Πέμπτη 11 Δεκέμβρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΣΟΚΟΥΡΟΦ
Η ρωσική κιβωτός

Υπερεκτιμημένη ταινία που έγινε γνωστή ως σκηνοθετικός άθλος γιατί συνίσταται σε ένα πλάνο, μια μοναδική λήψη, με αδιάκοπη κίνηση της ψηφιακής κάμερας για 95 ολόκληρα λεπτά, όσο η διάρκεια του φιλμ. Σε αυτήν τη μιάμιση ώρα παρελαύνουν τρεις αιώνες ρωσικής Ιστορίας, από τον Μέγα Πέτρο, «που έμαθε στους Ρώσους να σέβονται τον εαυτό τους», μέχρι την πτώση των Ρομανόφ. Η Ιστορία αναβιώνει στους χώρους του Μουσείου Ερμιτάζ, των αλλοτινών χειμερινών ανακτόρων. Από τις πιο πρωτότυπες ιδέες! Τέχνη και Ιστορία σε μαγευτική συνένωση! Η ταινία γυρίστηκε σε μια μέρα (για τόσο παραχωρήθηκε το Μουσείο στον Σοκούροφ) μετά από μήνες προετοιμασιών και προβών. Το σημαντικό στο φιλμ δεν άπτεται του καθαυτού περιεχομένου αλλά αφορά στη διάρκεια και «συνεχικότητά» του... Για ποιο πράγμα θα μιλούσαμε όμως εάν η ταινία είχε γυριστεί με το συμβατικό, τον κανονικό τρόπο;

Ενας αόρατος κινηματογραφιστής - ο Σοκούροφ είναι που σχολιάζει σε voice off - ξυπνά στο εσωτερικό του Μουσείου και, άγνωστο πώς, συναντιέται με έναν Γάλλο ευγενή, ένα μαρκήσιο διπλωμάτη με ρόλο οδηγού στην κοινή περιπλάνησή τους στο αχανές Ερμιτάζ. Σκέψεις και συζητήσεις πάνω στην Ιστορία και την Τέχνη, στη σχέση της Ρωσίας με την Ευρώπη κι άλλα τέτοια... Και στις μυθικές αίθουσες, στη μια μετά την άλλη, ξαναζωντανεύει το μεγαλείο του φωτεινού, πολυτελούς και ζηλευτού - κατά Σοκούροφ - αυτοκρατορικού παρελθόντος, σε αντιδιαστολή πάντα με τη μοναδική «σκηνή αστραπή» που παραπέμπει, στο '17, στην Επανάσταση των Μπολσεβίκων και απεικονίζει τρεις άνδρες με σκούρα κοστούμια στο ημίφως, δεν ακούμε τα λόγια τους, βλέπουμε όμως τις σπασμωδικές τους κινήσεις που μυρίζουν μηχανορραφία και τρόμο... («Αλκυονίς»).

Παραγωγή: Ρωσία, Γερμανία, Ιαπωνία, Φινλανδία, Δανία (2002).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ