Επιμένουν οι εφοπλιστές, με τη στήριξη του ΥΕΝ, για μειωμένες συνθέσεις πληρωμάτων στα ταχύπλοα πλοία, παρέμβαση του ΚΚΕ στη Βουλή υπέρ των ναυτεργατικών θέσεων
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής, αν και δεν έχει πάρει μέρος ακόμα σε καμία από τις αυτές τις συναντήσεις, έχει ταχθεί ξεκάθαρα με την εφοπλιστική πλευρά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για τις οργανικές συνθέσεις, ο υπουργός φρόντισε εσπευσμένα να ανανεωθούν τα δρομολόγια των ταχυπλόων, όπως έγινε με το «ΑΙΟΛΟΣ»!
Στη χτεσινή συνάντηση, από την πλευρά της εφοπλιστικής Ενωσης, συμμετείχαν ο πρόεδρός της Παντελής Σφηνιάς (εκπρόσωπος των « Μινωικών Γραμμών») και τα μέλη του προεδρείου κ. Λεφάκης, κ. Γούτος, καθώς και ο Νάσος Γιακαλής, δήμαρχος του Δήμου Μυτιλήνης, που είναι ο νέος πρόεδρος της «Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου». Σημειώνεται ότι το 40% περίπου των μετοχών της ΝΕΛ ανήκει πλέον στην ΑΝΕΚ, δηλαδή στον Σήφη Βαρδινογιάννη.
Τη σημαία της αδιαλλαξίας κρατάει ο πρόεδρος της ΕΕΑ Π. Σφηνιάς. Αυτό, όταν στο ταχύπλοο «ΧΑΪ ΣΠΙΝΤ 1» των «Μινωικών Γραμμών» το ΥΕΝ έχει καθορίσει οργανική σύνθεση 25 ατόμων, όμως η ίδια η πλοιοκτήτρια εταιρία αναγκάστηκε λόγω των αυξημένων αναγκών του να ναυτολογήσει συνολικά 40 ναυτεργάτες! Ο Νάσος Γιακαλής χαρακτήρισε τη διασφάλιση της 8ωρης εργασίας που διεκδικούν οι ναυτεργάτες για τα ταχύπλοα ως «ακραία θέση» και, μάλιστα, συμπλήρωσε ότι: «Είμαστε στην Ευρωπαϊκή Ενωση και είμαστε υποχρεωμένοι να τηρούμε τους κανόνες»!
Το ...«ακραίο» διεκδικητικό πλαίσιο που προβάλλουν τα ναυτεργατικά σωματεία περιλαμβάνει τα εξής: Μέγιστος αριθμός ωρών εργασίας 6 ώρες ημερησίως, με τη συνολική απασχόληση να μην υπερβαίνει τις 8 ώρες. Ελάχιστος αριθμός ωρών ανάπαυσης εκτός πλοίου 16 ώρες ημερησίως. Διατήρηση όλων των ειδικοτήτων, καθορισμός αναλογίας επιβατών με πλήρωμα. Η οργανική σύνθεση των πλοίων να καθορίζεται σύμφωνα με τις αυξημένες ανάγκες και την κατασκευαστική δομή των ταχύπλοων πλοίων. Προσδιορισμός με σαφήνεια των δρομολογίων και του ετήσιου χρόνου ακινησίας των πλοίων σύμφωνα με τη σημερινή ισχύουσα νομοθεσία για τα ακτοπλοϊκά επιβατηγά πλοία.
Μπροστά στις ευθύνες του για τις ανεπαρκείς οργανικές συνθέσεις των ταχύπλοων πλοίων, φέρνει τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας ο βουλευτής του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης, με Επίκαιρη Ερώτηση, που κατέθεσε στη Βουλή.
Ο βουλευτής επισημαίνει: «Την τελευταία ιδιαίτερα περίοδο αναδεικνύεται με οξύτητα το πρόβλημα της ανεπάρκειας των οργανικών συνθέσεων στα πλοία υψηλών ταχυτήτων και παρατηρείται προκλητική αυθαιρεσία εκ μέρους των πλοιοκτητών. Οπως είναι γνωστό, οι ελλιπείς οργανικές συνθέσεις και οι απαράδεκτες συνθήκες εργασίας που επικρατούν στα πλοία (οι ώρες εργασίας των πληρωμάτων ξεπερνούν τις 16 ώρες ημερησίως), διαμορφώνουν επικίνδυνη κατάσταση σε βάρος της υγείας των ναυτεργατών και της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».
«Οι ευθύνες του ΥΕΝ - συνεχίζει - είναι χαρακτηριστικές. Αντί να λάβει τα απαραίτητα μέτρα να προσαρμόσει τις συνθέσεις στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων, παρεμβαίνει και στηρίζει την εφοπλιστική αυθαιρεσία. Σύμφωνα με τις θέσεις του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, η αντιμετώπιση του προβλήματος συνδέεται με την καθιέρωση επαρκών οργανικών συνθέσεων, την αυστηρή εφαρμογή του 8ωρου και την εφαρμογή συστήματος «διπλών πληρωμάτων»». Ρωτά τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας: «Τι μέτρα προτίθεται να πάρει για την προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων με την αυστηρή εφαρμογή του 8ωρου και την καθιέρωση "διπλών πληρωμάτων"».