Πέμπτη 24 Δεκέμβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΝΑΝΙ ΜΟΡΕΤΙ
Η μητέρα μου

Η συγκεκριμένη ταινία δεν είναι η καλύτερη του σκηνοθέτη, ανήκει όμως στις πιο ώριμες αυτοβιογραφικές του δουλειές, εφόσον αφηγείται τις τελευταίες μέρες ζωής μιας καθηγήτριας στο λύκειο - όπως ακριβώς ήταν η μητέρα του σκηνοθέτη που πέθανε 5 χρόνια πριν, κατά τη διαδικασία του μοντάζ της ταινίας «Habemus Papam» (2011). Μια ταινία για την πολυαγαπημένη μητέρα, αλλά και για το σινεμά και τη σχέση πραγματικότητας και μυθοπλασίας. Φόρος τιμής στην μητέρα που «φεύγει», συνοδευόμενη αδιάλειπτα από τα 2 της παιδιά. Εναν μηχανικό (Νάνι Μορέτι) που αφήνει τη δουλειά του για να την περιποιηθεί σαν να είναι μικρό κοριτσάκι (εδώ οι ρόλοι αντιστρέφονται) και μιας σκηνοθέτη κινηματογράφου (Μαργκερίτα Μπούι) που τώρα βρίσκεται στα γυρίσματα μιας ταινίας για την κρίση - δεν φαίνεται πεισμένη για το θέμα, το αντιμετωπίζει σαν καθήκον - με συγκρούσεις των εργαζομένων με τα καινούργια αφεντικά του εργοστασίου, κάτι Αμερικανούς που υπόσχονται περικοπές και απολύσεις. Ωστόσο, η πολιτική αυτή διάσταση περνά σε δεύτερο πλάνο, χάνοντας κάθε χαρακτήρα επείγοντος και αναγκαίου. Τίποτα το σπουδαίο δεν συμβαίνει στο πλαίσιο του ανύπαρκτου σεναρίου, των κοινότοπων διαλόγων, των στερεοτύπων αναμονής και των επιφανειακών χαρακτήρων. Ο Μορέτι μοιάζει σε στιγμές να μην έχει τίποτα να πει στο κοινό...

Κούραση αλλά και ειλικρίνεια αποπνέει η, ιδιωτικού πόνου, ταινία «Η Μητέρα μου», μια ακόμη επεξεργασία του πένθους που άρχισε με «Το δωμάτιο του γιου μου» (2001). Το σινεμά του δύσπιστου και αγανακτισμένου παρατηρητή Νάνι Μορέτι κινείται μεταξύ προτάσεων, εκ πρώτης όψεως αντιφατικών και στηρίζεται πεισματικά σε ζητήματα ηθικής. Από τη μια βρίσκεται η σημερινή κοινωνία κι από την άλλη αυτός, οχυρωμένος πίσω από την κάμερα, εγωκεντρικός, ενοχλημένος και ενοχλητικός. Ο Νάνι Μορέτι ξεγυμνώνει τον εαυτό του σε σχέση με τα κινηματογραφικά του «alter ego» και εδώ, σε ένα διάλογο με διαφορετική ποιότητα, μπαίνει στο σώμα της Μαργκερίτα Μπούι. Σαν να αισθανόταν την ανάγκη να απελευθερωθεί από το προσωπείο του και να κοιταχθεί κατά πρόσωπο. Μ' αυτήν την έννοια Μορέτι και Μπούι κατορθώνουν κάτι δύσκολο: Να διαχέονται ο ένας μέσα στην άλλη, δίνοντας ζωή σε μια αυθεντική ιδιοφυία. Καθόλου τυχαία ίσως, ο Μορέτι σμικρύνει σταδιακά το μέρος του ως ηθοποιού και σκηνοθέτη. Η σκιά του επικείμενου θανάτου της μητέρας πλακώνει τα πάντα. Ο Μορέτι δεν έψαξε υπεκφυγές και εύκολους νεολογισμούς. Πήγε κατευθείαν στο μεδούλι...

Με τους: Νάνι Μορέτι, Τζον Τουρτούρο, Τζούλια Λαζαρίνι, Μαργκερίτα Μπούι, κ.ά.

Παραγωγή: «Mia madre», Ιταλία (2015)


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ