Σάββατο 6 Γενάρη 2018 - Κυριακή 7 Γενάρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
Αντιλαϊκή κλιμάκωση «εφ' όλης της ύλης»

Eurokinissi

Στις αρχές αυτής της βδομάδας κατατίθεται στη Βουλή το νέο πολυνομοσχέδιο - εφαρμοστικός νόμος με τα δεκάδες αντιλαϊκά προαπαιτούμενα του 3ου κύκλου της «αξιολόγησης», ενώ «στα γεμάτα» ξεκινούν και οι διεργασίες αναφορικά με τις επιπλέον 82 παρεμβάσεις της επόμενης - 4ης - «αξιολόγησης». Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση, οι θεσμοί και τα αστικά επιτελεία, σταθερά και μεθοδικά χτίζουν τα μνημόνια της «επόμενης μέρας»: «Η ομαλή πρόοδος, που βλέπουμε με την τρίτη αξιολόγηση, με όλους τους εταίρους να συμμετέχουν εποικοδομητικά, είναι κάτι πολύ καλό για τα επόμενα βήματα», επισημαίνει ο επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί. Σύμφωνα με τον ίδιο, το κλείσιμο της τρέχουσας «αξιολόγησης» στο προσεχές Γιούρογκρουπ (22/1) «θα ανοίξει το δρόμο για την ταχεία έναρξη των προπαρασκευαστικών εργασιών για τα επόμενα βήματα» αναφορικά με «τις συζητήσεις για το χρέος και τις ρυθμίσεις για μετά το πρόγραμμα», προσθέτοντας ότι «όλα αυτά πρέπει να συμφωνηθούν μέχρι τον Ιούνιο».

Την ίδια ώρα, το ΔΝΤ, στο πλαίσιο της «εποικοδομητικής συμμετοχής όλων των εταίρων», στην οποία και εστιάζει ο επίτροπος της ΕΕ, αναμένεται να ξεκινήσει τη δική του παράλληλη «αξιολόγηση», που βέβαια θα έρθει να «κουμπώσει» με αυτήν της Ευρωζώνης, έχοντας στο επίκεντρο τις νεότερες εκτιμήσεις αναφορικά με το ύψος των ματωμένων πλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς για τη διετία 2019 - 2020. Να σημειωθεί ότι το «συμπληρωματικό μνημόνιο» με την πλευρά της Ευρωζώνης εμπεριέχει και την πρόσθετη «ρήτρα» του ΔΝΤ σχετικά με την ταχύτερη κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, για την περίπτωση που δεν «βγαίνουν» οι στόχοι τους γύρω από τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Σε κάθε περίπτωση, τα «δημοσιονομικά μεγέθη» της επόμενης περιόδου θα ενσωματωθούν και στο υπό διαμόρφωση νέο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 - 2022», που αναμένεται να κατατεθεί την άνοιξη του 2018, ως πρόσθετη «δικλίδα ασφαλείας», με βάση και τις όποιες «υποδείξεις» από την πλευρά του ΔΝΤ.

Παράλληλα, μέχρι το Μάη αναμένεται να ολοκληρωθεί η «άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων» που διενεργεί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, αναφορικά με το ύψος της κεφαλαιακής επάρκειας των 4 εγχώριων τραπεζικών ομίλων. Σε κάθε περίπτωση, στο κεντρικό πλάνο και ως μόνιμο προαπαιτούμενο της «επόμενης μέρας» προβάλλει το ζήτημα της αποτελεσματικής διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων και βέβαια σε μαζική κλίμακα, με γνώμονα τους στόχους που έχουν θέσει οι τράπεζες για τη διετία 2018 - 2019.

«Ενα το κρατούμενο» είναι η ολόπλευρη εφαρμογή της γκάμας με τα αντεργατικά μέτρα της προηγούμενης «μνημονιακής περιόδου» σε «μεσοπρόθεσμο ορίζοντα» (τουλάχιστον μέχρι το 2022), με άξονες την «αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας» (π.χ. πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2023), τη «διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας» («κόκκινα» δάνεια κ.ά.), τα μέτρα για την «ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις» (παρεμβάσεις τόνωσης των επιχειρηματικών ομίλων), καθώς και για τη διαμόρφωση, όπως λένε, «σύγχρονου κράτους και δημόσιας διοίκησης», δηλαδή την ολόπλευρη προσαρμογή στις πάγιες απαιτήσεις του κεφαλαίου.

Αντιλαϊκό ξεσάλωμα με τη μορφή εφαρμοστικού νόμου

Μεταξύ άλλων, οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που κατατίθεται στη Βουλή προβλέπουν:

  • Νέα εμπόδια στο απεργιακό δικαίωμα, με την αύξηση της απαρτίας στο 50% για την κήρυξη απεργιών από τα πρωτοβάθμια σωματεία, όπως επιχείρησαν να περάσουν (για να «αποσύρουν» στη συνέχεια) στον αμέσως προηγούμενο νόμο για την 3η «αξιολόγηση». Σε κάθε περίπτωση, για το επόμενο διάστημα, στην πορεία για την 4η «αξιολόγηση» προβλέπεται σφοδρή κλιμάκωση, με παρεμβάσεις αναφορικά με την «αντιπροσωπευτικότητα των κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων», το «ρόλο της διαιτησίας στις συλλογικές διαπραγματεύσεις», προκειμένου στη συνέχεια να παρθούν «όλα τα αναγκαία μέτρα», την «απλούστευση της εργατικής νομοθεσίας», μέσω της κωδικοποίησης των σχετικών νόμων σε «Κώδικα Εργατικού Δικαίου και Κώδικα Ρυθμίσεων Εργασίας» κ.ά.
  • Εναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, και για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό, αλλά και προς τα ασφαλιστικά ταμεία για τους αυτοαπασχολούμενους. Το νέο μέτρο προωθείται στο πλαίσιο των «μεταρρυθμίσεων» του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και μάλιστα χωρίς απολύτως καμία προστασία για την πρώτη κατοικία και βέβαια για το κεραμίδι της λαϊκής οικογένειας.
  • Διατάξεις στήριξης των τραπεζικών ομίλων κατά τη διαδικασία των πλειστηριασμών χρεωμένων επιχειρήσεων, αναβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τη θέση τους έναντι άλλων, όπως των εισφορών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, των οφειλών προς εργαζόμενους κ.λπ. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, στα νέα δάνεια που θα χορηγούνται στο εξής οι τράπεζες θα έχουν την πρώτη θέση και μάλιστα για το 100% επί των εγγυήσεων και των υποθηκών, εξασφαλίζοντας πλήρως τα «νώτα» τους.

Δεδομένη είναι η επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών, με στόχο βέβαια τη σύντμηση του χρονοδιαγράμματος για την κήρυξη των πλειστηριασμών, και μάλιστα χωρίς την έγκριση των δικαστηρίων. Σε αυτό το πλαίσιο, εκκινούν και οι διεργασίες αναφορικά με την «αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας» του υπάρχοντος νομικού πλαισίου περί «αφερεγγυότητας των νοικοκυριών», καθώς σύμφωνα με το «συμπληρωματικό μνημόνιο», με ορόσημο το Φλεβάρη του 2018, ο νόμος 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) θα έχει τροποποιηθεί. Η «λύση» που προωθείται αφορά τη διαμόρφωση κάποιου «εξωδικαστικού μηχανισμού», ο οποίος και θα κρίνει, καταρχάς, το κατά πόσο πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ένταξη σε καθεστώς «δικαστικής προστασίας», ζήτημα που μέχρι σήμερα βρίσκεται στην αρμοδιότητα του δικαστηρίου. Στη συνέχεια, και μόνο εφόσον δοθεί το «πράσινο φως», η υπόθεση θα πηγαίνει στο δικαστήριο.

  • «Επαναδιατυπώνεται» η υπάρχουσα νομοθετική ρύθμιση αναφορικά με την ταχύτερη εφαρμογή για τη μείωση του αφορολόγητου ορίου (από το 2019 αντί του 2020) σε περίπτωση που διαπιστωθούν «αστοχίες» στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού, με βάση και τη «γνωμοδότηση» που αναμένεται να κοινοποιήσει την άνοιξη φέτος η πλευρά του ΔΝΤ.
  • Ψηλά στην αντιλαϊκή ατζέντα βρίσκεται και το ζήτημα των προνοιακών επιδομάτων για τα λαϊκά νοικοκυριά, που βέβαια θα έχει και συνέχεια, στην πορεία για την 4η «αξιολόγηση». Ως «πρώτο πιάτο» έχουν ετοιμάσει τις «αλλαγές» στον τρόπο υπολογισμού των οικογενειακών επιδομάτων, και μάλιστα με μεγάλες μειώσεις για τα τρίτεκνα και πολύτεκνα λαϊκά νοικοκυριά.

Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το όποιο χρονοδιάγραμμα, προβλέπονται «παρεμβάσεις» σε ό,τι αφορά επιδόματα στις «επιδοτήσεις μεταφορών». Για παράδειγμα, τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες, τα στεγαστικά επιδόματα για τα νοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών, το επίδομα στέγασης των φοιτητών κ.ο.κ.

  • Για τη «βελτίωση του κατακερματισμένου συστήματος διαχείρισης των ταμειακών διαθεσίμων», προβλέπεται η ολόπλευρη μεταφορά των αποθεματικών που τυχόν διαθέτουν δημόσιοι οργανισμοί στον ενιαίο λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδας.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ