Παρασκευή 22 Ιούνη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Πακτωλός χρήματος για τα μονοπώλια της Ενέργειας, των Μεταφορών και των Δικτύων

Αυξημένη χρηματοδότηση στους μονοπωλιακούς ομίλους για επενδύσεις στα δίκτυα υποδομών σε Μεταφορές, Ενέργεια και Τηλεπικοινωνίες προβλέπει η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ της περιόδου 2021-2027.

Πιο συγκεκριμένα, με την πρόταση που δημοσιοποίησε στις αρχές του Ιούνη, προτείνει την ανανέωση του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», με ποσό ύψους 42,3 δισ. ευρώ για τη στήριξη των επενδύσεων στα ευρωπαϊκά δίκτυα υποδομών στους τομείς των Μεταφορών (30,6 δισ. ευρώ), της Ενέργειας (8,7 δισ. ευρώ) και της ψηφιακής τεχνολογίας (3 δισ. ευρώ). Πρόκειται για αύξηση ύψους 47% σε σχέση με την περίοδο 2014-2020, ενώ το 60% του συνολικού ποσού θα διατεθεί για την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η ΕΕ στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού για τη λεγόμενη «κλιματική αλλαγή».

Ξεκάθαρος ως προς τις επιδιώξεις της Επιτροπής για την ενίσχυση των ευρω-μονοπωλίων στον παγκόσμιο ιμπεριαλιστικό ανταγωνισμό ήταν ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίτροπος Ενεργειακής Ενωσης, Μ. Σέφτσοβιτς. Οπως είπε με αφορμή τη δημοσιοποίηση της πρότασης της Επιτροπής, «ο αυξημένος προϋπολογισμός και ο πιθανός συνδυασμός με άλλους μηχανισμούς θα βοηθήσουν την Ευρώπη να διατηρήσει το προβάδισμα παγκοσμίως σε καινοτόμα έργα όπως τα έξυπνα δίκτυα και η αποθήκευση Ενέργειας». Σε ανάλογο ύφος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του επιτρόπου για το Κλίμα και την Ενέργεια, Μ. Αρίας Κανιέτε, που δήλωσε ότι η αύξηση του προϋπολογισμού θα βοηθήσει στην ολοκλήρωση στρατηγικών υποδομών για μία «πραγματική Ενεργειακή Ενωση», όπως επίσης και της επιτρόπου Μεταφορών Β. Μπουλτς, που έκανε λόγο για έναν προϋπολογισμό «χωρίς προηγούμενο», ο οποίος θα συμβάλλει «στη βελτίωση της κινητικότητας σε ολόκληρη την ήπειρό μας».

Μεταφορές και «εναλλακτικά» καύσιμα

Εξειδικεύοντας την πρότασή της, η Επιτροπή σημειώνει ότι στόχος της είναι η ενοποίηση των τομέων Μεταφορών, Ενέργειας και της ψηφιακής τεχνολογίας, «προκειμένου να επιταχυνθούν η ψηφιοποίηση της οικονομίας της ΕΕ και η απαλλαγή της από τις ανθρακούχες εκπομπές». Ειδικότερα για τον τομέα των Μεταφορών, υπογραμμίζεται ότι η ενισχυμένη χρηματοδότηση θα μειώσει τις εκπομπές ρύπων «με την παροχή προτεραιότητας σε τρόπους μεταφοράς φιλικούς προς το περιβάλλον (όπως οι σιδηροδρομικές μεταφορές) και με την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης για εναλλακτικά καύσιμα».

Οπως προκύπτει ξεκάθαρα από τα παραπάνω, ένα μεγάλο τμήμα των ενισχυμένων κονδυλίων του ευρωενωσιακού προϋπολογισμού θα κατευθυνθεί προς τους μεγάλους βιομηχανικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στις Μεταφορές για την ενίσχυση της μετάβασης στα λεγόμενα «καθαρά καύσιμα», αλλά και την ηλεκτροκίνηση, με «φιλοπεριβαλλοντικό» όπως πάντα μανδύα.

Παράλληλα, ο πακτωλός δισεκατομμυρίων έχει ως στόχο να ενισχύσει και τις δολοφονικές «ικανότητες» της ιμπεριαλιστικής ένωσης και συγκεκριμένα τον στόχο της λεγόμενης «στρατιωτικής κινητικότητας», ούτως ώστε γρήγορα να μπορούν να μεταφερθούν στρατιωτικές δυνάμεις στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία.

Ως προς αυτό, στην πρότασή της η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι η ενίσχυση του τομέα των Μεταφορών με επιπλέον κονδύλια στοχεύει στη στήριξη υποδομών «διττής χρήσης, πολιτικής και στρατιωτικής, με ποσό ύψους 6,5 δισ. ευρώ. Στόχος είναι να προσαρμοστεί το δίκτυο μεταφορών της Ευρώπης στις στρατιωτικές απαιτήσεις και να βελτιωθεί η στρατιωτική κινητικότητα στην ΕΕ. Το μέτρο αυτό θα αποτελέσει σημαντική συμβολή σε μια πραγματική Αμυντική Ενωση έως το 2025, πράγμα που συνιστά πολιτική προτεραιότητα της τρέχουσας Επιτροπής».

Θέλει την πρωτοκαθεδρία στις ΑΠΕ

Για τον τομέα της Ενέργειας υπογραμμίζεται ότι η ενίσχυση των κονδυλίων θα επιτρέψει τη δημιουργία μιας πραγματικής «Ενεργειακής Ενωσης» και θα υποστηρίξει την «ενεργειακή μετάβαση» από τα ορυκτά καύσιμα στις «καθαρές» μορφές Ενέργειας που προκρίνει η ΕΕ. Επιβεβαιώνεται έτσι εκ νέου η στρατηγική επιλογή της Ευρωένωσης να καταστήσει τα δικά της μονοπώλια κυρίαρχους «παίκτες» στον παγκόσμιο στίβο και στον ανταγωνισμό τους με άλλους μονοπωλιακούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον τομέα, κυρίως κινεζικούς αυτήν την περίοδο.

Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, θα υπάρξει νέα χρηματοδότηση και συγκεκριμένο σκέλος του κοινοτικού προϋπολογισμού που θα προωθεί τη συνεργασία των κρατών - μελών σε διασυνοριακά έργα παραγωγής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές και τον εκσυγχρονισμό των δικτύων για την υποδοχή της παραγόμενης Ενέργειας από ΑΠΕ. Να υπενθυμίσουμε ότι και στη χώρα μας η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και η εταιρεία διαχείρισης και ανάπτυξης των εγχώριων δικτύων ηλεκτρισμού, ο ΔΕΔΔΗΕ, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, έχουν συνάψει δανειακές συμβάσεις με μεγάλους τραπεζικούς ομίλους για τον εκσυγχρονισμό των εγχώριων δικτύων για την υλοποίηση αυτού ακριβώς του στόχου.

Η Επιτροπή σημειώνει ότι οι επενδύσεις στην επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των δικτύων, όπως επίσης και οι διασυνδέσεις των συστημάτων Ενέργειας (περιλαμβάνονται τόσο τα συστήματα ηλεκτρισμού όσο και φυσικού αερίου) μεταξύ των κρατών - μελών, θα επιτρέψουν την «περαιτέρω ενοποίηση της εσωτερικής αγοράς Ενέργειας, προωθώντας τη διαλειτουργικότητα των δικτύων σε διασυνοριακό και διατομεακό επίπεδο, καθώς και διευκολύνοντας την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και εξασφαλίζοντας την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού».

Η λεγόμενη «διασυνδεσιμότητα» των ενεργειακών δικτύων αποτελεί στρατηγικής σημασίας τομέα για την ΕΕ, καθώς παράλληλα με το άνοιγμα νέων πεδίων κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους που θα εμπορεύονται το ρεύμα σε όλη την ενιαία ευρωενωσιακή αγορά, διακηρυγμένο στόχο έχει και τη μείωση της ρωσικής επιρροής, καθώς και να υψώσει άμυνες σε ενδεχόμενη νέα ενεργειακή κρίση που πιθανά προκύψει τα επόμενα χρόνια, ανάλογη με αυτές που είχαν προκληθεί την προηγούμενη δεκαετία, μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, και είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση παροχής φυσικού αερίου προς τα ευρωπαϊκά δίκτυα.

Δίκτυα και ψηφιακή οικονομία στο επίκεντρο

Τέλος, σε σχέση με την ανάπτυξη ενός ευρυζωνικού δικτύου υψηλής χωρητικότητας και ταχύτητας, η Επιτροπή σημειώνει ότι «η ψηφιοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και ο εκσυγχρονισμός τομέων όπως οι Μεταφορές και η Ενέργεια εξαρτώνται από την καθολική πρόσβαση σε αξιόπιστα, οικονομικά προσιτά και ποιοτικά δίκτυα υψηλής και πολύ υψηλής χωρητικότητας». Η ενίσχυση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού έρχεται σε συνέχεια προηγούμενων διακηρύξεων της Επιτροπής, στη λεγόμενη «Ψηφιακή Ατζέντα» της ΕΕ, όπου επισημαίνεται ότι η ανάπτυξη του «εξαιρετικά γρήγορου ίντερνετ» θα ενισχύσει τη μετάβαση και την ολοκλήρωση της «ενιαίας ψηφιακής αγοράς», δηλαδή την καλύτερη «πρόσβαση» καταναλωτών και επιχειρήσεων της Ευρώπης σε ψηφιακά «προϊόντα» και υπηρεσίες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ανάπτυξη σύγχρονων ευρυζωνικών δικτύων αποτελεί ένα ακόμη πεδίο σφοδρού ανταγωνισμού μεταξύ των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, με δεδομένο μάλιστα ότι σε παγκόσμιο επίπεδο επενδύθηκαν το 2016 3,8 τρισ. δολάρια για την ανάπτυξη σύγχρονων δικτύων, ενώ υπολογίζεται ότι τα τελευταία χρόνια οι σχετικές επενδύσεις αυξάνονται ετησίως με ρυθμούς 1% - 2% σε παγκόσμιο επίπεδο. Με την Κίνα, αλλά και την Ινδία και άλλες «αναδυόμενες οικονομίες» να αυξάνουν σταθερά κάθε χρόνο τις συνδέσεις υψηλής ταχύτητας και την ψηφιοποίηση της οικονομίας τους, είναι δεδομένο ότι η Ευρώπη θα προσπαθήσει να «ανεβάσει ταχύτητα» για να παραμείνει μεταξύ των βασικών «παικτών» και σε αυτόν τον υψηλής σημασίας τομέα της οικονομίας.

Τέλος, καθορίζοντας ποια θα είναι τα επόμενα βήματα, η Επιτροπή σημειώνει ότι επιδιώκεται μία «ταχεία συμφωνία» για τον συνολικό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ και τις συγκεκριμένες τομεακές προτάσεις. Η επίτευξη μιας συμφωνίας χαρακτηρίζεται «ζωτικής σημασίας», προκειμένου τα ταμεία της ΕΕ να αρχίσουν «να παράγουν συγκεκριμένα αποτελέσματα το συντομότερο δυνατόν».


Φ. Κ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ