Η επίσκεψη του σοσιαλδημοκράτη Γερμανού αντικαγκελάριου στη Μόσχα με γεωστρατηγικά και οικονομικά κίνητρα
Αυτό που κόμιζε ο Γκάμπριελ και η συνοδεία του των πάνω από 20 επιχειρηματιών, ήταν επί της ουσίας η διάθεση ισχυρού τμήματος της γερμανικής αστικής τάξης να βελτιωθούν οι σχέσεις και σε ζητήματα που διαπιστώνονται διαφοροποιήσεις με κορυφαίο αυτό των κυρώσεων της ΕΕ, ώστε οι διμερείς εμπορικές σχέσεις να βελτιωθούν, να συνεχιστούν δηλαδή απρόσκοπτα οι μπίζνες των μονοπωλίων και των δύο χωρών, που επλήγησαν ειδικά το τελευταίο διάστημα. Αυτό, άλλωστε, επισήμανε και ο Ρώσος Πρόεδρος που έκανε λόγο για πτώση των εμπορικών συναλλαγών κατά 13,7% το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Αν και δεν έγιναν πολλά γνωστά από τις επαφές του Γκάμπριελ, που ωστόσο και ο ίδιος είπε ότι τα αποτελέσματα θα έρθουν όχι άμεσα αλλά το επόμενο διάστημα, ο ομόλογός του υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης της Ρωσίας, Αλεξέι Ουλιουκάιεφ δημοσιοποίησε ότι τα κύρια ζητήματα στην ατζέντα των συζητήσεων αφορούσαν μεγάλα σχέδια προς υλοποίηση. Συγκεκριμένα, το προχώρημα του αγωγού φυσικού αερίου «Βόρειο Ρεύμα -2» (North Stream 2), που θα πηγαίνει παράλληλα με τη διαδρομή του υπαρκτού αγωγού ρωσικού αερίου, με το ίδιο όνομα ώστε να διπλασιαστεί η ποσότητα που θα φτάνει μέσω της Βαλτικής στη Γερμανία. Στο νέο αγωγό όπως και στον προηγούμενο συμμετέχουν στην κατασκευή και εκμετάλλευση ρωσικά, γερμανικά και άλλα ευρωπαϊκά μονοπώλια, όπως η ρωσική ενεργειακή «Gazprom», η BASF, η ΕΝΙ. Στο σχέδιο αυτό έχουν εκδηλώσει πιο ανοιχτά την αντίθεσή τους οι ΗΠΑ και η Πολωνία, προβάλλοντας ότι έτσι ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός θα έχει κυρίαρχη θέση στην τροφοδοσία της ΕΕ, θα μειώσει τις ροές μέσω της Ουκρανίας που έχουν ισχύ μέχρι το 2019 και έτσι θα χτυπηθεί και άλλο η εξασθενημένη ουκρανική οικονομία. Επίσης, συζητήθηκε η δυνατότητα διεύρυνση του συνδετήριου αγωγού αερίου στο έδαφος της Γερμανίας (ΟPAL), που κατευθύνεται από το βόρειο λιμάνι Γκρέιφσβαλντ στο Ολμπερνχάου κοντά στα γερμανοτσεχικά σύνορα στον οποίο συμμετέχει και η «Γκάζπρομ».
Και από τις αντιρρήσεις των ΗΠΑ, Πολωνίας, γίνεται δηλαδή φανερό ότι διακυβεύονται ισχυρότατα οικονομικά και γεωστρατηγικά συμφέροντα, δείγμα του οξύτατου ανταγωνισμού, ανεξάρτητα από τους διάφορους συνδυασμούς συμφωνιών ανάμεσα σε μονοπωλιακούς ομίλους.
Επίσης, το ενδιαφέρον γερμανικών μονοπωλίων έχει τραβήξει η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Μόσχας - Καζάν. Από τις επιχειρηματικές συναντήσεις καπιταλιστών και από τις δύο χώρες εξετάζεται επίσης το ζήτημα της υποκατάστασης των εισαγωγών στη Ρωσία που πλήττονται από τις κυρώσεις από τρίτες χώρες. Τέλος, ανακοινώθηκε ότι το επόμενο «ραντεβού» των δύο πλευρών για τη διεύρυνση των εμπορικών σχέσεων θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της κοινής ομάδας εργασίας στις 31 Οκτώβρη στη Μόσχα.
Το δικό της ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η είδηση ότι Γερμανοί καπιταλιστές ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν επενδύσεις αρχικά ύψους 250 εκατομμυρίων δολαρίων στη Χερσόνησο της Κριμαίας και στη Σεβαστούπολη που έχει ενσωματωθεί στη Ρώσικη Ομοσπονδία. Και αυτό, παρά τις κυρώσεις, την αντιπαράθεση Δύσης - Ρωσίας για την Ουκρανία, που θεωρεί την περιοχή κατεχόμενη. Οι κλάδοι που κυρίως ενδιαφέρουν, σύμφωνα με τον Μπέρνχαρντ Μίλερ, μέλος αντιπροσωπείας επιχειρηματιών που επισκέφτηκε πρόσφατα την περιοχή - όπως μετέδωσε το ρωσικό πρακτορείο ITAR TASS - είναι κατά προτεραιότητα η ανακύκλωση σκουπιδιών και στη συνέχεια ο Τουρισμός. Μάλιστα, ο Μίλερ είπε ότι στην πρώτη επίσκεψη δημιουργήθηκε η λεγόμενη Γερμανο- Ρωσική Κοινότητα για πολιτιστικές και βιομηχανικές σχέσεις, στην οποία συμμετέχουν περίπου 80 επιχειρηματίες. Να σημειώσουμε, επίσης, ότι και Γάλλοι και Ιταλοί επιχειρηματίες έχουν δείξει ενδιαφέρον για την εν λόγω περιοχή.
Από την όλη υπόθεση, επιβεβαιώνεται, για άλλη μια φορά, πως οι άρχουσες τάξεις, που το μόνο σίγουρο είναι ότι τσακίζουν τους λαούς τους, διαγκωνίζονται μεταξύ τους για το μέγιστο κέρδος, ενώ οι κόντρες συμβαδίζουν και με κοινές μπίζνες και κολιγιές, που συνεχώς αναδιαμορφώνονται.