διάφορους σταθμούς της ζωής του. Η αξία, όμως, ενός τέτοιου κειμένου πολλαπλασιάζεται, δεδομένου ότι ο Αλέκος Ξένος υπήρξε ένας από τους συνδιαμορφωτές της ιστορικής πραγματικότητας μιας εξαιρετικά κρίσιμης για την Ελλάδα εποχής. Αλλωστε, υπήρξε μέλος του ΚΚΕ και του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, δραστήριος συνδικαλιστής. Οπως λέει κι εκείνος σε μια αποστροφή του λόγου του «ήμουν ένας καλλιτέχνης και λαχταρούσα να εκφράσω με την τέχνη μου τα οράματα της ψυχής μου, τους παλμούς της εποχής μας, τους πόθους του εργαζόμενου λαού μας».