Παρασκευή 3 Ιούλη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσικά «μυθιστορήματα»

Για τις 14 Ιούλη αναβάλλεται η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, με το Γαλλοκαναδό πιανίστα και συνθέτη Αλέν Λεφέβρ, στο Ηρώδειο, στις 21.00, που είναι η πρώτη από τις δύο συναυλίες που θα δώσει φέτος, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Με σολίστ τον Λεφέβρ και υπό την μπαγκέτα του διευθυντή της, Στέφανου Τσιαλή, η Ορχήστρα θα ερμηνεύσει στο πρώτο μέρος της συναυλίας το Κοντσέρτο για πιάνο του Εντβαρντ Γκριγκ, απαύγασμα λυρισμού, ποιητικότητας και δεξιοτεχνικών απαιτήσεων. Επεται το συγκλονιστικό, μυστηριακό κι εκρηκτικό μουσικό «μυθιστόρημα» που «αφηγείται» ο Γκούσταβ Μάλερ, στην παρτιτούρα της Πέμπτης Συμφωνίας του.

Ο Νορβηγός, ρομαντικός συνθέτης Εντβαρντ Γκριγκ έγραψε το Κοντσέρτο για πιάνο (παραδόξως το μοναδικό ολοκληρωμένο κοντσέρτο στην εργογραφία του) σε ηλικία 25 ετών, έχοντας ως πηγή έμπνευσης το αντίστοιχο Κοντσέρτο του Σούμαν. Το έργο του Γκριγκ, φέροντας στοιχεία της γερμανικής ρομαντικής παράδοσης, αλλά και της παραδοσιακής μουσικής της ιδιαίτερης πατρίδας του και συνδυάζοντας λυρισμό και δεξιοτεχνία, απέσπασε κατά την πρεμιέρα του στη Δανία, την άνοιξη του 1869, τη θερμή υποδοχή του κοινού και έκτοτε το θαυμασμό σπουδαίων συνθετών από τον Λιστ έως τον Σένμπεργκ.

Καθιερωμένη ως μία από τις δημοφιλέστερες συμφωνίες του Γκούσταβ Μάλερ, η Πέμπτη Συμφωνία σηματοδοτεί τη στροφή του Αυστριακού συνθέτη προς μία πιο αφηρημένη, υποκειμενική και δαιδαλώδη δομικά μουσική γραφή, φορτισμένη συναισθηματικά και πιο ανοικτή σε διαφορετικές αναγνώσεις.

Η Συμφωνία χωρίζεται σε τρεις ενότητες: Η πρώτη περιλαμβάνει τα δύο πρώτα μέρη, που γράφτηκαν το καλοκαίρι του 1901, λίγους μόλις μήνες μετά από μία, παρ' ολίγον μοιραία για τον Μάλερ, περιπέτεια υγείας. Το πρώτο μέρος είναι ένα μακάβριο πένθιμο εμβατήριο, ενώ το δεύτερο εκφράζει μια άγρια και επώδυνη, εσωτερική σύγκρουση. Την τραγική αυτή ατμόσφαιρα έρχεται να διαλύσει η δεύτερη ενότητα, που περιλαμβάνει και το κομβικό σημείο όλης της Συμφωνίας, ένα βαλς σχεδόν... «σχιζοφρενικό». Η τρίτη ενότητα γράφτηκε το καλοκαίρι του 1902, σε μια περίοδο ψυχικής ευφορίας, μια που τον προηγούμενο χειμώνα ο συνθέτης είχε γνωρίσει, ερωτευτεί και παντρευτεί την Αλμα Σίντλερ. Η Πέμπτη Συμφωνία αναπτύσσεται, δηλαδή, ως ένα συγκλονιστικό «μουσικό μυθιστόρημα», που διανύει μια μακριά διαδρομή, από τα σκοτεινά χρώματα του πρώτου μέρους ως τη θριαμβευτική κατάφαση της ζωής στο φινάλε.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Θαυμάστηκε για τη δύναμη και πρωτοτυπία των ερμηνειών του (2016-11-02 00:00:00.0)
Μουσική με πανσέληνο (2012-08-26 00:00:00.0)
Το τραγούδι της Γης (2008-07-18 00:00:00.0)
Συμφωνικό πανόραμα (2000-11-07 00:00:00.0)
Μπεζάρ στην ΕΤ-3 (1996-01-25 00:00:00.0)
Μάλερ, Ραβέλ και Μπεζάρ (1996-01-04 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ