Καθυστερήσεις, εκτόξευση του κόστους, τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων και λουκέτα στα εμπορικά καταστήματα
Motion Team |
Ανεξάρτητα από το πώς θα συνεχιστεί το πολύπαθο έργο, από τη μέχρι τώρα πορεία επιβεβαιώνεται ότι το κυνήγι του κέρδους από τα κατασκευαστικά μεγαθήρια είναι παράγοντας που υπονομεύει τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες. Στην περίπτωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, ο χρόνος κατασκευής του έργου επιμηκύνθηκε σε όφελος των κατασκευαστών, το κόστος εκτινάχθηκε στα ύψη, τα δικαιώματα των εργαζομένων στο έργο ισοπεδώθηκαν κυριολεκτικά.
Επιπλέον, στην πόλη προέκυψαν σημαντικές επιπτώσεις σε εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που οδηγήθηκαν στο κλείσιμο ή απειλούνται με λουκέτο, εξαιτίας της καθυστέρησης της κατασκευής του Μετρό και των εργοταξίων κατά μήκος των κεντρικών δρόμων. Κι όπως ο λαός πληρώνει ακριβά την κατασκευή του έργου, έτσι θα κληθεί να χρυσοπληρώσει και τη χρήση του, όταν ολοκληρωθεί.
MotionTeam |
Επιπλέον, στα έργα του Μετρό, εξαιτίας της έλλειψης μέτρων ασφαλείας, σημειώθηκαν σοβαρά εργατικά ατυχήματα. Το Φλεβάρη του 2009 ένας 50χρονος εργάτης σκοτώθηκε, όταν συνεθλίβη κάτω από εξάρτημα γερανού, στο εργοτάξιο του Σιδηροδρομικού Σταθμού. Επιπλέον, σύμφωνα με όσα κατάφεραν να γίνουν γνωστά, από τύχη δε θρηνήσαμε θύματα όταν:
Motion Team |
Πολλοί από τους καταστηματάρχες που έτυχε να βρεθούν στη διαδρομή που χαράχτηκε για το Μετρό, αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο μια ώρα γρηγορότερα. Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην πρόσβαση στα καταστήματά τους ήρθαν να επιδεινώσουν την ήδη δεινή θέση των μικρών και αυτοαπασχολούμενων ΕΒΕ που ταυτόχρονα χτυπιούνται από τα καταστήματα των πολυεθνικών, την κρίση και τα μέτρα των κυβερνήσεων του κεφαλαίου.
Ιδιαίτερα οξυμένο ήταν το πρόβλημα στην Οδό Δελφών, στο τμήμα που ο δρόμος έκλεισε για πάνω από ένα χρόνο. Και ενώ για χρόνια, όσοι πλήττονταν από τα έργα κατασκευής του Μετρό διεκδικούσαν μέτρα ανακούφισης, αποζημιώσεις, απαλλαγή από φόρους και τέλη, οι κυβερνήσεις επιδίδονταν σε έναν διαρκή εμπαιγμό σε βάρος τους. Μόλις τον Ιούλη του 2014, η κυβέρνηση εξήγγειλε ως μέτρο στήριξης την ένταξή τους σε κάποια προγράμματα του ΟΑΕΔ!
Από την πείρα της κατασκευής του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, αποδεικνύεται ότι η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, στην οποία εντάσσεται και η ανάθεση των δημόσιων έργων σε ιδιώτες εργολάβους, δε θέλει και δεν μπορεί να εξασφαλίσει την κατασκευή τους χωρίς εκτίναξη του κόστους, χωρίς τεράστιες καθυστερήσεις, χωρίς να μπαίνει σε κίνδυνο η εργασία και τα δικαιώματα των εργαζομένων σ' αυτά.
Από εδώ προκύπτει η ανάγκη για δημιουργία δημόσιου φορέα κατασκευών, που μέσα από κεντρικό σχεδιασμό, θα ιεραρχεί και θα σχεδιάζει όλα τα μεγάλα έργα υποδομής για τη βελτίωση και την προστασία της ζωής του εργαζόμενου λαού, όπως προτείνει το ΚΚΕ.
Σήμερα, με αφορμή και τις τελευταίες εξελίξεις, η Κομματική Οργάνωση Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους στο Μετρό της Θεσσαλονίκης να μην αναγνωρίσουν και να μη δεχτούν καμία απόλυση, να απαιτήσουν να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την ταχεία ολοκλήρωση του έργου, χωρίς επιβάρυνση του προϋπολογισμού του, με πλήρη δικαιώματα των εργαζομένων, με ευθύνη του κράτους.
Προειδοποιεί ότι αυτό που μεθοδεύεται είναι η συνέχιση του έργου από τους ίδιους και νέους «εθνικούς» εργολάβους, που εκβιάζουν για περισσότερα κονδύλια και κέρδη, απαλλασσόμενοι πρώτα απ' όλα από τους εργαζόμενους και τα δικαιώματά τους.
Ξεκαθαρίζει ότι το ΜΕΤΡΟ, αν και όποτε κατασκευαστεί, «θα το πληρώσουν "χρυσάφι" οι εργαζόμενοι στο έργο και οι κάτοικοι της πόλης που θα κληθούν με υψηλή τιμή εισιτηρίου, με φόρους τοπικούς ή γενικούς να πλουτίσουν ακόμα περισσότερο τους κατασκευαστικούς ομίλους, καθώς το κόστος θα εκτοξευτεί ακόμα περισσότερο».
«Για μια ακόμη φορά, μέσα και από το παράδειγμα του Μετρό, δικαιώνεται η αναγκαία, ώριμη και επίκαιρη πρόταση του ΚΚΕ, για Ενιαίο Κρατικό Φορέα Κατασκευών στο πλαίσιο ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης και με την εξουσία στα χέρια των παραγωγών του πλούτου. Προϋπόθεση είναι η ισχυροποίηση του ΚΚΕ παντού και η σύγκρουση με τα επιχειρηματικά συμφέροντα, κυβερνήσεις και κόμματα που εκπροσωπούν αυτά, και την Ευρωπαϊκή Ενωση που τα στηρίζει», καταλήγει, ανάμεσα σε άλλα, η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.