Οταν χαίρονται οι αγορές, όμως, πρέπει να ανησυχούν οι εργαζόμενοι. Κι όχι μόνο γιατί ο διευθύνων σύμβουλος της «UniCredito» δήλωσε, ότι «μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας η λέξη - κλειδί δε θα είναι άλλη από την οικονομική πειθαρχία». Οπως λένε οι σχετικές πληροφορίες, οι σχεδιασμοί του νέου τραπεζικού μεγαθηρίου περιλαμβάνουν - εκτός των άλλων - την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας, οι οποίες θα ισοδυναμούν με το 7% του προσωπικού της γερμανικής τράπεζας, με το 2% των εργαζομένων στην Ιταλία και το 9% από τους εργαζόμενους στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Οπως, το 'χουμε τονίσει πολλές φορές, η αύξηση των μονοπωλιακών κερδών και τα δικαιώματα των εργαζομένων είναι αντιστρόφως ανάλογα. Ποτέ δε συμπορεύτηκαν...
«Λόγω της φύσης της παραπάνω δαπάνης και παραστατικών στοιχείων, η δικαιολόγησή της δεν είναι δυνατή από πιστώσεις άλλου ΚΑΕ (σ.σ. κωδικού) του λειτουργικού προϋπολογισμού του ΕΠΥΕΘΑ πλην αυτού των απορρήτων - ειδικών δαπανών (ΚΑΕ 0896)». Αυτά αναφέρει, μεταξύ άλλων, το επίσημο ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, που αποκάλυψε χτες το «Βήμα». Κι αν σας προκαλεί απορία η διατύπωση περί της «φύσης» των δαπανών, σε συνδυασμό, βέβαια, με την υπαγωγή τους στα «μυστικά κονδύλια» του υπουργείου, τότε η απάντηση ίσως βρίσκεται στον σχετικό κατάλογο των εξόδων. Ανάμεσα στα τελευταία, λοιπόν, συμπεριλαμβάνονται αγορές ουίσκι, παγωτών, καφέδων, κεραμικών σουβέρ, τζιν, ασημένιων μανικετόκουμπων, ως και η πληρωμή καθαριστηρίου σε ξενοδοχεία. Προφανώς, αυτή την πρακτική εννοούσε η νυν ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, όταν κατάγγελλε την «αμαρτωλή προϊστορία» των προκατόχων της και υποσχόταν τη ριζική αλλαγή πορείας. Με μια έννοια, τα προαναφερόμενα έξοδα ...ξεφτιλίζουν τα «μυστικά κονδύλια»...
Στα ποσοστά σύνδεσης και αποσύνδεσης των εξευτελιστικών επιδομάτων ανεργίας των μικρομεσαίων αγροτών, ή αλλιώς των επιδοτήσεων της νέας ΚΑΠ, επικεντρώνεται σκοπίμως και αποπροσανατολιστικά ο προβληματισμός των θιασωτών της αντιαγροτικής πολιτικής της ΕΕ.
Χτες, ενόψει και του αυριανού Συμβουλίου Αγροτικής Πολιτικής, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης συναντήθηκε με τα προεδρεία των συμβιβασμένων διοικήσεων των ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ, για να συζητήσουν την πορεία υλοποίησης των - αρνητικών - μέτρων της νέας ΚΑΠ. Ακολούθως ο Ε. Μπασιάκος δήλωσε πως «η κυρίαρχη τάση είναι υπέρ της μεγαλύτερης δυνατής αποδέσμευσης για το σύνολο σχεδόν των κοινοτικών καθεστώτων, ώστε οι αγρότες να μη χάσουν κοινοτικές ενισχύσεις για την περίοδο 2006-2013». Σοβαρά;... Εδώ πρόκειται για ομαδικό δούλεμα, γιατί έτσι κι αλλιώς οι επιδοτήσεις περικόπτονται από φέτος και θα μειωθούν ακόμα πιο πολύ μέσα στα επόμενα χρόνια, ανεξάρτητα από τα όποια ποσοστά σύνδεσης και αποσύνδεσης ανακοινωθούν τελικά, εξαιτίας των μέτρων της νέας ΚΑΠ που ψήφισαν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και θα συνεχίσουν να ψηφίζουν στο Ευρωκοινοβούλιο και στα Συμβούλια της ΕΕ...
Προχωράει με σταθερούς ρυθμούς σε επίπεδο ΕΕ η οδηγία που προβλέπει την υποχρεωτική αμοιβαία αναγνώριση τίτλων σπουδών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ελάχιστης διάρκειας τριών ετών, όπου συμπεριλαμβάνονται και τα πτυχία των κολεγίων που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια. Στο πλαίσιο αυτό, οι ιδιοκτήτες των κολεγίων ήδη πανηγυρίζουν, καθώς οι σχετικές πληροφορίες αναφέρουν, ότι η οδηγία θα έχει οριστικά ψηφιστεί μέχρι το φθινόπωρο και, επομένως, θα αναγνωρίζονται οι τίτλοι που «πουλάνε» στα «μαγαζιά» τους. Κι από την άλλη, η κυβέρνηση - που καταψήφισε την οδηγία στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας της ΕΕ - περιορίζεται σε γενικολογίες, υποστηρίζοντας ότι δε θα είναι τόσο απλά τα πράγματα, αφού το ελληνικό Σύνταγμα απαγορεύει τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων και η Συνθήκη του Μάαστριχτ δίνει την αρμοδιότητα της Παιδείας στα κράτη - μέλη. Ομως, την ίδια στιγμή, υπαινίσσεται, ότι η «λύση» θα δοθεί, μέσω του «ελέγχου ποιότητας» αυτών των «μαγαζιών». Με άλλα λόγια, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ή τα όποια παραρτήματά τους θα είναι σύντομα εδώ, επισήμως και νομίμως, αφού τα... αξιολογήσουν και... εγγυηθούν την... ποιότητά τους. Και, μετά, θα έρθει και η ώρα για να προσαρμοστεί και το Σύνταγμα στη νέα πραγματικότητα.
Παρουσιάζονται, όμως, και φαινόμενα, που δεν αφορούν το αν θα πάρουν όλοι περισσότερα, αλλά το ποιος «θα την κάνει» γρηγορότερα, ποιος θα βάλει περισσότερα στην τσέπη και μετά απ' αυτόν «γαία πυρί μειχθήτω». Μάλιστα, το θράσος ορισμένων ξεπερνά τα όρια και, ούτε λίγο - ούτε πολύ, εγκαλούν και όποιον τους καταγγέλλει...
Οπως είπε, αυξήθηκαν οι τιμές του πετρελαίου οπότε «έπρεπε» να γίνουν οι ανατιμήσεις των εισιτηρίων, για να καλύψουν αυτή την επιβάρυνση, και μάλιστα περηφανεύτηκε, επειδή οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων είναι μάλλον μικρότερες από τις αυξήσεις του πετρελαίου.
Μόνο που από όσο γνωρίζουμε, φέτος δεν έχουν αυξηθεί οι τιμές αποκλειστικά του πετρελαίου που αγοράζουν οι ακτοπλόοι - εφοπλιστές. Και το πετρέλαιο που αγοράζει ο υπόλοιπος κόσμος ακρίβυνε επίσης.
Γιατί άραγε δεν υπήρξε η ίδια ευαισθησία όλο τον χειμώνα, για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους που πλήρωναν «τρελά» ποσά για πετρέλαιο θέρμανσης; Ή, για όλους όσοι συνεχίζουν να πληρώνουν την πανάκριβη βενζίνη;
Εκτός αν οι εφοπλιστές θεωρούνται «αδύναμο κομμάτι» της ελληνικής κοινωνίας, που χρειάζεται στήριξη. Σίγουρα μια θεώρηση που δεν «κολλάει» με τα υπέρογκα κέρδη δισεκατομμυρίων ευρώ που παρουσιάζουν οι εφοπλιστικές εταιρίες.
Τελικά αυτό που προκύπτει ως συμπέρασμα είναι ότι οι μισθωτοί, οι μεροκαματιάρηδες και οι συνταξιούχοι πληρώνουν χειμώνα - καλοκαίρι. Οι βιομήχανοι, οι τραπεζίτες και οι εφοπλιστές τα εισπράττουν, επίσης χειμώνα - καλοκαίρι.
ΔΕΝ ΞΈΡΟΥΜΕ, ΑΝ αληθεύουν τα σχετικά δημοσιεύματα, αλλά δε θα μας έκανε και εντύπωση αν ισχύουν: Η κυβέρνηση λέει ετοιμάζεται να παραχωρήσει σε τράπεζες ακίνητα του Δημοσίου. Αυτό από μόνο του είναι το... σύνηθες ξεπούλημα.
Ομως, λέει, σκέπτονται να παραχωρήσουν ακόμη και ακίνητα στα οποία ήδη στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες δε θα μεταφερθούν αλλού, αλλά θα πληρώνουν ενοίκιο για να παραμείνουν στη θέση τους!!!
Οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ εδώ και χρόνια έχουν αναλωθεί σε μία ακατάσχετη προπαγάνδα για την καθιέρωση της εκτέλεσης των δημοσίων έργων με τη λεγόμενη μέθοδο της «αυτοχρηματοδότησης» και των «συμβάσεων παραχώρησης».
Κι αυτό, όταν αποδείχτηκε περίτρανα ότι με τις παρόμοιες ληστρικές συμβάσεις που εφαρμόστηκαν στη χώρα μας (Αεροδρόμιο Σπάτων, Ρίο - Αντίρριο και Αττική Οδός) ο λαός αναγκάζεται να πληρώνει διπλά και τρίδιπλα - και για την κατασκευή και για τη λειτουργία με πανάκριβα διόδια και τέλη - ώστε να εξασφαλιστούν τα συνεχή και υπέρογκα κέρδη του κεφαλαίου.
Οπως είναι γνωστό μάλιστα, για μία απ' αυτές - τη σύμβαση για την Αττική Οδό - ακόμη και η εισαγγελική αρχή τη χαρακτήρισε λεόντεια...
Ωστόσο, η κυβέρνηση, θέλοντας να εξυπηρετήσει ακόμη περισσότερο τα συμφέροντα του κεφαλαίου, επιδιώκει να παγιώσει το σύστημα αυτό, ακόμη και στα μικρά έργα, όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Κι όλα αυτά σε πείσμα όχι μόνο της κοινής λογικής, των αναγκών του λαού, αλλά και της διεθνούς πρακτικής, όπως αποκαλύφθηκε στο πρόσφατο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία των Μηχανικών που εργάζονται στο Δημόσιο (ΕΜΔΥΔΑΣ).
«Ο κίνδυνος να εγκαταλειφθούν χρήσιμα και απαραίτητα έργα και να προωθηθούν μόνο όσα είναι συμφέροντα για τους ιδιώτες, με βάση την ανταποδοτικότητα, είναι ορατός», τόνισε συγκεκριμένα ο Γάλλος σύνεδρος Ρ. Ρουσιέρ. Παράλληλα υπογράμμισε ότι ακόμη και η «Πράσινη Βίβλος» της ΕΕ επισημαίνει ότι «οι ΣΔΙΤ δεν είναι πανάκεια για την κάλυψη των ελλειμμάτων σε υποδομές, ιδίως σε χώρες με σημαντικά οικονομικά ελλείμματα», όπως η δική μας.
Φαίνεται πως κάποιοι εδώ είναι βασιλικότεροι του βασιλέα. Ή, μάλλον,... νεοφιλελευθερότεροι του νεοφιλελευθερισμού!..
Στο ίδιο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας ΕΜΔΥΔΑΣ ειπώθηκαν και ορισμένα ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία, σχετικά με τα πολεοδομικά γραφεία. Τα τελευταία, λοιπόν, υπολειτουργούν, καθώς σε ποσοστό 68% δε διαθέτουν το προβλεπόμενο προσωπικό λειτουργίας, ενώ σε 18 πολεοδομικά γραφεία δεν υπάρχει ούτε ένας διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός για να ελέγξει τα σχέδια και να εκδώσει τις οικοδομικές άδειες! Οπως τονίστηκε, η επιχείρηση πολεοδομικής ανασυγκρότησης της χώρας, που ξεκίνησε επί υπουργίας Αντώνη Τρίτση, στο τότε ΥΧΟΠ, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη κι ας έχουν περάσει 20 και πλέον χρόνια. Τελευταία είναι, επίσης, η χώρα μας, μεταξύ όλων των κρατών - μελών της ΕΕ, σε ό,τι αφορά στη στελέχωση των δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών με διπλωματούχους πολιτικούς μηχανικούς, όπως και στο ύψος των αμοιβών των διπλωματούχων πολιτικών μηχανικών δημοσίων υπαλλήλων.
Κι έτσι, έχει αναλάβει η «ελεύθερη αγορά», να... λύσει τα κάθε λογής προβλήματα θα συμπληρώναμε εμείς...