Από χτες ξεκίνησαν οι εγγραφές των Κυπρίων επιτυχόντων σε ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ, που θα πραγματοποιούνται έως τις 22 Οκτώβρη, ενώ ειδικά για τους εισαχθέντες στο Β' εξάμηνο των ΤΕΙ, η εγγραφή τους μπορεί να γίνει και το τελευταίο δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2004. Οι εγγραφές των Κυπρίων φοιτητών μπορούν να γίνουν και χωρίς την αυτοπρόσωπη παρουσία των επιτυχόντων, εφόσον τα απαιτούμενα δικαιολογητικά διαβιβαστούν στην οικεία σχολή από το υπουργείο Παιδείας της Κύπρου.
Η αιτία των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα ΤΕΙ είναι μία: Η πολιτική της ΕΕ για την Παιδεία, που εφάρμοσε για χρόνια η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, τη συνεχίζει αυτή της ΝΔ και υπηρετεί τον στρατηγικής σημασίας στόχο της πλήρους προσαρμογής του εκπαιδευτικού συστήματος στις ανάγκες των μονοπωλίων, στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις, για τη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης και τον πλήρη έλεγχο της επιστήμης ώστε να εξασφαλίζεται η μεγιστοποίηση των κερδών τους. Οσο δεν αναζητιέται σε αυτή την πηγή η αιτία, τόσο τα προβλήματα θα αντιμετωπίζονται αποσπασματικά και δε θα γίνεται διακριτό το νήμα που πρέπει να κόψει το κίνημα για να ανοίξει ο δρόμος για μια Παιδεία προς όφελος των αναγκών του λαού. Αυτοί οι στόχοι υλοποιούνται εδώ και χρόνια με μέτρα και ρυθμίσεις για την ιδιωτικοποίηση, την εμπορευματοποίηση, αλλά και την υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα ΤΕΙ προορίζονται να παράγουν ένα μισομορφωμένο, μισοειδικευμένο εργατικό δυναμικό, με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος, που διά βίου θα αναζητά καταρτίσεις και θα είναι ακόμα πιο εύκολα εκμεταλλεύσιμο από τον αυριανό εργοδότη του. Και για αυτό τα ΤΕΙ δεν προσεγγίζουν την ανώτατου επιπέδου εκπαίδευση, αλλά τη ληξιπρόθεσμη κατάρτιση τύπου ΙΕΚ. Ετσι, η υποχρηματοδότηση που οδηγεί στα όρια της ανέχειας, που σήμερα αναδεικνύεται ως κυρίαρχο πρόβλημα, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ξεκομμένα από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης.
ΚΑΜΙΑ ΑΝΟΧΗ στην πολιτική της Εμπορευματοποίησης, της Ιδιωτικοποίησης, της Υποβάθμισης.
ΚΑΜΙΑ ΑΝΟΧΗ στο Συμβιβασμό, στις Αυταπάτες, στη λογική του Ατομικού Βολέματος.
Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή
Θεωρεί σωστό η υπουργός Παιδείας το γεγονός ότι «το Ιόνιο Πανεπιστήμιο μετά από 20 χρόνια λειτουργίας του ακόμη δεν έχει λύσει το στεγαστικό του πρόβλημα και το αντιμετωπίζει με προσωρινού τύπου λύσεις όπως εγκατάσταση σε κτίριο του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Κέρκυρας, αξιοποίηση Συνεδριακού Κέντρου Μητρόπολης κλπ.»; Το στεγαστικό πρόβλημα του Ιονίου Πανεπιστημίου επανέρχεται στην επιφάνεια και το φέρνουν προς συζήτηση στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Παναγιώτης Κοσιώνης και Γιάννης Πατσιλινάκος με Ερώτησή τους προς την υπουργό Παιδείας.
Το στεγαστικό πρόβλημα του ιδρύματος επικαιροποιείται καθώς, με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, δημιουργήθηκαν δυο νέα Τμήματα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο (Ηχου και Εικόνας και Πληροφορικής) χωρίς καμιά πρόβλεψη για το πού θα στεγαστούν. Πρόσφατα ο πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, κ. Τσουγκαράκης, δήλωσε ότι τα δύο νέα Τμήματα θα λειτουργήσουν σε ένα από τα κτίρια του ενιαίου κτιριακού συγκροτήματος του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Κέρκυρας.
Οι βουλευτές του ΚΚΕ επισημαίνουν: «Από τα μέχρι τώρα στοιχεία δε διαφαίνεται άμεσα να υπάρξει εκκένωση του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Κέρκυρας (ΨΝΚ) και γιατί καθυστερεί η αποασυλοποίηση μέσω του προγράμματος "Ψυχαργώ", πράγμα αναμενόμενο άλλωστε, αφού το "Ψυχαργώ" δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα περίπλοκα προβλήματα της ψυχιατρικής περίθαλψης, αλλά και γιατί καθυστερεί απαράδεκτα η ολοκλήρωση του νέου Νοσοκομείου Κέρκυρας, όπου υποτίθεται ότι θα δημιουργούνταν Ψυχιατρικός Τομέας. Επίσης, προβλέπεται η λειτουργία μονάδας χορήγησης υποκατάστατων από τον ΟΚΑΝΑ στο χώρο του ΨΝΚ».
Παράλληλα, το υπουργείο φαίνεται ότι έχει παραιτηθεί εντελώς από τη λύση της στέγασης Τμημάτων του Ιονίου Πανεπιστημίου στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας, κάτι που προέβλεπε η αρχική απόφαση δημιουργίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και επιθυμεί ο κερκυραϊκός λαός αλλά και οι φορείς της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Ετσι, οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν επίσης την υπουργό Παιδείας με ποιο τρόπο θα εξασφαλιστεί επαρκής και κατάλληλη κτιριακή στέγαση των δυο Τμημάτων και αν θα προχωρήσει η χρηματοδότηση και δημοπράτηση των έργων αναπαλαίωσης των κτιριακών εγκαταστάσεων του Παλαιού Φρουρίου και ιδιαίτερα του Αγγλικού Νοσοκομείου, όπου εξασφαλίζονται οικήματα άνω των 4.500 τετραγωνικών μέτρων για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο.
Πορεία στους δρόμους της Λάρισας και αποχή τις τρεις τελευταίες ώρες από τα μαθήματά τους πραγματοποίησαν χτες οι μαθητές των 1ου και 4ου Λυκείων και του 13ου Γυμνασίου της Λάρισας καταγγέλλοντας τους ηθικούς αυτουργούς του πολύνεκρου ατυχήματος στο φονικό «Πέταλο» του Μαλιακού, όπου έχασαν τη ζωή τους επτά παιδιά. Ταυτόχρονα, με τη χτεσινή κινητοποίησή τους, που διοργάνωσε το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων, απαίτησαν την αναβάθμιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Αποφάσεις για συμμετοχή στο Συντονιστικό έχουν πάρει μέχρι στιγμής τα εξής σχολεία: 1ο ΕΛ, 21ο ΕΛ, 40ό ΕΛ και 61ο ΕΛ Γκράβας, 2ο ΕΛ Ζωγράφου, 54ο ΕΛ Σεπολίων, 6ο ΕΛ Ιλίου, 3ο ΕΛ Αιγάλεω, 1ο ΕΛ Αλίμου, 1ο Γυμνάσιο Μπραχαμίου καθώς και πλήθος πενταμελών συμβουλίων.
Κλειστό παρέμεινε χτες το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας (ΤΕΑΠΗ - Νηπιαγωγοί) του Πανεπιστημίου Αθήνας, με απόφαση της Γενικής του Συνέλευσης, καθώς με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας έχουν περικοπεί οι θέσεις αποσπασμένων νηπιαγωγών που μέχρι τώρα κάλυπταν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της πρακτικής άσκησης.
Η έλλειψη μόνιμου προσωπικού στο Τμήμα οδήγησε εδώ και χρόνια στην πρακτική κάλυψης αυτών των αναγκών με αποσπασμένους νηπιαγωγούς, αλλά φέτος το υπουργείο έστειλε στο Τμήμα μόλις 14 αποσπασμένους νηπιαγωγούς (ενώ οι ανάγκες του επιβάλλουν τουλάχιστον 34), από τους οποίους οι περισσότεροι δεν έχουν αναλάβει υπηρεσία γιατί δεν έχουν αντικατασταθεί από τους αναπληρωτές τους στις μόνιμες θέσεις τους. Από τους 14, οι 8 αποσπώνται για πρώτη φορά, οι 4 αφορούν τη γραμματειακή υποστήριξη του Διδασκαλείου Νηπιαγωγών και μόνο οι 2 εκπαιδευτικοί έχουν αποσπαστεί για τις ανάγκες των πρακτικών ασκήσεων του Τμήματος.
Σε συνάντηση που είχαν χτες φοιτητές του Τμήματος με εκπρόσωπο του υπουργείου Παιδείας, τους παρέπεμψε στο υπουργείο Οικονομικών καθώς «δεν υπάρχουν χρήματα για αναπληρωτές». Το επόμενο διάστημα αναμένεται να γίνουν Γενικές Συνελεύσεις καθηγητών και φοιτητών προκειμένου να κλιμακωθούν οι κινητοποιήσεις.
Σε νέες αλλαγές στο νομοσχέδιο για τις μετεγγραφές των φοιτητών προχώρησε η υπουργός Παιδείας κατά τη συζήτησή του στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή της Βουλής.
Σύμφωνα με αυτές, προτεραιότητα στη μετεγγραφή θα έχουν οι φοιτητές των οποίων οι οικογένειες συντηρούν τρία σπίτια. Για παράδειγμα, εάν οι γονείς μένουν στην Αθήνα και από τα παιδιά το ένα σπουδάζει στα Γιάννενα και το άλλο στην Κρήτη τότε θα μπορούν με μετεγγραφή να σπουδάζουν σε μία από τις δύο παραπάνω πόλεις. Προϋπόθεση είναι η οικογένεια να έχει την τελευταία τριετία εισόδημα κατ' έτος μέχρι 35.000 ευρώ.
Για τους ορφανούς φοιτητές προβλέπεται απαλλαγή από την υποχρέωση της ακαδημαϊκής επίδοσης, ενώ οι φοιτητές με ένα γονέα ανάπηρο θα μετεγγράφονται σε ποσοστό 1% του αριθμού εισακτέων στο τμήμα υποδοχής. Επίσης, θα μπορούν να διακόπτουν τη στρατιωτική τους θητεία και να την ολοκληρώνουν μετά τη λήξη του συμβολαίου τους οι επίλεκτοι και διεθνείς αθλητές που αγωνίζονται σε ξένες ομάδες προκειμένου να μην κηρύσσονται λιποτάκτες.
Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις στις μετεγγραφές παιδιών πολιτικών (Τσιτουρίδης, Βούγιας) η υπουργός εκτίμησε ότι «η Βουλή δε θα αντέξει τις αποκαλύψεις των μετεγγραφών», υπονοώντας ότι στις παράνομες μετεγγραφές εμπλέκονται αρκετά ονόματα πολιτικών.
Αφορμή για ένα νέο αποπροσανατολισμό από τα πραγματικά τεράστια προβλήματα της Παιδείας, αποτέλεσε η απόφαση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου να αφαιρέσει από την ύλη των Ν. Ελληνικών Β' κύκλου των ΤΕΕ την προσφώνηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κ. Στεφανόπουλου, καθώς και κείμενα των Μ. Θεοδωράκη, Ν. Εγγονόπουλου, Κ. Δημουλά, Μ. Δούκα κ.α.
Η υπουργός Παιδείας Μ. Γιαννάκου, απαντώντας χτες σε δημοσιεύματα του Τύπου και στην ΟΛΜΕ που αντιτάχθηκε στην ενέργεια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, δήλωσε ότι τα αναλυτικά προγράμματα είναι «επιστημονικό θέμα και όχι πολιτικό», αφήνοντας αιχμές ενάντια στην ΟΛΜΕ και «τους άλλους κοπτόμενους» για το ότι δε σχολίασαν τις περσινές αλλαγές στην ύλη των ΤΕΕ. Σε σχετική ανακοίνωσή του, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο κάνει λόγο για διαστρέβλωση της εισήγησής του μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων.
Ερωτώμενος χτες κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ. Ρουσσόπουλος παρέπεμψε στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και σημείωσε ότι «ζήτημα λογοκρισίας όπως τέθηκε είναι εντελώς παρελκυστικό». Επίκαιρη Ερώτηση για το θέμα κατέθεσε χτες η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μ. Δαμανάκη, η οποία έκανε λόγο για «γεγονότα απαράδεκτα και προκλητικά, που αφορούν την ουσία της παρεχόμενης εκπαίδευσης».
Σχόλιο του μέλους του Τμ. Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, Σ. Σάββα
«Η τελευταία ψευτοαντιπαράθεση για την εξεταστέα ύλη των ΤΕΕ αποτελεί συνέχεια των αποπροσανατολιστικών παρεμβάσεων σε δευτερεύουσες πλευρές της εκπαιδευτικής πολιτικής. Το ουσιαστικό πρόβλημα δεν είναι η όποια επιλογή της εξεταστέας ύλης, αλλά η παραμονή των εξετάσεων επιλογής μέσα στο σχολείο, η λειτουργία του με φραγμούς ταξικούς κι όρους ιδεολογικής χειραγώγησης, όπως ο πρόωρος "επαγγελματικός" προσανατολισμός των μαθητών των ΤΕΕ, που εμποδίζει τη σφαιρική διαμόρφωση της προσωπικότητας κι αναπαράγει εξαρτημένους κι ευάλωτους ανθρώπους».
Τα παραπάνω τονίζει ο Σάββας Σάββας, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ κι εκπρόσωπος της ΕΣΑΚ-ΔΕΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ, σχολιάζοντας τον επιχειρούμενο αποπροσανατολισμό με αφορμή τις αλλαγές στην ύλη των ΤΕΕ.
«Δεν μπορούμε να διαμαρτυρόμαστε για κείμενα που αφαιρούνται, κάποια από αυτά όντως ανούσια, όπως έκανε η πλειοψηφία της ΟΛΜΕ, και να μη θίγουμε το ίδιο το βιβλίο και τις άθλιες συνθήκες διδασκαλίας του μαθήματος. Αναδείχνεται η ανάγκη αναπροσανατολισμού όλης της σχολικής εκπαίδευσης, καθώς το περιεχόμενο δεν μπορεί ν' αντιμετωπίζεται αποκομμένο από τη δομή του σχολείου και τελικά το σκοπό του: τι άνθρωπο θέλει να διαμορφώσει η κοινωνία μας», σημειώνει το μέλος του Τμήματος Παιδείας. «Ομως, συνεχίζει, οι "αντιπολιτευόμενες" δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ και του Συνασπισμού, σε πολιτικό και σε συνδικαλιστικό επίπεδο, διυλίζουν τον κώνωπα και καταπίνουν την κάμηλο. Δείχνουν το δέντρο για να κρύψουν το δάσος, τη συμφωνία τους στην "ευρωπαϊκή διάσταση της Παιδείας", στις στρατηγικές επιλογές της ΕΕ για την προώθηση του "επιχειρηματικού πνεύματος" και της "ανταγωνιστικότητας" στην εκπαίδευση. Γεγονός είναι πως στήριξαν και στηρίζουν το ταξικό - επιλεκτικό σχολείο όπως εκφράζεται και με το διπλό σχολικό δίκτυο, με τη διάκριση του Λυκείου από τη Βασική Εκπαίδευση και τη διχοτόμησή του σε Γενικό και Επαγγελματικό, τη δραματική υποβάθμιση κι υποκατάσταση της εκπαίδευσης από την κατάρτιση. Υιοθετούν όλα τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα που είχε σχεδιάσει η προηγούμενη κυβέρνηση και μεθοδεύει η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως την αξιολόγηση σχολικών μονάδων με βάση τις επιδόσεις των μαθητών, ανοίγοντας το δρόμο στο βαθιά διαφοροποιημένο, "ανταγωνιστικό" σχολείο. Αρνούνται το αίτημα των καιρών για σχολείο Ενιαίο 12χρονο, Βασικό και υποχρεωτικό για όλους, για την ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητας του κάθε ανθρώπου».
Καταλήγοντας, ο Σ. Σάββας, τονίζει: «Ας σημειώσουμε τέλος και μια πρόκληση: οι ευαισθησίες κάποιων απέναντι στους αστικούς θεσμούς δεν αρκούν, για να δικαιολογήσουν την απαίτηση να εξετάζονται οι μαθητές στο κείμενο προσφώνησης προς τον εγκληματία Κλίντον, σε δείπνο υποδοχής του από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όταν μαζικά ο λαός της Αθήνας συγκρουόταν με τα ΜΑΤ και μάτωνε διαδηλώνοντας την αντίθεσή του!».