Η βάση εκκίνησης στην πλήρη ανάπτυξη των μέτρων φτάνει στα 4,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το ΜΠΔΣ.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αντιλαϊκή κλιμάκωση, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει:
2017 - 2018: Στο επίκεντρο βρίσκονται τα κάθε είδους προνοιακά επιδόματα που έχουν απομείνει για τα λαϊκά νοικοκυριά, με νέα αρχή τις παρεμβάσεις για το 2017 και με περαιτέρω καρατομήσεις στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018, όπου, για την ώρα, προβλέπονται περικοπές προνοιακών επιδομάτων ύψους πάνω από 500 εκατ. ευρώ.
2019: Τα νέα αντιλαϊκά μέτρα για το 2019 προβλέπουν την καρατόμηση των συντάξεων (1% του ΑΕΠ ή τουλάχιστον 1,9 δισ.), καθώς το ΑΕΠ της ίδιας χρονιάς προβλέπεται στα 192 δισ. ευρώ.
2020: Περίπου 2,1 δισ. προστίθενται στα προηγούμενα με την περαιτέρω ενίσχυση της φοροληστείας από το 2020. Το συγκεκριμένο μέτρο ενδέχεται να ξεκινήσει και από το 2019, στην περίπτωση που δεν «πιάνονται» οι αντιλαϊκοί στόχοι.
2021: Με τα σημερινά δεδομένα, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη, το αντιλαϊκό πακέτο (φοροληστεία, συντάξεις κ.ά.), θα αποδίδει στο κρατικό ταμείο ποσά ύψους 4,5 δισ. ευρώ, ως αποτέλεσμα της τεράστιας ανακατανομής του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου σε όφελος του κεφαλαίου.
Σε κάθε περίπτωση, η υπερπαραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το 2021, ενώ τα παζάρια συνεχίζονται παράλληλα και με το ζήτημα της διαχείρισης του κρατικού χρέους. Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος για το 3,5% θα διατηρηθεί και για το 2022.
Με το λεγόμενο «δημοσιονομικό κενό» για το 2018 να υπολογίζεται μέχρι 0,3% του ΑΕΠ ή πάνω από 500 εκατ. ευρώ, σε αυτό το επίπεδο, τα μόνιμα αντιλαϊκά μέτρα που θα εφαρμόζονται από τη νέα χρονιά, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν:
Επιπλέον, προβλέπεται ο «εξορθολογισμός» των δημοσιονομικών δαπανών κατά 189 εκατ. ευρώ, ενώ η «αναθεώρηση των δαπανών» θα έχει ολοκληρωθεί το Σεπτέμβρη, με στόχο την ενσωμάτωσή τους στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018.
Επίσης, το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» 2018 - 2021 θα θέτει πλαφόν και στο συνολικό ύψος των κρατικών δαπανών, έτσι ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Παράλληλα, προχωρά η αναβάθμιση του ελληνικού «Δημοσιονομικού Συμβουλίου», με αρμοδιότητα να εξετάζει κατά πόσον τα προσχέδια των κρατικών προϋπολογισμών εναρμονίζονται με το Σύμφωνο Σταθερότητας της ΕΕ.
Μάλιστα, προχτές Παρασκευή, το «Δημοσιονομικό Συμβούλιο» δημοσιοποίησε έκθεση σχετικά με το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο», πριν από την κατάθεσή του στη Βουλή.
Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται «σημαντικότερη πηγή ανησυχίας αποτελούν οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) και ειδικά το σκέλος που αφορά στη χρηματοδότηση του ΕΦΚΑ. Ειδικά για τις δαπάνες που αφορούν σε χρηματοδότηση των ΟΚΑ απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και δεν δικαιολογείται κανένας απολύτως εφησυχασμός».
Τα παραπάνω αποτελούν μια ακόμη προαναγγελία για τη διαρκή «πρέσα» στις συντάξεις και τα ασφαλιστικά δικαιώματα.
Το βασικό αφορολόγητο όριο συρρικνώνεται στα 5.685 ευρώ από 8.636 ευρώ σήμερα. Σε αυτό το πλαίσιο, η ενίσχυση της φοροληστείας στον ιδιωτικό τομέα (14 μισθοί) θα ξεκινά από εισοδήματα 406 ευρώ το μήνα.
Το αφορολόγητο όριο για λαϊκά νοικοκυριά με 1 προστατευόμενο παιδί συρρικνώνεται στα 5.905 ευρώ από 8.864 ευρώ. Για παράδειγμα, στην περίπτωση ετήσιου εισοδήματος στα 8.500 ευρώ (αφορολόγητο μέχρι σήμερα) ο φόρος εισοδήματος θα φτάνει στα 570 ευρώ.
Ουσιαστικά, από μια μεγάλη γκάμα λαϊκών εισοδημάτων αφαιρείται ένας ακόμη μισθός ή μια σύνταξη, μόνο από την πλευρά της φοροληστείας.
Σε ό,τι αφορά τη Δημόσια Διοίκηση, προβλέπεται καθεστώς «μόνιμης κινητικότητας», αναθεώρηση του συστήματος «αξιολόγησης της απόδοσης», παρεμβάσεις στα «ειδικά μισθολόγια», καθώς επίσης και η επιβολή πλαφόν στο μισθολογικό κόστος και το επίπεδο απασχόλησης, με κατεύθυνση την πτωτική πορεία των μισθολογικών δαπανών σε σχέση με το ΑΕΠ. Ακόμη, προβλέπεται «εξορθολογισμός» των κινήτρων απόδοσης στον δημόσιο τομέα, ύψους 33 εκατ. ευρώ το 2018.
Σε επόμενη περίοδο, θα προχωρήσει η νομοθεσία για τον καθορισμό ανώτατων ορίων για τις συμβάσεις προσωρινής απασχόλησης για το 2017 - '18.
Σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων, προωθούνται οι ρυθμίσεις σχετικά με τη διαμόρφωση «δευτερογενούς αγοράς», συμπεριλαμβανομένου και του συνόλου των στεγαστικών δανείων, η ταχύτερη αδειοδότηση των επιχειρήσεων που θα εμπλακούν σε αυτήν μέσω της αγοράς δανείων από τις τράπεζες, η έναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών για τα «κόκκινα» δάνεια, οι φοροελαφρύνσεις προς τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις διαχείρισης, η νομική προστασία για τραπεζικά και κρατικά στελέχη που εμπλέκονται σε αναδιαρθρώσεις δανείων και επιχειρήσεων κ.ά.