Σάββατο 13 Μάη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
«ΕΘΝΙΚΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ»
Προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κεφαλαίου

Eurokinissi

Η πλήρης σύμπλευση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τις επιδιώξεις του κεφαλαίου σε έναν ακόμη κρίσιμο τομέα της οικονομίας, των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, αναδείχθηκε τις προηγούμενες μέρες με αφορμή το συνέδριο που διοργάνωσε ο ΣΕΒ με θέμα την «Ψηφιακή Στρατηγική της Ελλάδας», αλλά και την επίσκεψη που πραγματοποίησε στη χώρα μας ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Αντ. Ανσιπ.

Ταυτόχρονα, υπήρξε και η ανακοίνωση του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής για την οριστική έγκριση του σχεδιασμού ανάπτυξης των δικτύων νέας γενιάς (NGA) μέχρι το 2020, συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, αλλά και η επίσκεψη του αρμόδιου υπουργού Ν. Παππά στο Ισραήλ, έπειτα από επίσημη πρόσκληση του Ισραηλινού ομολόγου του, για την ενίσχυση της συνεργασίας Ελλάδας - Ισραήλ σε θέματα τηλεπικοινωνιών και νέων τεχνολογιών.

Γενικότερα, όλο αυτό το διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς έχει ξεκινήσει η ροή κοινοτικών και κρατικών κονδυλίων για την ενίσχυση του συγκεκριμένου τομέα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που θέτει η «ψηφιακή ατζέντα» της ΕΕ και με στόχο την ενίσχυση της θέσης των ευρωπαϊκών μονοπωλιακών ομίλων στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, καθώς οι νέες τεχνολογίες θεωρούνται κρίσιμης και ζωτικής σημασίας για τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών μονοπωλίων.

Υποδείξεις από το εγχώριο κεφάλαιο...

Αγωνία για το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι «ουραγός» στην εποχή της «4ης βιομηχανικής επανάστασης, η οποία είναι ψηφιακή» εξέφρασε ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Δ. Φέσσας, από το βήμα του συνεδρίου που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος χτες και προχτές στο Μέγαρο Μουσικής. Οπως είπε, «αν δεν κάνουμε κάτι δραστικό, σύντομα θα βρεθούμε εκτός των ανεπτυγμένων χωρών» και χαρακτήρισε απογοητευτικό το γεγονός ότι με βάση τους σχετικούς ευρωπαϊκούς δείκτες, η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα στην 26η θέση στο σύνολο των 28 κρατών.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ στάθηκε ιδιαίτερα στις ελλιπείς εγχώριες ψηφιακές υποδομές, αφού παραθέτοντας τα σχετικά επίσημα στοιχεία, είπε ότι σήμερα η γεωγραφική κάλυψη από νέας γενιάς δίκτυα περιορίζεται στο 36%, που είναι το μισό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ την ίδια στιγμή το κόστος πρόσβασης σε αυτά τα δίκτυα είναι κατά 46% υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επίσης, σημείωσε τη μικρή συνεισφορά στην οικονομία που έχει σήμερα ο κλάδος των ΤΠΕ, που αντιστοιχεί στο 16,3% του ΑΕΠ, από το οποίο σχεδόν το μισό προέρχεται από τις τηλεπικοινωνίες, όταν ο μέσος όρος για την Ευρώπη είναι 25%, και πρόσθεσε ακόμη ότι πολύ σύντομα το 90% των θέσεων εργασίας στη χώρα θα απαιτούν ψηφιακές δεξιότητες.

Αιτιολογώντας το γιατί «η μετάβαση στην ψηφιακή οικονομία είναι αδήριτη και πιεστική ανάγκη» για τις ανάγκες του κεφαλαίου, ο Δ. Φέσσας τόνισε πως η ανάπτυξη των ΤΠΕ μπορεί να μειώσει το κόστος Ενέργειας, το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων, να ενισχύσει το τουριστικό προϊόν, να περιορίσει το κόστος των logistics, να λειτουργήσει δηλαδή ως «υπόβαθρο» συνολικά για τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας του εγχώριου κεφαλαίου σε μια σειρά από κλάδους που ιεραρχεί το κεφάλαιο.

Από αυτήν τη σκοπιά υπογράμμισε την ανάγκη να εξασφαλιστεί μία συναίνεση επάνω σε αυτήν την πολιτική, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως «η ψηφιακή στρατηγική θα πρέπει να υπερβαίνει τον στενό κύκλο ζωής μιας κυβέρνησης. Καλείται να αποτελεί ένα εθνικό σχέδιο με ευρύτερες πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συναινέσεις»...

Παράλληλα, ζήτησε την άμεση ενοποίηση των διοικητικών δομών του κράτους, κάτι που θα μπορούσε να επιφέρει, όπως είπε, πολλαπλά οφέλη από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας μέχρι τη μείωση του διοικητικού κόστους των επιχειρήσεων, επαναλαμβάνοντας ουσιαστικά τα «οφέλη» που είχε περιγράψει μια μέρα πριν στη Βουλή, κατά τη δική του ομιλία, και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Αντ. Ανσιπ.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρόεδρος του ΣΕΒ ζήτησε «σταθερή, ακομμάτιστη και αποτελεσματική δομή διακυβέρνησης που θα αναλάβει την υλοποίηση ενός φιλόδοξου σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας», ενώ δεν παρέλειψε να δώσει τα συχαρίκια του στην κυβέρνηση, χαρακτηρίζοντας ιδιαίτερα «ευνοϊκή συγκυρία» το γεγονός ότι για πρώτη φορά σήμερα η Ελλάδα διαθέτει υπουργείο και Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής, που έχουν εκπονήσει την «Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική» με χρονικό ορίζοντα την επόμενη πενταετία. Πρόσθεσε ότι και «μόνο η ύπαρξη της στρατηγικής που εκπορεύεται και θα υλοποιηθεί από το αρμόδιο υπουργείο είναι εξαιρετικά σημαντική και τη χαιρετίζουμε».

Στο ίδιο συνέδριο μίλησε το βράδυ της περασμένης Πέμπτης και ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, ο οποίος επίσης χαιρέτισε το κυβερνητικό σχέδιο «Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής», ενώ μίλησε με ιδιαίτερη ικανοποίηση για τις μέχρι τώρα προσπάθειες της κυβέρνησης για την ενίσχυση των εγχώριων ψηφιακών υπηρεσιών.

...που γίνονται νόμοι και «εθνικές» στρατηγικές

Δεν θα πρέπει να προκαλεί την παραμικρή εντύπωση ότι οι παραπάνω επισημάνσεις και παραινέσεις του ΣΕΒ ταυτίζονται πλήρως με τους κεντρικούς άξονες και κατευθύνσεις πολιτικής που χαράσσονται στο κείμενο της «Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής 2016-2021» του αρμόδιου υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, η τελική μορφή του οποίου δημοσιεύτηκε τον περασμένο Δεκέμβρη.

Αυτό περιλαμβάνει ενίσχυση των ταχυτήτων σύνδεσης σε όλους του κύριους χώρους συγκέντρωσης κοινωνικο-οικονομικής δραστηριότητας, όπως τα σχολεία και πανεπιστήμια, οι διαμετακομιστικοί κόμβοι, οι κύριοι πάροχοι δημοσίων υπηρεσιών, οι επιχειρήσεις κ.λπ., με ταχύτητα λήψης δεδομένων τουλάχιστον 100 Mbps και με δυνατότητα αναβάθμισης σε επόμενη φάση σε Gigabit, αλλά και σταθερή κάλυψη 5G για όλες τις αστικές περιοχές και τις κύριες οδικές αρτηρίες.

Μεταξύ, των άμεσων στόχων που θέτει η κυβερνητική «Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική», πρώτη θέση λαμβάνει η ανάπτυξη των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς σε πανεθνικό επίπεδο. Ηδη έχει εκπονηθεί από τη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΓΤΤ) το αντίστοιχο σχέδιο που φέρει τον τίτλο «Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς» (NGA Plan), το οποίο έχει εγκριθεί από την ΕΕ.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, που έχουν ορίζοντα εφαρμογής το 2025, έχουν τεθεί ενδιάμεσοι χρονικοί στόχοι. Οι κλάδοι στους οποίους εστιάζονται οι παρεμβάσεις για την ενίσχυση της ψηφιακής οικονομίας, είναι αυτοί που έχουν χαρακτηριστεί ως «πυλώνες της οικονομίας» και ιεραρχούνται στο πλαίσιο της επιχείρησης καπιταλιστικής ανάκαμψης: Οι αγροδιατροφής - βιομηχανίας τροφίμων, Ενέργειας, εφοδιαστικής αλυσίδας - μεταφορών, πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών, περιβάλλοντος (περιλαμβάνει και τη διαχείριση απορριμάτων), τουρισμού, Υγείας - φαρμάκων και υλικών - κατασκευών.

Ο καθαυτός δε κλάδος των ΤΠΕ αποτελεί ξεχωριστό τομέα παρέμβασης και, σύμφωνα με τα όσα είπε την Πέμπτη ο υπουργός ΨΗΤΠΕ, Ν. Παππάς, αποτελεί τον «τομέα των τομέων», αφού όπως επισημαίνει και ο ΣΕΒ, πέρα από την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, λειτουργεί ως βάση και στοιχείο της κερδοφορίας και για τους υπόλοιπους.

Το στοιχείο αυτό, εξάλλου, βρίσκεται και στην «καρδιά» της «Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς» που διαμορφώνει η ΕΕ, στην προσπάθειά της να θωρακίσει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών μονοπωλίων στον ανταγωνισμό τους με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι για την επίτευξη των παραπάνω η ΕΕ έχει θεσπίσει εξαιρέσεις στην παροχή κρατικών επιδοτήσεων, οι οποίες υποτίθεται ότι βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας δεν επιτρέπονται γενικά, αποδεικνύοντας έτσι για μια ακόμη φορά ότι το αστικό κράτος, όπως και οι ιμπεριαλιστικές ενώσεις, λειτουργεί και σε αυτόν τον τομέα ως «παγοθραυστικό» των μονοπωλίων, διαμορφώνοντας υποδομές και συνολικά όρους κερδοφορίας σε τομείς και κλάδους που ενέχουν «υψηλό ρίσκο» για τα ιδιωτικά κεφάλαια, ή απλά είναι ασύμφορη ή και αδύνατη σε αυτή τη φάση η τέτοια συγκέντρωση ιδιωτικών κεφαλαίων.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι, παρά τα όσα ισχυρίζονται η κυβέρνηση και οι μεγαλοεπιχειρηματίες, οι σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα των ΤΠΕ και η περαιτέρω ανάπτυξή τους και διείσδυσή τους στην παραγωγική διαδικασία, στο πλαίσιο των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής, όχι μόνο δεν θα βελτιώσουν τους όρους διαβίωσης των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, αλλά αντίθετα θα ενισχύσουν τους όρους εκμετάλλευσής τους.

Ενδεικτικά, εξάλλου, είναι και τα όσα ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Αντ. Ανσιπ, την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή: «Βεβαίως, υπάρχουν ανησυχίες, και είναι λογικές αυτές οι ανησυχίες, διότι πολλοί άνθρωποι θα χάσουν τη δουλειά τους. Τι να κάνουμε; Αυτό πρόκειται να συμβεί και θα συμβεί», προτείνοντας φυσικά ως «λύση» - για τις ανάγκες και πάλι των καπιταλιστών - τη «διά βίου μάθηση».

Οι πολύ μεγάλες δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, ψηφιακών και άλλων, για να αξιοποιηθούν προς όφελος του λαού, για την ικανοποίηση όλων των σύγχρονων εργατικών - λαϊκών αναγκών, για μείωση του εργάσιμου χρόνου κ.ά., απαιτούν τις νέες - κομμουνιστικές σχέσεις παραγωγής, κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία, εργατική - λαϊκή εξουσία.


Φ. Κ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ